Annons

Risk med att köpa beg kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

nho1

Aktiv medlem
Är ny inom fotografering och nyfiken på att lära mig. Vill skaffa bra grejer från början.
Har kollat runt lite på nätet och fastnat för Nikon D5100 och D7000. Vill helst ha en D7000, men budget gör att det blir antingen en ny D5100 eller beg D7000? Vill ha pengar för att kunna köpa bra objektiv också.

Så fråorna är:
1) ny D5100 vs beg D7000?
2) risk med beg kamerahus? Är det slutaren som slits eller även andra delar?
3) blivit erbjuden en D7000 som har använts 100'000 exponeringar, men slutaren utbytt och har använts 5'000 exponeringar. Är det fara att köpa ett sådant kamerahus om det är välvårdat?

Tacksam för alla tips och råd jag kan få!

Slutaren brukar sällan ge upp det vad jag vet. Tillverkaren utlovar ju ett visst antal exponeringar för slutaren på de olika modellerna (i alla fall Canon) och det är sällan kamerorna tar så många exponeringar om de inte är hårdkörda av en professionell fotograf.

Det man ska titta efter på beg. kamerahus är att det är rent inuti. Damm på spegel och mattskiva går att rengöra men är sensorn dammig brukar det vara tillräcklig varningssignal för att avstå ett köp.

Damm på spegeln/mattskivan kan man kontrollera genom att använda en liten bländare och fokusera mot ett vitt papper. Det uppstår som svarta prickar i sökaren (ej på bilden du tar).

Damm på sensorn avslöjas med samma teknik fast du ser dammet på bilderna, och ej i sökaren.

Även fukt brukar vara ett stort problem för digitala kameror. Svårt att kontrollera dock...

Har kamerahuset ett välvårdat yttre brukar insidan vara bra också. Men kontrollera ändå! Köp inte om säljaren inte inger förtroende. Kvitto, manual, låda, kablar osv. kan ju vara bra om du någon gång bestämmer dig för att sälja vidare kameran.

Endel säljare uppger att ett proffs har haft kameran. Att kameran är använd professionellt är ingen fördel, det betyder snarare att den kanske inte tas om hand ordentligt utan används när det regnar och där det är skitiga miljöer. Jobbar själv som snickare och den skruvdragare jag har i hemmet är 2 år efter jag köpte den i princip som ny medan jag på jobbet hunnit förbruka 2 stycken.

Tack för svaret!
Kameran verkar vara använd proffesionellt, ägaren verkar seriös. Men som nybörjare är man rädd att köpa grisen i säcken...
Kanske man ska akta sig från begagnatmarknaden tills man har mer erfarenhet...?

I första hand så köper jag från scndinavienphoto och får då 6mån garanti. Ibland är det riktigt bra priser där, ibland heltokiga och kan vara dyrare än nytt, så man får kolla prisbilden. Annars så brukar här på fotosidan vara säkert, jag köper alltid mellan 4 ögon.

En D90 får du ganska billigt just nu. Annars så kommer nog D7000 hamna i nyårsrean skulle jag tro.

Jag vill slå ett extra slag för att NOGA kolla sensorn. Damm går att ta bort, men är den repig (kanske efter en misslyckad hemmarengöring) kan det bli dyrt. Om du har möjlighet, ta en testbild på högt bländartal och kolla noga på en skärm. Vid minsta tveksamhet, avstå.

I ditt fall skulle jag nog rekommendera den nya kameran. Blir du biten och vill ha "värre" grejor i ett senare skede kommer alltid möjligheten finnas att köpa begagnat till vettiga, eller kanske t o m toppenpriser.

Det man ska titta efter på beg. kamerahus är att det är rent inuti. Damm på spegel och mattskiva går att rengöra men är sensorn dammig brukar det vara tillräcklig varningssignal för att avstå ett köp.

Damm på spegeln/mattskivan kan man kontrollera genom att använda en liten bländare och fokusera mot ett vitt papper. Det uppstår som svarta prickar i sökaren (ej på bilden du tar).

Damm på sensorn avslöjas med samma teknik fast du ser dammet på bilderna, och ej i sökaren.

Även fukt brukar vara ett stort problem för digitala kameror. Svårt att kontrollera dock..

/QUOTE]

Damm på sensorn får man väl för eller senare hur försiktig man än är om man byter objektiv. Kanske inte behöver avstå ett köp helt om priset är det rätta. Dock så kan det vara lite knepigt att kontrollera om man är nybörjare. En sak till att kolla är ju hur många heta pixlar sensorn har. Genom att ta en bild med lång exponering med t.ex. linsskyddet på, kan man se röda och döda pixlar, klart mer irriterande än dammkorn som man kan blåsa bort enligt min mening.

Damm på sensorn bör inte avskräcka från köp. Det är ju helt "normalt" - det finns ju gott om expempel på nästan nya kameror som har skit på sensorn.

Tack för svaret!
Kameran verkar vara använd proffesionellt, ägaren verkar seriös. Men som nybörjare är man rädd att köpa grisen i säcken...
Kanske man ska akta sig från begagnatmarknaden tills man har mer erfarenhet...?

Frågan är ju också vilket pris du får betala för en så väldigt mycket använd kamera.

De flesta man hittar beg har väl rullat en sådär 10-15 tusen exponeringar, inte 100 tusen. Priset (nu pratar jag Sony eftersom det är märkte jag har koll på priserna på) brukar ligga på 50% efter ett år och som sagt mellan 5000-15000 exponeringar. Mao tycker jag i alla fall att en kamera som gått 100 tusen bör vara rejält mycket billigare än en som gått 10-15% av det. Allt slits ju av användning och allt är dyrt att fixa om det går sönder.

Vad får du betala för den där beg D7000?
Kom ihåg att både Pentax K5 och Sony A580 har samma sensor som D7000.

Priset på begagnade hus rasar fort.
Mina två hus som jag har nu köpte jag begagnade.
De var i mycket fint skick och inte alls mycket användna.
Säljarna var yrkesmän men seriösa privatpersoner går väl lika bra att köpa av.

Det är prut eller från början riktigt bra pris som gäller om man ska köpa begagnat.
Nya modeller kommer ständigt och det påverkar priserna, även på avancerade modeller.
Oftast är budgetmodellerna som kommer nästan lika bra som tidigare "entusiastmodell".

När det gäller smuts på sensorn så är det oftast damm.
Många skulle nog bli mörkrädda om de kollade sin sensor noga.
Men damm går att ta bort. Efter renblåsning med gummibälg avsedd för ändamålet så blir det tillräckligt rent. Det kan finnas små obetydliga prickar kvar som endast syns mot rena bakgrund när man kör på f:16 eller mindre bländare.
Man ska definitivt kolla senorn noga vid köp. Om någon har pillat på den och gjort misslyckade försök att rengöra den så syns det.

Så ska man köpa begagnat så bör priser vara lågt annars tycker jag att man ska satsa på nya grejor.

Kan ju tillägga att åtminstone Sony är rätt välvilliga i att acceptera reklamationsrätt även på köp gjorda i andra hand.
Jag köpte en kamera som var nära ett år gammal. Efter nästan ett år till så slutade "play" knappen fungera. Jag lämnade in den och Sony lagade utan kostnad. Alltså på en kamera som var över ett och ett halvt år som jag inte köpt själv.

Vet inte hur Pentax/Nikon/Canon brukar agera. Men min erfarenhet säger alltså att det är väldigt små risker med att köpa välvårdade begagnade kameror.

100 tusen, då skulle inte jag köpa om det inte är näst intill gratis ("proffset" som använt den borde ju redan räknat hem kostnaden för kameran). Som flitig amatör kommer jag på sin höjd upp i ett par tusen bilder i månaden, så det motsvarar väl 10 års användning för en amatör. Om sen inte stått i studio på ett stativ i ett time-shift projekt hela tiden.

100 000 ! då måste den ta bra bilder..

Köpte min Nikon D300 hösten -09 och hade då 5000 exp på mätaren.

Den har nu avverkat drygt 20 000 exp och bilderna blir bara bättre och bättre ?

Vad är det för fel ? Inget större damm på sensoren, inga focusljusteringar, ingen service.

Nåt måste ju vara galet, det har ju kommit många nya modeller så bilderna borde ju bli sämre och

sämre kan man tycka ???

Finns det flera versioner av D7000? fler olika mjukvaror?
Funderar på en D7000 från nörjan 2011, men hitintills hittar jag inget beg som är 50% av nypriset såsom indikerats i denna tråd. Snarare runt 70% av nypris, men ganska lite använda (under 10' exponeringar).

Dyrt ...

Jag är också på jakt efter en begagnad D7000. Problemet är att en ny kostar idag under 7000:- medan de flesta som vill sälja vill ha mellan 5000 och 6000:-

I det läget så är det bättre att köpa nytt.

Det råd jag själv lever efter är att inte köpa beg kamera i en version som fortfarande säljs ny för då är ofta begpriset (åtminstone för Canon och Nikon) ca 70% eller mer av nypriset. Så fort modellen är ersatt (och det borde bli snart nu för D7000) faller begpriset till ca 50% (ännu lägre med proffsmodeller). D7000 är klart mer kompetent än D5100 ffa vad gäller AF, sökare och möjlighet att använda annat än AF-S objektiv för att få AF men D5100 reas ut billigt nu då D5200 kommit. Sedan händer ett fenomen till - de som köper enklare hus brukar inte ha full koll på marknaden och begär orealistiska beg priser - men det innebär inte att de får dem SÅLDA för det.

Skulle jag köpa beg skulle jag satsa på D5100 (om jag inte behövde D7000:s egenskaper) men bara till 70%-75% av dagens rea pris och jag skulle tvivla på att många köpare av den inser att priset på kameror faller så fort och begär mer. Annars är D300/s prisvärd nu. Sensorn är nästan lika bra som den i D7000 men AF är bättre. Rimligt pris ligger runt 4000-4500:- beg. Ingen idé med dagens prisläge att köpa om den gått mer än 25.000 exp om den inte är extra billig. Visst - slutaren håller för mycket mer än så men varför köpa en långmilare istället för en lågmilare om man bara sparar några hundralappar?

Finns det flera versioner av D7000? fler olika mjukvaror?
Funderar på en D7000 från nörjan 2011, men hitintills hittar jag inget beg som är 50% av nypriset såsom indikerats i denna tråd. Snarare runt 70% av nypris, men ganska lite använda (under 10' exponeringar).

Jag har nog indikerat 50%. Nu är jag väl ingen expert just på Nikon, jag håller mest på med Sony. Sen kan det ju diffa en del vad som begärs på blocket och vad som faktiskt blir priset.
Men låt mig komma med ett tips: Titta på D300. Det är fortfarande en riktigt bra kamera även om IQ inte riktigt når D7000. Priserna beg är riktigt låga och det är en proffskamera med grymt AF system. Finns en hel del ute också.

Kolla också Pentax K-5 och Sony A580, samma kanonsensor som D7000. I Sonyfallet också en överlägsen livewiev.

ANNONS
Götaplatsens Foto