Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Riktigt skarp tele
- Trådstartare Evomaccan
- Start datum
Evomaccan
Aktiv medlem
Hur mycket brännvidd behöver du?
En 70-200/2.8 är aldrig fel... Det finns ju både i orginal från Nikon men också i piratformat från Sigma och Tamron.
sant men vad är det för skillnad på dom objektiven och L-optiken?
frwe
Aktiv medlem
Som rubriken lyder, någon som kan rekommendera ett riktigt skarpt telezoom? mänskliga priser, inget problem om det är beg. till en nikon d80
Nikons eget 70-300 med VR om du kan vara utan de sista mm mellan 250 och 300. Alla Nikons 80-200/2,8 (har den gamla med skjutzoomen själv) är riktigt vassa och går att få för hyfsade priser.
Förra hösten lämnade jag in min som är 20 år gammal på renovering. Kostade 2000:- och jag fick tillbaka den som ny, även om det tog 3-4 månader. /FW
Per
Aktiv medlem
Jag tror att Tamron 200-500 fortfarande är det skarpaste du kan hitta för de längre brännvidderna under 10 tkr. Sigma har ju annars några alternativ med bildstabilsering, vilket förstås är trevligt och kan vara nog så viktigt för skärpan i slutändan..
(Steglits med Tamron 200-500)
Per
(Steglits med Tamron 200-500)
Per
sagan
Avslutat medlemskap
sant men vad är det för skillnad på dom objektiven och L-optiken?
En stor skillnad är att L-optik bara passar på canonhus.
Leo S
Avslutat medlemskap
En stor skillnad är att L-optik bara passar på canonhus.
...och har en röd ring...
J O Härnström
Aktiv medlem
Sigma EX 4/100-300mm är högklassigt och prisvärt.
Finns ganska ofta begagnat i säljannonser.
DG-versionen är den senaste och den är något dyrare än den äldre varianten.
Jag har haft ett exemplar och var mycket nöjd med denna skarpa zoom.
Skulle helst behållt objektivet men det blev för dyrt eftersom jag skaffat tele med fast brännvidd.
Lycka till.
Finns ganska ofta begagnat i säljannonser.
DG-versionen är den senaste och den är något dyrare än den äldre varianten.
Jag har haft ett exemplar och var mycket nöjd med denna skarpa zoom.
Skulle helst behållt objektivet men det blev för dyrt eftersom jag skaffat tele med fast brännvidd.
Lycka till.
hbengtsson
Aktiv medlem
Tamron 70-200/2.8 skall vara riktigt tokskarpt sägs det. Övriga optiska egenskaper är också mycket goda. Det finns nytt för strax under 7000 kr. Baksidan av medaljen är att autofokusen inte hänger med i svängarna och är aningens ljudlig...således ej lämpligt för sport eller om man vill ha diskret närvaro i kyrka etc. Detta är dock vad jag hört - har ej personlig erfarenhet av gluggen.
Evomaccan
Aktiv medlem
Sådär, nu kanske det är Marcus tur att fylla på med vad det är för objektiv han vill ha egentligen? "Telezoom" är ett ganska vitt begrep..
Per
haha, det kan jag hålla med om, de e dålig stil av mig
ett 70-200 är nog ganska perfekt. men jag har kollat på Scandinavianphoto och där har de ett sigma och ett tamron för 6995:- men passar de på min d80? fick för mig att de bara passar fullformatskamera?
Per
Aktiv medlem
..passar de på min d80? fick för mig att de bara passar fullformatskamera?
Javisst passar de - det är bara tvärt om det blir problem, eftersom ett objektiv som anpassats för din d80 är 'för litet' för ett fullformatshus. För dig är det bara en fördel med 'fullformatsobjektiv'; dels för att du bara utnyttjar den centrala delen av optiken som ger bäst resultat och dessutom för att du då kan byta upp dig till ett fullformatshus i framtiden utan att behöva byta objektiv.
Per
Evomaccan
Aktiv medlem
Javisst passar de - det är bara tvärt om det blir problem, eftersom ett objektiv som anpassats för din d80 är 'för litet' för ett fullformatshus. För dig är det bara en fördel med 'fullformatsobjektiv'; dels för att du bara utnyttjar den centrala delen av optiken som ger bäst resultat och dessutom för att du då kan byta upp dig till ett fullformatshus i framtiden utan att behöva byta objektiv.
Per
fan va sweet. perfekt då blir det nog ett sådant om ingen annan har något att tillägga?
Evomaccan
Aktiv medlem
fan va sweet. perfekt då blir det nog ett sådant om ingen annan har något att tillägga?
en grej till, vu har ju märkesfrågan kvar, tamron eller sigma? vad säger de lärda?
iSolen.se
Guest
Nikon AF 80-200/f2.8 D
Sigma EX 100-300/f4
Nikon AF-S 300/f4 (Funkar även kanon med 1.4 konverter)
Troligen bästa alternativen när det gäller pris och prestanda
/kent
Hur är AF-S 70-200/2.8G VR jämfört med den gamla 80-200/2.8 ? (förrutom priset)
Per
Aktiv medlem
tamron eller sigma? vad säger de lärda?
De säger oftast Nikon..
(själv är jag inte särskilt lärd, men tror att båda är riktigt bra och ffa prisvärda. Köp det som du först hittar ett bra pris på beggat!)
Per
sagan
Avslutat medlemskap
Jag tar givetvis åt mig, haha, nejdå, jag har inte testat någon av dem.en grej till, vu har ju märkesfrågan kvar, tamron eller sigma? vad säger de lärda?
Men en sak som är positivt med sigman och som jag uppskattar rätt mycket är HSM, snabb och ljudlös autofokusmotor.
Bokeh
Aktiv medlem
Hur är AF-S 70-200/2.8G VR jämfört med den gamla 80-200/2.8 ? (förrutom priset)
Optiskt är dom likvärdiga, 70-200'an har AF-S motor och VR.
Det fanns en 80-200 med AF-S tidigare som blev ersatt av 70-200'an.
/kent