Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Regler" vid gatufotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

miniego

Avslutat medlemskap
Jag letade men hittade inget om detta..
..ifall jag en dag tar med mig kameran till stan och fotar lite. Finns det några direkta regler att man inte får rikta kameran mot folk? Jag har fått för mig att man t ex inte får ta bilder på folk som inte vill när det gäller vimmel, men hur är det ute i allmäna?

På allmänna platser får du fotografera hur mycket du vill.
Sen är det väl upp till dig hur mycket du vill förarga folk även om du är i din rätt. Men det är sällan folk blir arga om de blir fotade, och jag tror nog att rätt många är medvetna om att de befinner sig på allmän plats.
Höjer du kameran finns det en risk att folk inte vill korsa objektivets riktning för att de tror att de förstör din bild...

Där ser man, då behöver man inte vara rädd att folk slinker med på ens bilder iallafall :) Jag har nog blivit ganska hjärntvättad genom jobbet, där fotografering är förbjuden. Nu ser jag fram emot att få ta med mig kameran och gå på sightseen i min egen stad.

Av din medlemsprofil kan man ana att du bor i eller kanske i närheten av Göteborg. Håll gärna utkik i Fotokompis eller Foto-Väst så kanske du kan få sällskap på din sightseeing på stan. Om du vill det förstås..;-)
Det händer att jag eller någon annan tar initiativ till stadsflanerande med kamera.

miniego skrev:
Jag letade men hittade inget om detta..
..ifall jag en dag tar med mig kameran till stan och fotar lite. Finns det några direkta regler att man inte får rikta kameran mot folk? Jag har fått för mig att man t ex inte får ta bilder på folk som inte vill när det gäller vimmel, men hur är det ute i allmäna?

Du får fotografera hur mycket du vill på allmän plats,
även närbilder av människor.

(Däremot kan det vara straffbart att publicera vissa bilder. Det kan ev vara förtal).

Ingen får med våld eller hot om våld försöka hindra dig från att fotografera på allmän plats.

Och du får fotografera på privat område, så länge inte ägaren upplyst dig om motsatsen.

Ingen utom polis kan ta ett minneskort eller en filmrulle från dig.
(Och då krävs beslut av åklagare).

Så kan man nog kortfattat säga..
B)

I Sthlm drar vi ut i på stan då och då. T ex idag. :eek:)
Kolla i Fotokompis-trådarna så kan du se exempel på vilken typ av bilder vi plåtar. Vi brukar lägga upp bilder där efteråt. :eek:)

som sagt....
Fullt lagligt att ta på människor på en allmän plats även om dom säger ifrån och inte vill bli fotograferade så är det lagligt.
Det är lagligt att publicera bilder på internet med personer som är med på dom utan att man frågat om man inte förlöjligar dom eller förtalar personerna på bilderna. Läste detta i en fototidning, blev faktiskt överaskad att det var så pass lite att följa.

Re: Re: "Regler" vid gatufotografering

Benganbus skrev:

Ingen utom polis kan ta ett minneskort eller en filmrulle från dig.
(Och då krävs beslut av åklagare).
B)

Var någonstans kan man läsa om detta i en lagtext eller motsvarande?

Lättare och hänvisa till en paragfraf än till en inlägg i ett forum, i juridisk mening :)

/Danne

visst är det lagligt att köra upp en kamera i näsan på folk så länge du inte hindrar dom, men enligt Dan Benchetrit så ska alla fotografer som riktar en kamera mot han eller något barn spärras in på kumla fortare än dom hinner ta en bild. och hälst ska nyckelen kastat bort i atlanten.

Läs hans artikel i tråden "förbjud fotografering av små barn" (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=93172&highlight=f%F6rbjud+fotografering) nu är den himla vriden efter som han utelämnar vissa detaljer.

Re: Re: Re: "Regler" vid gatufotografering

Avalon08 skrev:
Var någonstans kan man läsa om detta i en lagtext eller motsvarande?

Lättare och hänvisa till en paragfraf än till en inlägg i ett forum, i juridisk mening :)

/Danne

Har inget konkret förslag jag heller att komma med, men ett beslag av film/minneskort räknas som husrannsakan. Jo då, husrannsakan är det, även om de vill titta i din ryggsäck eller lyfta på den burka du har på dig.
Så jag skulle föreslå att du söker på husrannsakan.
Fotograferande och annat som kan uppfattas som journalistiskt arbete, inspelning av bild och ljud på allmän plats, går ju under Tryckfrihetsparagraferna i grundlagen. Det kan vara nästa ställe att söka på.

Re: Re: Re: Re: "Regler" vid gatufotografering

Kijana skrev:
Har inget konkret förslag jag heller att komma med, men ett beslag av film/minneskort räknas som husrannsakan. Jo då, husrannsakan är det, även om de vill titta i din ryggsäck eller lyfta på den burka du har på dig.
Fotograferande och annat som kan uppfattas som journalistiskt arbete, inspelning av bild och ljud på allmän plats, går ju under Tryckfrihetsparagraferna i grundlagen. Det kan vara nästa ställe att söka på.

Tack för svaret; Kanske är så enkelt som att det faktiskt räknas som husrannsakan. Ska ta och läsa igenom de lagtexten jag hittar.

Satt o läste igenom tryckfrihetsparagfraferna igår, men där hittade jag mest information som rör text och bild i redan tryckt form.

Jag letar vidare, skulle ågon hitta något mer får ni gärna skriva ner en rad.

Re: Re: Re: Re: Re: "Regler" vid gatufotografering

Avalon08 skrev:
Tack för svaret; Kanske är så enkelt som att det faktiskt räknas som husrannsakan. Ska ta och läsa igenom de lagtexten jag hittar.

Satt o läste igenom tryckfrihetsparagfraferna igår, men där hittade jag mest information som rör text och bild i redan tryckt form.

Jag letar vidare, skulle ågon hitta något mer får ni gärna skriva ner en rad.

Ett litet praktiskt tillägg för att minska behovet av att läsa lagparagrafer! ;) :)

Jag har "gatufotograferat" i Stockholm från 1960.(och som turist i en del andra städer, London, Rom osv) och har aldrig haft några problem..
(Ok, kanske...försökte att fota uteliggare vid Waterlo station en gång...men agerade litet klumpigt, så då får man skylla sig själv!)

Så fota bara på ett öppet och ärligt sätt, inget smygande med teleobjektiv, och ha kameran synlig, så tror jag att det aldrig blir några problem! :)
Man skall agera som en trevlig och glad turist!
Och ju mer man "fototuristar" desto lättare blir det att fota på sta'n!
Och skulle man fota fel, tex inne i en butik, så ber man bara om ursäkt, så är det ur världen!
Så kan man även göra på sta'n, det är dumt att gå i clinch, även om "man har rätt!" ;)

Och man behöver inte möta folks blickar, för det är inte dom man fotar, man fotar ju husen, miljön runt om! ;) :)
/Bengan
Ps. Och vad gäller "gatufoto" så träffar man hela tiden trevliga människor...

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Regler" vid gatufotografering

Benganbus skrev:
Ett litet praktiskt tillägg för att minska behovet av att läsa lagparagrafer! ;) :)

Jag har "gatufotograferat" i Stockholm från 1960.(och som turist i en del andra städer, London, Rom osv) och har aldrig haft några problem..
(Ok, kanske...försökte att fota uteliggare vid Waterlo station en gång...men agerade litet klumpigt, så då får man skylla sig själv!)

Så fota bara på ett öppet och ärligt sätt, inget smygande med teleobjektiv, och ha kameran synlig, så tror jag att det aldrig blir några problem! :)
Man skall agera som en trevlig och glad turist!
Och ju mer man "fototuristar" desto lättare blir det att fota på sta'n!
Och skulle man fota fel, tex inne i en butik, så ber man bara om ursäkt, så är det ur världen!
Så kan man även göra på sta'n, det är dumt att gå i clinch, även om "man har rätt!" ;)

Och man behöver inte möta folks blickar, för det är inte dom man fotar, man fotar ju husen, miljön runt om! ;) :)
/Bengan
Ps. Och vad gäller "gatufoto" så träffar man hela tiden trevliga människor...

I det här fallet var det lite gatufotografi för en månad sedan som "urartade" lite och en vän till mig fångade ett pågående brott på bild.
Polisen beslagtog bilderna och han har fortfarande inte fått tillbaka dem.

Så jag letar just efter lite lagtexter, men jag är nära nu. Han har precis kopplat in en jurist i fallet också, så vi hoppas på en snar lösning :)

Annars håller jag med dig till fullo. Turistfoto fungerar onekligen bäst, och gatufotografi är något som är riktigt, riktigt kul.

Man vågar mer o mer när man väl ger sig i den stora världen där ute. :)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Regler" vid gatufotografering

Avalon08 skrev:
I det här fallet var det lite gatufotografi för en månad sedan som "urartade" lite och en vän till mig fångade ett pågående brott på bild.
Polisen beslagtog bilderna och han har fortfarande inte fått tillbaka dem.

Så jag letar just efter lite lagtexter, men jag är nära nu. Han har precis kopplat in en jurist i fallet också, så vi hoppas på en snar lösning :)

Annars håller jag med dig till fullo. Turistfoto fungerar onekligen bäst, och gatufotografi är något som är riktigt, riktigt kul.

Man vågar mer o mer när man väl ger sig i den stora världen där ute. :)

Det är ju bra att en jurist tittar på det eftersom varje enskilt fall är specifikt.

Generellt är det dock så att en polisman har rätt att tillfälligt beslagta eventuellt bevismaterial (som ju detta kan handla om), han behöver inte ringa till åklagaren först. Han kan t.o.m. gå in i bostäder (vid fara i dröjsmål), frihetsberöva personer (omhänderta, gripa) med laglig rätt utan först ha åklagares beslut. Självklart förutsätter båda delarna att brott kan misstänkas.
Däremot måste han sedan skyndsamt underrätta sin förman (oftast VB) för vidare beslut. Denne kan också kontakta åklagare om så behövs.
I ditt fall är det över en månad sedan, det finns gods som beslagtagits och det finns vad jag förstår misstanke om brott. Då är det nog ganska troligt att en åklagare/undersökningsledare tagit beslutet att bevismaterialet inte skall lämnas ut i avvaktan på den vidare utredningen, jag kan ha förståelse för det. Men om det nu är så att tredje man (din kompis) blir lidande av detta eftersom han är av med sin utrustning, ja då tycker jag att det vore rimligt att ärendet handläggs skyndsamt. Eller, om det är bilderna som innehåller bevis, varför inte be om att få ta en kopia på dem??? Tyvärr funkar det inte alltid så vilket är synd.

Tolka nu inte detta som att jag anser att du har fel eller så, jag har ju långt ifrån alla fakta. Jag menar bara att man ska veta att polisman ibland har större befogenheter än vad man kanske tror eller vill tro. Och ibland tvärtom...:)

Hoppas det löser sig på bästa sätt, och snabbt...
Får vi upplösningen här i tråden? Kunde vara kul att få veta hur det slutar.

/Arne

Jag är inte inblandad, så jag är inte ens lekman på området. Så jag har nog mer fel än rätt om jag får bestämma själv :)

Jag återkommer när jag vet vad som händer, men med det svenska rättsväsendet så kanske upplösningen kommer någongång runt år 2017 ;)

Jag tolkade inte dig som inblandad heller.

Har din polare tur (eller otur??) kanske utredningen läggs ner av någon anledning. Då går ju processen fortare.

Hur som helst, hoppas på ett bra slut!

Re: Re: Re: Re: "Regler" vid gatufotografering

Kijana skrev:

Avbryt!

Husrannsakan är det först om de går in i din bil eller bostad/fastighet.

Väskor och kläder etc. är kroppsvisitation. Om du blir gripen så åker du oftast på en sk. skyddsvisitation där syftet är att göra en ytlig kontroll för att beslagta föremål som du kan använda för att skada dig själv eller någon annan med (knivar, pennor etc.). Myndighetsutövaren kan även vid konstaterat brott beslagta sk. brottstyg, dvs. föremål som används vid brottet. I vårt fall tex. kamerautrustning om du fotograferat inne på ett skyddsobjekt utan tillstånd.

Vidare så är det i allra högsta grad tillåtet att på allmän plats fotografera vem som helst utan att bryta mot lagen. Vissa affärer/köpcentra sätter upp lappar om fotoförbud men i regel finns inget lagstöd för detta. En ny lag är under fabricering som inskränker möjligheten med att fotografera på allmän plats till att det blir förbjudet tex. på toaletter och andra faciliteter som är av mer privat natur.

Dessa fantasier som den där stollen har om att det ska förbjudas att fotografera på allmän plats (det var väl barn i synnerhet) hoppas jag verkligen att ingen som sitter i lagstiftande position tar på allvar. Det är ju absurdt att dra en pensel över grundlagen på det viset.

Re: Re: Re: Re: Re: "Regler" vid gatufotografering

Becks_Actual skrev:
Dessa fantasier som den där stollen har om att det ska förbjudas att fotografera på allmän plats (det var väl barn i synnerhet) hoppas jag verkligen att ingen som sitter i lagstiftande position tar på allvar. Det är ju absurdt att dra en pensel över grundlagen på det viset.

Med tanke på den nyligen genomröstade FRA-lagen och den PKU-lag som ligger på förslag, så skulle jag tyvärr inte alls bli förvånad om någon yxade sönder de rättigheter man som fotograf har idag.

I sådana fall så är det min bestämda åsikt att särskilda fotobanor (i likhet med skjutbanor) bör upprättas där fotografering kan bedrivas från närstridshåll (macro) upp till supertele. Allt för att skydda allmänheten från de farliga fotograferna som enbart är ute efter att ta bilder på svenssons för att förstöra deras liv på internet, alternativt sälja bilder på deras barn till skumma individer. Natur- och landskapsfoto borde förbjudas helt och hållet eftersom det är alldelles för stor chans att det någonstans i fotofånget kan finnas en civilist som kommer få sitt liv förstört om han/hon fastnar på en bild.

Den fria pressen borde vidare ersättas med ett nyhetsblad från staten där viktig information kan delges.

Den samlade svenska yrkesfotokåren kommer att emigrera till ett land som Kina eller Korea där pressens rättiheter tas på större allvar.

;)

En dag, jag tog en promenad i Gamla stan, med en kamera hängande kring handen. Jag plåtade då och då. Plötslig kom fram två pojkar till mig för att klappa mig på axeln och sa: "ta kort på oss, okej?" Sedan började de bara posera framför kameran. Jag blev lite förvånad, (in Sweden? Aha, folk e inte så reserverad enligt ....) men de verkade inte alls berusade, och uppriktigt sagt, jag som person ju älskar spontanitet. Jag fotograferade de glada modellerna då.

När jag kom hem och kollade fotot, det var en bra bild tack vare deras underbart uttryck. :D Sen jag ångrar att jag inte lamnade min kontaktinformation så att jag kan nå dom och skicka den här bild. Jag berättade historien till några av mina svenska kompisar, som var nästan eniga om i responsen. "Bra att du inte gav din info, annars deras föräldrar tycker du e en intresserad pedofil som vill ha en framtida kontakt..." Woa.

Skulle fota mer landskap i stället. Stay safe. ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto