Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Recensionsbetyg

Produkter
(logga in för att koppla)

Shabbadang

Aktiv medlem
Jag funderar lite kring betygen i recensionerna. De ligger nästan alltid på 4-5 oavsett prisklass. Där för måste jag fråga: ska betygen sättas i relation till priset, eller ska det vara någon form av absolut bedömning (i relation till vad som finns eller funnits på marknaden)?

Eftersom det görs få riktigt dåliga prylar idag och man oftast får vad man betalar för så innebär det ju att alla produkter kan få höga betyg – om man sätter kvalitet/prestation i förhållande till pris. Jag säger inte att det är fel att ha med priset som en parameter, men det borde framgå huruvida det ska vara med eller ej, annars blir det ju att olika recensenter ger betyg på olika grunder och då blir ju betygen fullständigt oanvändbara som ett sätt att filtrera fram bra prylar.

Det borde kanske stå lite riktlinjer om betygssättning på recensionsbankens förstasida. Kanske finns dessa riktlinjer redan någonstans men att jag har missat dem?

ANNONS
Götaplatsens Foto