Annons

RawShooter Premium Color Engine

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Jag hämtade uppdateringen till RSP 1.0.1 och passade på att köpa RawShooter Color Engine. Åtminstone med min Eos 5D tycker jag färgerna ser trevligare ut med Color Engine.

Någon annan som testat Color Engine, och har synpunkter eller tips på hantering av programmet?

Här är ett exempel där den övre bilden är med standardprofilen, och den undre med ETC:s profil för 5D. Det syns inte så bra på en så här liten bild, men jag tycker det blir mer stuns i färgerna (här hudtonen) med "rätt" profil. Vad tycker ni?

Bilagor

• rspce_051117.jpg
    rspce_051117.jpg
    46.4 KB · Visningar: 256
Ja, jag har testat och skrev även en liten nyhetsnotis på Kamera&bilds hemsida nu i veckan. Kom fram till samma slutsats som dig, nämligen att det ger bättre färger än med standardprofilen. Men jag gillar fortfarande inte gränssnittet i RawShooter. Fast så mycket program är ju inte Color Engine. Det är ju mer en färgprofil.

Jag har använt RSE och köpt RSP för att köra RAW filer från en 350D. Jag gillar användargränssnittet och snabbheten hos RSP.
Nu i veckan så har jag provat Color Engine profilen men är inte helt nöjd när det gäller hudtoner där jag lätt får för mycket rödblommighet. I det gröna området så får jag inte till det med djupkänslan i tex lövverk. Jag uplever det som svårt att få hela bilden i ballans, när hudtonerna är rätt så ser resten fel ut. Samantaget så tycker jag att CE profilen är bättre än RSP orginal profilen men jag tycker inte att den är värd pengarna.
Den raw konverterare som jag gillar bäst för tillfället när det gäller att fixa färger i svåra bilder är Japanska Silkypix som har ett stort antal (11) profiler att välja på.

Här är ett exempel på en bild från en 20D - både grönt och hud. Jag tycker att CE-profilen även här blev mer som jag ville ha det. Om man sen tycker det är värt det eller inte är ju upp till var och en. Det är ju inte några stora skillnader ...

Angående gränssnittet tycker jag det är bra när man väl vant sig. Det följer ju inga standarder över huvud taget, men är ganska lättförstått. Jag gillar också Vibrance och Fill Light, men det är nog mer en smaksak.

Exemplet är obehandlat förutom valet av färgprofil och skärpning.

Stefan Hellström skrev:
Nu i veckan så har jag provat Color Engine profilen men är inte helt nöjd när det gäller hudtoner där jag lätt får för mycket rödblommighet. I det gröna området så får jag inte till det med djupkänslan i tex lövverk. Jag uplever det som svårt att få hela bilden i ballans, när hudtonerna är rätt så ser resten fel ut. Samantaget så tycker jag att CE profilen är bättre än RSP orginal profilen men jag tycker inte att den är värd pengarna

Bilagor

• rspce_051118.jpg
    rspce_051118.jpg
    57.6 KB · Visningar: 201
Suck... efter uppladdning konstaterar jag att inte mycket av skillnaden syns när bilden hamnade på nätet. Det gröna är i alla fall snyggare :)

ANNONS
Götaplatsens Foto