Annons

Resekamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Stämmer in i tipset om Canon S95, har använt den nu ett tag och den är mycket bra och ger massa kamera i litet format.

Klarar både hel manuellt, hel auto eller något förval, samt massa smarta funktioner och en bra zoom, skulle defenitivt välja den som resekompis om inte K-5,an fick åka med.

Jag vägde s95 mot G11 när jag valde senast. Det blev G11 för mig. Kanske skulle kolla på g12? Jävligt gött med sökare tycker jag plus att det är gutt att kunna slänga på blixt i vissa sittuationer.

Sony Cyber-shot HX9V brukar vinna de flesta tester den är med i. Är också en av världens allra mest sålda kameror. Fast säkert inte i Sverige - Sony anses tydligen inte vara ett tillräckligt "fint" kameramärke här... De av mina fotokompisar som har den är också väldigt nöjda. Bl.a. säjer de att dess videofunktion är avsevärt bättre än den i deras mycket dyrare DSLR-kameror.

Kan vara värd att överväga.

Liksom de "spegellösa" kompaktsystemkamerorna förstås.
.

Förtjänar väl att påpekas att när net-on-net utropar att LX-5 har en "stor CCD-sensor!" så är detta minst sagt relativt. Sensorerna i NEX-kompakt-systemkamerorna är mer än åtta gånger större trots att de med pannkaks-objektiv för den skull knappast blir mer voluminiösa än LX-5. Och då har NEX:arna ändå utbytbara objektiv, utvinklingsbar skärm och en massa annat.

Att LX-5 har CCD-sensor stämmer dock. Detta innebär bra bildkvalitet vid bra ljusförhållanden, dock naturligtvis inte i närheten av vad NEX:arna ger, och vid sämre ljus blir bildkvaliteten markant sämre än även HX9V:ans.
.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto