Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Reklamfotografering
- Trådstartare Wiippola
- Start datum
Maria F
Aktiv medlem
Först och främst bör du arbeta med att få till en bra ljussättning så att man upplever ett djup i bilden. Arbeta med att få fram en bra balas mellan skuggor, mellantoner och högdagrar.
Exempelvis bör ett kubformat objekt ha olika ljusa/mörka toner på samtliga sidor för att man ska uppleva att den är tredimensionell.
Olika typer av ytor kräver olika typer av ljussättning för att framhäva objektets karaktär. Exempelvis framhävs en ojämn yta (tänk knäckebrödsmacka, tegelsten, eller ett grovt tyg) med ett "lågt ljus".
Har du någon form av etikett på ditt objekt (tänk vinflaska) så bör du se till att etiketten syns och inte blir "blek" på grund av blänket från ljuset. Det finns en särskild teknik för detta där du liksom skuggar ljuset just för etiketten.
Men det finns givetvis fler aspekter till vad som gör en bra reklambild än själva ljuset; val av bakgrunds färg, komposition, ev. andra "accessoarer" i bilden mm mm.
Vad gäller ljussättning så beskriver boken Light Science & Magic (obs! engelsk) hur man ljussätter olika typer av objekt (inkl. människor). Boken användes i en högskolekurs i ljussättning som jag genomfört. Tråkiga bilder men bra i övrigt.
Det är inte helt lätt men börja exprimentera. Och glöm inte att studera andras bilder. Försök se hur man har jobbat med ljuset.
Lycka till!
PS.Ja, det går att fixa enkla bakgrunder med olikfärgade papper. Använd dock ganska stora papper och låt övergången mellan "botten" och "bakgrund" vara mjuk genom att böja pappret i stället för att vika det.
Exempelvis bör ett kubformat objekt ha olika ljusa/mörka toner på samtliga sidor för att man ska uppleva att den är tredimensionell.
Olika typer av ytor kräver olika typer av ljussättning för att framhäva objektets karaktär. Exempelvis framhävs en ojämn yta (tänk knäckebrödsmacka, tegelsten, eller ett grovt tyg) med ett "lågt ljus".
Har du någon form av etikett på ditt objekt (tänk vinflaska) så bör du se till att etiketten syns och inte blir "blek" på grund av blänket från ljuset. Det finns en särskild teknik för detta där du liksom skuggar ljuset just för etiketten.
Men det finns givetvis fler aspekter till vad som gör en bra reklambild än själva ljuset; val av bakgrunds färg, komposition, ev. andra "accessoarer" i bilden mm mm.
Vad gäller ljussättning så beskriver boken Light Science & Magic (obs! engelsk) hur man ljussätter olika typer av objekt (inkl. människor). Boken användes i en högskolekurs i ljussättning som jag genomfört. Tråkiga bilder men bra i övrigt.
Det är inte helt lätt men börja exprimentera. Och glöm inte att studera andras bilder. Försök se hur man har jobbat med ljuset.
Lycka till!
PS.Ja, det går att fixa enkla bakgrunder med olikfärgade papper. Använd dock ganska stora papper och låt övergången mellan "botten" och "bakgrund" vara mjuk genom att böja pappret i stället för att vika det.





