Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rimligt pris för beg 80-200/2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

HeadToToe

Medlem
Jag har fått erbjudande att köpa ett begagnat Nikonobjektiv, 80-200/2,8 för 4000 kr. I priset ingår även motljusskydd, uv-filter och en hård väska. Det ska enlig beskrivning vara i gott skick, lite repor på motljusskyddet. Uv-filtret är fint, och zoom- och fokusring fortfarande "tröga".

Jag ska låna hem objektivet imorgon för att testa, och då jag är ny på området skulle jag gärna vilja ha tips på vad jag ska kolla.

jag har aldrig blivit klok på vad 80-200 borde kosta begagnat..

dels för att det finns flera varianter av den, skjutzoomen och jag tror 2 varianter av vridzoomen, och då talar vi bara om första generationen..

dels för att priserna för de som säljs på blocket och slutrpriserna på tradera går upp och ner som en jojo..

jag har sett slutpriser på allt mellan 2500-6000. det enda generella jag sett är att vridzoomen borde kosta mer än skjutzoomen.

Tack ändå.

Maken är i skrivande stund på väg in till Scandinavian Photo (i ett annat ärende), och skulle höra med dem också. Blir kanske lättare att googla ikväll, när vi har mer exakta detaljer om modell osv.

Om man utgår från vad JAG tycker vore rimligt att betala... :)

Är det skjutzoomen utan stativfäste skulle jag inte ge mer än 3000kr. Är det vridzoomen med stativfäste skulle jag kanske kunna sträcka mig till 6000-7000kr. Är det versionen med AF-S kunde jag tänka mig att punga ut med ett par tusen till.

Man kan köpa AF 80-200/2.8 med vriszoom och stativfäste nya från utlandet (vet inte varför Nikon sverige inte tar in dem till svedala) för typ 8000kr plus tull och moms, dvs ca 10500kr.

Jaha, nu har jag obektivet här hemmma till låns. Tyvärr visade det sig att vara varianten med skjutzoom, utan obektivfäste. Det känns inte så lockande längre, om jag ska vara helt ärlig. I fint skick för övrigt, men ändå...

Kanske går att pruta ner priset?

Jag köpte ett med skjutzoom för ett par månader sen och är verkligen positivt överraskad! Var inga problem att använda och stativfäste ska brorsan göra till mej i julklapp =) Pröva det ett par dagar och se sen vad du tycker...
Mvh Viktoria

80-200

Min kompis/kollega hade en likadan som den du nu har i handen innan han uppgraderade till AF-S 80-200/2.8 och han var helnöjd med den utom på basketmatcher då den var för långsam.

Har du inte behov av särdeles snabb autofokus så tror jag att det är en bra optik du blivit erbjuden, men priset låter väl magstarkt. Pruta en tusenlapp om du kan.

Själv har jag efterträdaren till skjutzoomen - AF 80-200/2.8 D - och den är helt fantastisk. Jag trodde att även den skulle vara lite långsam jämfört med min tidigare Sigma EX 70-200/2.8 HSM, men de misstankarna kom på skam. Den gamla nikongluggen är tvärtom tydligt snabbare.

'AF80-200/2,8D' säger inget om det är skjutzoom eller vridzoom.

1:a generationen: AF80-200/2,8
skjutzoom och utan stativfäste

2:a gen: AF80-200/2,8D

3:e gen: AF80-200/2,8D
vridzoom med stativfäste

4:e gen: AFS80-200/2,8D
vridzoom, stativfäste och fokusmotor

5:e gen: AFS70-200/2,8G VR
vridzoom, stativfäste, fokusmotor, antiskak

6:e gen: AFS70-200/2,8G VR II
är lite osäker på specarna på denna helt nya modell

Jag har inte räknat med äldre modeller med manuell fokus i generationslistan.
Alla 80-200 jag nämnt ovan har riktigt bra bildkvalitet på alla kamerahus.
Dock så har det varit problem med bak-fokus på vissa kamerahus med AF-modellerna.

Är stativfäste ett måste? Köp inte.
Är riktigt snabb autofokus ett måste? Köp inte.

Är huvudönskemålet en grymt bra optik med kvalitet rakt igenom? Köp!

Jag har en sån som den du har på prov och den är superbra. Stativfäste klarar jag mig utan, och att zooma och växla höjd/bredd-format utan att behöva ta nytt grepp tycker jag är kanon.

Håller annars med om att du skall pruta en slant. Cirka 3500 är normalt pris för de nyare skjutzoomarna. D-modellen då alltså. De äldre varianterna är klart billigare.

vridzoom med stativfäste

Dock så har det varit problem med bak-fokus på vissa kamerahus med AF-modellerna.

För att undvika förväxling benämns Vridzoomen "AF 80-200/2.8 D ED New".

/K

Jag köpte precis ett beg Nikon 80-200 f/2.8 AF-D för 6 tusen.
Det är den versionen med skruvzoom och jag kan säga att det är värt varje krona. Helt "super" nöjd med objektivet. Lika skarpt som de nya 70-200 som tillverkas idag. Eftersom jag oftast fotar hockey och motocross så har jag ingen nytta av VR så för mig fungerar det helt super

Är inte riktigt påläst angående AF på det nya. Men jag vet att AF är lite vassare på 80-200 AF-S om man jämför med 80-200 AF-D
Den hänger med utan problem när man fotar hockey i alla fall.

vridzoom med stativfäste

Då är det nog första generationen vi har fått tag på. Stativfäste kan jag nog leva utan, de stativet vi har idag är nog inte kompatibelt med ett objektiv i den här klassen överhuvudtaget.

Jag velar fortfarande, ska testa det imorgon i dagsljus ordentligt. Vill inte greja med saker som inte är mina när mina små terrorister (läs barn ;-) ) är i närheten. Dock har jag bstämt mig för att jag inte vill betala 4000 kr för ett så pass gammalt objektiv.

Tack för alla svar, det är uppskattat av en okunnig nybörjare! :)

Är stativfäste ett måste? Köp inte.
Är riktigt snabb autofokus ett måste? Köp inte.

Är huvudönskemålet en grymt bra optik med kvalitet rakt igenom? Köp!

Jag har en sån som den du har på prov och den är superbra. Stativfäste klarar jag mig utan, och att zooma och växla höjd/bredd-format utan att behöva ta nytt grepp tycker jag är kanon.

Håller annars med om att du skall pruta en slant. Cirka 3500 är normalt pris för de nyare skjutzoomarna. D-modellen då alltså. De äldre varianterna är klart billigare.

Nja, riktigt snabb autofokus är inte jätteviktigt. Är inte så intresserad av sportfoto. Däremot blir det en del barnbilder.

Jag letade runt ganska länge innan jag hittade mit och det billigaste jag såg var 3500.. Det gav jag för mitt också och det såg ut att vara nytt, fruktansvärt välvårdat!

4 tusen för det objektivet med skjutzoom känns som ganska mycke pengar.. men om man vänder på det så får man ett jäkligt bra objektiv. Nackdelen med skjutzoom är ju att det inte finns något stativfäste plus att man kan dra in skit i objektivet har jag läst.

Erik: Du har så rätt så. Ser på www.kenrockwell.com att sista generationen av skjutzoomen också benämns som AF 80-200/2.8 D.

HeadToToe: Det är alltså modellen utan stativfäste du har fått tag på. Då skulle jag personligen backa från affären. Anledningarna till att jag skulle backa är två:

1) Stativfästet är bra att ha oavsett vad du känner just nu. Den dag du behöver det och du inte har det kommer du att svära eder längre än min högra arm.

2) Barn är SNABBA! Jag roar mig själv med att plåta mina kompisars barn emellanåt, och dom är krävande för kamera och optik. Den saken är klar. Nästan lika krävande som spelarna i Basketligan :)

Gör du affären så SKA priset vara betydligt lägre. Det finns så mycket bättre optik på marknaden idag för samma pengar. T ex såg jag en annons på Blocket eller här för någon dag sedan där någon ville sälja Tamrons 70-200/2.8 (den nya) för 4500 spänn. Skarp som attan enligt tester. Inte snabbaste autofokusen, men säkerligen klart snabbare än en gammal skjutzoom. Hugg på den om du inte har råd med en nyare Nikonzoom.

Mitt tips är att lägga några tusenlappar till på ett AF 80-200/2.8 D ED New med ringar. Gör du det kommer du inte att behöva byta ut din telezoom på många år.

Själv har jag kört Canon i några år och jag gjorde ett misstag i början: jag köpte en EF 80-200/2.8L. Det är Canons motsvarighet till det objektiv du funderar på kan man nog säga. Det var makalöst bra optiskt sett (bland det bästa Canon byggt sägs det från vissa håll), men åt skogen för slött autofokusmässigt. Ta inte risken att göra samma misstag som jag gjorde.

Tack igen för alla synpunkter och tips!

Jag har nu testat objektivet, och är mycket nöjd med skärpan och färgåtergivningen. Dock är autofokusen långsam om det är "lång väg". Jag har dessoutom googlat runt, och priserna på Tradera verkar variera kraftigt.

Jag är intresserad av att köpa obektivet, men tänkte lägga ett bud på 2500 kr. Är det på tok för lågt? För 4000 kr vill jag inte ge! Då sparar jag hellre ett tag, och köper ett nyare. :)

Tack igen för alla synpunkter och tips!

Jag har nu testat objektivet, och är mycket nöjd med skärpan och färgåtergivningen. Dock är autofokusen långsam om det är "lång väg". Jag har dessoutom googlat runt, och priserna på Tradera verkar variera kraftigt.

Jag är intresserad av att köpa obektivet, men tänkte lägga ett bud på 2500 kr. Är det på tok för lågt? För 4000 kr vill jag inte ge! Då sparar jag hellre ett tag, och köper ett nyare. :)

Pröva!! Och lycka till! Jag är iaf jättenöjd med mitt som duger till mina användnigsområden än så länge =)
Mvh Viktoria

ANNONS
Götaplatsens Foto