Annons

Riktigt Skog

Produkter
(logga in för att koppla)

lord_fantiz

Aktiv medlem
Hejsan Alla Fototokiga!

Har sett några program av Vildmarksfotografen på Animal Planet och nu vill jag genast ut och fota riktigt exotiska och vackra djur, men som nybliven pappa lär man inte komma ut på några längre expeditioner och trots att dottern är ett extremt trevligt motiv så behöver man lite omväxling.

Så nu undrar jag om det finns någon i Götborgsområdet som kan tippsa om en bra skog, gärna en riktigt gammal skog om det existerar några sådana här.

Bra skog i Göteborgsområdet?

Det beror på hur långt du vill åka. Nära: Pröva med Sandsjöbacka naturreservat söder om Mölndal. Längre: Området kring Lyngnern blir väl en 4 mil från stan men det finns allt från bok- och blandskogar till det fantastiska Ramhultafallet. Annars är Härryda, Inseros, Ingsjön bra ställen. Bara att följa vägen tills det känns bra. Du hittar säkert, det brukar man göra.

Gr.

Programmet heter Vildmarksfotografen (WildLife photographer) Andy Rouse tror jag han heter, står på dagenstv.com går kl 12:30 på vardagar på Animal Planet, ganska kul faktiskt, man blir bara så himla avis på både utrustning och miljöerna!!!

Det var länge sedan jag flyttade från Göteborg men öster om Ljungskile finns ett område som jag har för mig heter Kittelfjäll med en myckenhet skog som inte är avverkningsbar eftersom naturen är så svårtillgänglig för maskiner. Jag var där senast en vinter för fyra år sedan och träden hade ju inte blivit mindre. Öster om Ljungskile är rätt, namnet k a n vara fel.
Us

lord_fantiz skrev:
Programmet heter Vildmarksfotografen (WildLife photographer) Andy Rouse tror jag han heter, står på dagenstv.com går kl 12:30 på vardagar på Animal Planet, ganska kul faktiskt, man blir bara så himla avis på både utrustning och miljöerna!!!

Hmm, perfekt, 12.30. Så mycket skit som det visas på kvällarna så skulle dom ju kunna köra det här programmet på kvällen. Dom vill väl att man skall sitta inne istf att njuta av vädret...

Klippans naturreservat i Hindås bjuder på, om inte gammelskog, så väldigt orörd gammal skog. Där är det ingen som rensar upp omkullfallna träd utan naturen får ha sin gilla gång. Jag brukar vara där ganska ofta. Ett litet tips så här på kvällskvisten.

Tack för förslagen jag skall ta mig en titt i skogaran en dag, så får vi se. Skall först fylla på filmförrådet så man får ut något av skogsturen :)

På Hisingen, typ alldeles nedanför älvsborgsbron bortåt Ryaverken till, finns ju även Ryaskogen, som förvisso är mycket liten, men ändå ett naturreservat.

Det är en lövskog, med ganska sumpig/träskig mark,så ta på myggmedel om du går dit...

Sedn har du en väldigt fina bokskog väster om kungälv, på väg ut mot marstrand. Guddehiemskogen tror jag bestämt den heter

Risveden är inte att förglömma, ligger väster om sjön Anten (nv om Alingsås). Det är väl inte så mycket orörd skog, men den är ganska folktom och har ett rikt djurliv. I den norra delen (runt Koberg/Livered) finns det massor med hjortar, en del älgar och rådjur etc.

Torbjörn

ANNONS
Götaplatsens Foto