Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reseobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasN

Aktiv medlem
Jag ska snart ut på solsemester men känner att jag inte vill släpa med 3 olika objektiv till min D70. Jag tänkte eventuell köpa något mångsidigt som duger för semesterbilder även om kvalitén naturligtvis knappast kan bli i världsklass.

Några tankar är
Nikon 28-200/3,5-5,6
Sigma 28-300/ 3,5-6,3
Tamron 28-300/ 3,5-6,3
Tokina 24-200/ 3,5-5,6

Någon som testat några av dessa eller andra alternativ?

Kolla vad dom skriver på

Photozone

Klicka på "Introduction to SLR gear", du finner det under "USER REVIEWS, LENS TESTS, FAQs, LINKS & COMMENTS".

Klicka så på "Some Outfits". Bläddra ner i texten tills det att den blir i färg istället för svart. Där hittar du rekommendationer på vilken typ af objektiv som passar dig bra beroende på krav till kvalitet. Det ges också förslag till specifika objektiv.

jag har haft Tokinas 24-200 och den är mycket bra i förhållande till priset, Den är inte helt skarp fullt öppen, men bländar man ner ett eller två steg tycker jag att den givit mig mycket bra bilder. Den anses i tester ganska enhälligt utklassa samtliga andra super-zoomar på markanaden. Den är för övrigt mycket gedigen (= lite tung) och välbygd, vilket är ett kännetecken för alla Tokina-objektiv jag haft.

Nikkor AF 28-105 f3,5-4,5 D kan varmt rekommenderas. Lagom omfång och riktigt bra macro med tanke på att det är en lins i den dyrare konsumentklassen.

Nikkor AF 28-200 f3,5-5,6 har jag haft men sålt. Stort omfång men dålig närgräns. Finns bättre optik på marknaden.

Varför inte fler VR-objektiv från Nikon,, skulle vara perfekt i en "resezoom"!

Synd att inte Nikon satsar lite extra på sin VR-funktion. Det skulle passa perfekt in i ett 24-135 eller 28-200 objektiv. VR i ett "bra" 28-200 skulle också ge Nikon ngt som inte Canon har, i alla fall inte i "reseformat",,

Jag hade valt det som inte tappar för mycket skärpa,,, b,vidderna över 135mm till 200 brukar inte ge ngn höjdarskärpa så jag skulle nog gå för en 24-135,,,

Mvh Niclas., som inte förstår att VR-"tummen" sitter så lååångt inne:)

Re: Varför inte fler VR-objektiv från Nikon,, skulle vara perfekt i en "resezoom"!

Niclasfoto skrev:
Synd att inte Nikon satsar lite extra på sin VR-funktion. Det skulle passa perfekt in i ett 24-135
Vad är det för fel på 24-120?

Re: Re: Varför inte fler VR-objektiv från Nikon,, skulle vara perfekt i en "resezoom"!

jimh skrev:
Vad är det för fel på 24-120?

Säkert inget fel på den linsen, ingen erfarenhet!
Det glömde jag helt bort!.-))
Ja, där har Nikon helt säkert ett bra reseobjektiv!

Mvh Niclas.

Re: Re: Re: Varför inte fler VR-objektiv från Nikon,, skulle vara perfekt i en "resezoom"!

Niclasfoto skrev:
Säkert inget fel på den linsen, ingen erfarenhet!
Det glömde jag helt bort!.-))
Ja, där har Nikon helt säkert ett bra reseobjektiv!

Mvh Niclas.

Jo, man kan ju köpa det, fast då lär man inte få några pengar över till en resa. :)

Sigma 28-300 3,5-6,3

Min fru har Sigmazoomen, inledningsvis tyckte hon att den sög på grund av att den hade svårt att fokusera i 200-300 läget. Men efter att ha blivit lite mer vän med den tycker hon nu att den är helt okej. Vad gäller bildkvalitén har jag inte granskat dem och har tyvärr inget att säga där.

Johan Okker skrev:

Nikkor AF 28-200 f3,5-5,6 har jag haft men sålt. Stort omfång men dålig närgräns. Finns bättre optik på marknaden.

Den optiken finns ju i flera generationer och den senaste "G" har ju bättre närgräns och kompaktare format. (Och rekommenderas dessutom av Ken Rockwell...) Låter som en perfekt reseoptik tycker jag.

Verkar som om drömmen för många är en 20-400 zoom när de ska resa.
Undrar hur man klarade sig förr i tiden då zoomar var något väldigt ovanligt.

matnyttige skrev:
Verkar som om drömmen för många är en 20-400 zoom när de ska resa.
Undrar hur man klarade sig förr i tiden då zoomar var något väldigt ovanligt.

Förr i tiden var även "damm på sensorn" ett okänt begrepp. Måste erkänna att detta får mig att tänka efter en gång extra innan jag byter optik på stående fot.

Nikon Objektiv Af 28-200/3,5-5,6G IF-ED Svart

Så ett Nikon Objektiv Af 28-200/3,5-5,6G IF-ED är det något att ha för en kille som har tankar om att ut o resa o har en Nikon D70 med 18-70 och letar en alaround zoom.
Tänkt för lite almän fotografering så som vänner, porträt och en del intressanta djur, fåglar som man kanske hittar under resan.

http://www.scandinavianphoto.se/?11322

Tacksam för svar.

Vidvinkel

Alla föreslagna objektiv börjar i normalområdet. Skulle jag ut och resa skulle jag inte klara mig utan ett vidvinkelobjektiv.

Nikon 18-70 är ett bra reseobjektiv.

Sigma 18-125 har lite större zoomomfång utan att bli klumpigt.

Superzoomarna är klumpiga, ljussvaga och inte superskarpt på hela zoomområdet.

Personligen skulle jag inte vilja resa utan ett 12-24 i fickan. Speciellt om man vill fånga miljöer och byggnader på bild.

Jag har ett tamron 28-200 mm 1:4-5.6 som jag är nöjd med. Skärpan är ju inte direkt perfekt (men fortfarande acceptabel) när man börjar närma sig 200 men annars är det mkt man får för pengarna, det är ett väldigt kompakt objektiv. På http://www.trekearth.com/members/mitternacht/photos finns en hel del bilder tagna med det objektivet (i beskrivningen av varje bild står det vilket objektiv som använts), se framförallt bilderna från Kina och Egypten.

Bilden på http://www.trekearth.com/gallery/Africa/Egypt/photo180073.htm är tagen i 200mm-läget.

ANNONS
Götaplatsens Foto