Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

rimliga eller orimliga villkor?

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det handlar om tillit. Den här typen av krav brukar många släppa på när de börjar lite mer på fotografen.

Jag brukar oftast visa bilderna på kamerans bildskärm som en del i kommunikationen med modellen. Modellen blir ofta mer engagerad i bildskapande och anstränger sig för att rätta till det som inte funkar.

Det är skillnad att visa för andra och för den man fotograferar. Det måste kännas konstigt för modellen om fotografen står och tittar på skrämen men inte modellen får se. Det handlar ju om samarbete - och tillit. Du får ju lita på henne lite också.

Däremot har andra inte med bilderna att göra.

Kravet på att radera direkt kan man nog snacka sig ur.
 

popboydeluxe

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Det handlar om tillit. Den här typen av krav brukar många släppa på när de börjar lite mer på fotografen.

Jag brukar oftast visa bilderna på kamerans bildskärm som en del i kommunikationen med modellen. Modellen blir ofta mer engagerad i bildskapande och anstränger sig för att rätta till det som inte funkar.

Det är skillnad att visa för andra och för den man fotograferar. Det måste kännas konstigt för modellen om fotografen står och tittar på skrämen men inte modellen får se. Det handlar ju om samarbete - och tillit. Du får ju lita på henne lite också.

Däremot har andra inte med bilderna att göra.

Kravet på att radera direkt kan man nog snacka sig ur.
Fast grejen är ju att hon inte ville bara se de, hon verkligen propsar på att hon ska HA bilderna i råformat, oredigerade.
 

Loj

Aktiv medlem
Utan att ha läst hela tråden i detalj får jag lite konstiga vibbar. Varför i hela friden ställer hon dessa krav?

I ditt ställe skulle jag avböja hennes begäran. Fota henne på de vilkor som fungerar för dig, eller fota henne inte alls...

mvh Janne
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Som sagt, hade jag varit i dina skor så hade jag talat om för henne att kraven är orimliga, och att hon i så fall får hitta en annan fotograf för bilderna. Ser ingen anledning för dig att tumma på dina principer om det inte finns alldeles speciella skäl för det.
 

geronimo13

Aktiv medlem
popboydeluxe skrev:
En kvinna som har hört av sig och ville bli fotad har kommit med dessa krav till mig.

Att hon vill se bilderna innan jag ens redigerat de, och godkänna de därefter (dvs obehandlade bilder i NEF-format för min del) och även ha de så i originalformatet.

För mig känns det olustigt på flera punkter.

1. jag tycker inte att en bild är helt klar förrän jag har behandlat den och redigerat klart den

2. jag tycker det känns lite obehagligt att ge bort en kopia av originalfilerna då det är ett mitt sätt att bevisa på att jag har upphovsrätten till en bild.

Så vad tycker ni? Är jag orimlig som inte vill gå med på något sånt eller rimlig i mitt omdöme?

Svara FORT SOM FAN :)
Är det någon vid namn Linda? Har förts en ganska häftig diskussion ang detta på modellbilder.se

JAg skulle aldrig lämna ifrån mig kontrollen av bilderna. De bilder jag tar äger jag. Modellen får inte välja vilka som jag ska publicera. Simpelt. Passar det inte får de gå till någon annan.
 

popboydeluxe

Aktiv medlem
Re: Re: rimliga eller orimliga villkor?

geronimo13 skrev:
Är det någon vid namn Linda? Har förts en ganska häftig diskussion ang detta på modellbilder.se

JAg skulle aldrig lämna ifrån mig kontrollen av bilderna. De bilder jag tar äger jag. Modellen får inte välja vilka som jag ska publicera. Simpelt. Passar det inte får de gå till någon annan.
på frågan angående om hon brukar köpa deg istället för bullar på bageriet så kontrade hon med om jag brukar baka på surt smör???

sen fick jag också som svar

"jag är oerhört tuff i vilket som alls får användas på mig...då blir det garanterat bilder som du isf får lägga ner arbete på som jag sedan dizzar...det är vad jag vill undvika...är det okey för dig så är det lugnt..."
 

geronimo13

Aktiv medlem
Re: Re: Re: rimliga eller orimliga villkor?

popboydeluxe skrev:
på frågan angående om hon brukar köpa deg istället för bullar på bageriet så kontrade hon med om jag brukar baka på surt smör???

sen fick jag också som svar

"jag är oerhört tuff i vilket som alls får användas på mig...då blir det garanterat bilder som du isf får lägga ner arbete på som jag sedan dizzar...det är vad jag vill undvika...är det okey för dig så är det lugnt..."
Låter som denna tjejen jag tror det är . oj oj vilka diskussioner det varit.

Aldrig skulle jag tillåta något sådant.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Re: Re: Re: rimliga eller orimliga villkor?

popboydeluxe skrev:
"jag är oerhört tuff i vilket som alls får användas på mig...då blir det garanterat bilder som du isf får lägga ner arbete på som jag sedan dizzar...det är vad jag vill undvika...är det okey för dig så är det lugnt..."

HYBRIS??
 

popboydeluxe

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: rimliga eller orimliga villkor?

geronimo13 skrev:
Låter som denna tjejen jag tror det är . oj oj vilka diskussioner det varit.

Aldrig skulle jag tillåta något sådant.
Vad har hon sagt då? Kan du dela me dig lite kortfattat. Hon ser ut såhär

[länk till bild raderad av Admin]
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: rimliga eller orimliga villkor?

popboydeluxe skrev:
Vad har hon sagt då? Kan du dela me dig lite kortfattat. Hon ser ut såhär


Tacka nej till uppdraget.
[raderat av admin]

Allvarligt talat så har du ju redan gett svaret på din egen fråga, du tycker ju det är orimligt, och du har andra uppdrag så be henne gå till någon annan.
 

Janne H

Aktiv medlem
Tacka NEJ

Tacka nej till att plåta henne, det kommer bara att bli problem! Hon ska vara tacksam att du ställer upp på TFP, men med sådant kontrollbehov som hon verkar ha....Blir bara mera strul!!


Nej Tack!

Mitt råd.

/janne
 

Loj

Aktiv medlem
Utvidga min begreppsvärld!

Känner mig lite dum, men vad är TFP....? Vad står det för?

undrar Janne
(f.n. nyfiken...)
 

Gomorra

Medlem
TFP = Time For Print
D.v.s. Modellen ger sin tid mot att hon/han får bilder. Fotografen får övning.

Hmmm... Calle hann före...
 

janc

Aktiv medlem
Har inte läst alla inlägg men....

Detta verkar ju inte ge dig din del av vad du borde få ut av överenskommelsen eftersom hon har de villkor hon har. Eller har jag missuppfattat det hela?

Analogin är som påpekats i tidigare inlägg att hon vill ha din oframkallade film och sedan ge dig de neg tillbaka hon anser att du ska få jobba med.

Skippa det hela...
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Men om jag fattar det rätt så vill hon se bilderna innan du jobbar med dem, för att undvika att du arbetar med en bild som hon inte vill att du skall använda. Jag plåtade en erfaren modell för ett tag sedan och hon kollade alla bilderna på displayen och bad mig radera resten. Jag var ganska överens med henne och tyckte inte att det var speciellt kränkande eller krångligt.

Liknelsen med oframkallad film och RAW är inte rätt heller tycker jag. En RAW fil kan ju betraktas i displayen och därmed bedömmas. Det går inte med en oframkallad film. Tycker det mer låter som hon säger visa mig kontaktkartan innan du lägger ner en minut.
 

janc

Aktiv medlem
Re: Re: Re: rimliga eller orimliga villkor?

...Men ja, hur ska man få henne att förstå att man tycker det är orimligt utan att verka otrevlig?
Detta är ju en avtalsdiskussion, att säga nej till ett avtalsförslag därför att man inte accepterar villkoren är aldrig att vara otrevlig.

"Jag jag funderat på ditt förslag men ser tyvärr inte att det är förenligt med mitt sätt att arbeta. Men vänlig hälsning NN"

Du är aldrig skyldig att förklara eller ursäkta dig, vill hon då har en ny diskussion är ju villkoren uppe till omförhandling så att säga...
 
ANNONS