Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Regler vid drönare??

Produkter
(logga in för att koppla)

rrrebecka

Aktiv medlem
Hej!
jag har precis skaffat mig en drönare (mavic mini)
Har försökt läsa mig till om jag behöver något slags tillstånd för att flyga den eller vad som gäller?
ser att det blir nya regler inför 2021, men där står något om att det bara gäller för drönare som väger en viss vikt. Så min fundering är, kan jag ta med mig drönaren & filma lite under ett bröllop, eller måste jag fixa något innan jag kör den?? :)
 

Klas Sjöberg

Aktiv medlem
Jag flyger mycket drönare i jobbet och du kan ringa mig om du vill så får du svar på dina frågor.
Klas Sjöberg
Sjukhusfotograf Norrlands Universitetssjukhus
090-785 40 58
 

PMD

Aktiv medlem
Om din drönare inte är för tung så behövs ingen licens för att flyga den, men förmodligen måste du registrera dig som "operatör".

På den här sidan finns en knapp till en "drönarchatt" där man kan ställa frågor om drönarregler till en handläggare vid Transportstyrelsen:
https://www.transportstyrelsen.se/dronare
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Fram till och med 1 Januari behöver du inget tillstånd så länge du inte flyger flyger inom någon zon som kräver det.

Här finns en guide som jag i och för sig inte tycker är klockren

 

PMD

Aktiv medlem
Var det inte Amazon förresten som provade att köra ut paket med programmerade drönare. Kul grej, men kanske mest ett pr-trick?
Det har provats i Sverige också.

Fast jag undrar om det behövs så mycket forskning om det här. Det finns väl kommersiellt tillgängliga drönare som kan programmeras att flyga autonomt?

Det krävs förstås en lite mer avancerad licens än för vanlig drönarflygning.
 
ANNONS