Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Reparera eller köpa nytt?

Produkter
(logga in för att koppla)

carl_fredriksson

Aktiv medlem
Mitt 28-105 f/3.5-4.5 II usm är trasigt. Det bländar inte ner och ger error 99. Infocare vill ha 625 kr i undersökningskostnad plus reperation och reservdelar. Ett nytt 28-105 kostar 2700 kr på scandinavian.

28-105-objektivet har varit trasigt under hela min digitala resa, så jag vet inte hur den hur brännvidden passar för 1.6. Men till film passade den utmärkt som normalzoom. Snabb och tyst af.

Några ideer om jag ska kosta på det en reperation eller köpa ett nytt? Ska jag köpa samma? Vad ska jag köpa istället?

Nu använder jag uteslutande 20-35 f/3.5-4.5 usm men jag känner att det är lite för kort ibland.

Oj, det blev en lång text. Om en så kort fråga..

Det är inte materialet, utan arbetskostnaden som är hög, jag tippar på att det kostar minst 2000 kr att fixa gluggen. På en digital 1.6x kan man knappast kalla det för normalzoom dock, men i kombination med 20-35 så funkar det.

Tack för din synpunkt. Jag gissade också på 2000 kr och det känns det inte värt att lägga ner på ett objektiv som kostar 2700 kr.

Det är märkligt att den har gått sönder, jag räkade på hur många bilder den kan ha varit med om och det handlar om cirka 1500 bilder. Och jag kan inte minnas att jag har slängt den i backen heller.. Inhandlade den dock för tio år sedan.

Det är nästan så att ditt 20-35 också i vissa lägen kan vara för långt då det blir 32 mm i vidvinkel läget, men det är klart det kan du absolut leva med.

Allemyr skrev:
Det är nästan så att ditt 20-35 också i vissa lägen kan vara för långt då det blir 32 mm i vidvinkel läget, men det är klart det kan du absolut leva med.

Jag har inte upplevt att vidvinkel inte räcker till, oftast är det så lätt som att backa två steg. Så det är inte i vidvinkelläget som skon klämmer, det är helt klart åt andra hållet.

Hur gammalt är ditt 28-105?

Har du testat att använda det med den gamla kameran sedan du upptäckte problemet?

JAg uppdaterade ett 8 år gammalt Sigma-objektiv så att det skulle fungera tillsammans med min EOS 400D, det gick inte på mer än 625 kr totalt och det tycker jag att det var värt.

Jag hade problemet att jag bara kunde fotografera med största bländare, bländade jag ner fick jag Error 99.

Fast det var ett inkompabilitetsproblem som Sigma hade (har) och är inte överförbart på Canons orginaloptik. Om EF-optiken rapporterar 99, så är det någon form av kontaktproblem, antingen glappkontakt eller något som är sönder.

Jag läste nog inte Carls inlägg ordentligt, men Carl - har du provat att sudda lite på kontaktblecken på objektivet?

ANNONS
Götaplatsens Foto