Annons

Fega bildkritiker

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, man måste inte gilla bilden... Men som 'amatör' faller det sig nog mer självklart att man inte kommenterar en bild som på intet sätt berör. Jag tycker det är viktigt att alla typer av kommentatorer finns, dels de som snällt säger att de gillar bilden, men även de som rent kritiskt granskar den utifrån ett mer avancerat perspektiv. Framförallt tror jag att just den osäkre blir rädd för att kommentera en bild om det väntas en djup analys och ett resonemang kring bildens tekniska utförande.
Alla typer behövs, så låt alla få ta plats.

Jag håller med, helt och fullt. Ofta kan jag inte analysera fram varför jag inte gillar en bild, så då låter jag hellre bli. Det är väl samma för mycket, egentligen. Jag vet varför jag gillar viss litteratur, vissa filmer, viss musik osv, men har väldigt svårt att sätta fingret på varför jag inte gillar resten.

För övrigt tycker jag ofta att ingen kritik=negativ kritik under förutsättning att bilden har visningar. Det ligger då till mig som fotograf att komma fram till vad som gått fel, varför bilden ifråga inte påverkar betraktaren. Att sedan ställa det mot de bilder man får positiva konstruktiva kommentarer på leder ju till att jag som fotograf behöver sätta mig in i mitt egna fotograferande för att se vilka estetiska lagar som verkar fungera universellt, vilka som fungerar ibland och vilka man helt enkelt ska låta bli. Att jag kan uppskatta min egna bild behöver inte nödvändigtvis ligga i bildens kvalitet, utan ligger i en hel del psykiska aspekter (kill your darlings-fenomen, minnen från fototillfället osv etc). Att därför, genom att inte få kommentarer, bli tvingad till att sätta sig in i hur andra tänker tycker jag är nyttigt.

Nu inte sagt att jag tycker det enbart ska vara daltiga 2-åringskommentarer. Jag uppskattar ordentlig konstruktiv kritik lika mycket som någon annan. Jag vill bara belysa att jag inte tycker systemet blir dysfunktionellt på grund av att "hårdare" kommentarer uteblir.
 
ANNONS