Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ritbord

Produkter
(logga in för att koppla)

Simonarvestrand

Aktiv medlem
Hej alla.

Vet inte om jag hamnar i rätt forum men
finns väl ändå duktiga folk här.

Jag funderar på att skaffa ett ritbord modell billigt jag vill inte lägga ut en massa på ett bord men vill ändå förenkla maskning och bildredigering med bla photoshop.

Vad finns det att köpa som är hyffsat bra och billigt.

En Wacom Graphire 2 eller 3 går på runt 1000 kr, finns även med erbjudande ihop med Adobe Photoshop Elements.

Har ej testat andra ritbrädor än Wacoms, har en Wacom Intuos själv men lillebror kör med en Graphire som han iaf. är väldigt nöjd med.

Mer info och hyffade priser hittar du på
http://www.macoteket.se
http://www.datorbutiken.se (billigast av de två på en model men har mindre utbud)

Jag har personligen använt en Wacom Intous 2 lite då och då, A5-versionen, vad du än gör se till att få en så stor ritplatta som möjligt.

A5 är.. gängbart.. men A4 är mer idealiskt.

Skurmedel skrev:
Jag har personligen använt en Wacom Intous 2 lite då och då, A5-versionen, vad du än gör se till att få en så stor ritplatta som möjligt.

A5 är.. gängbart.. men A4 är mer idealiskt.
det där är väldigt mycket en smaksak. själv tycker jag A6 är det idealiska.
varenda gång jag går ner från A4 och A5 till A6 så andas jag ut av lycka.
men det är jag det.
som sagt, en smaksak.

Köpa "billigt" är "dyrt"

Mitt råd är att inte köpa något annat än Wacom.
Själv använder jag deras Graphire3 Studio, det är ett paket med lite medföljande mjukvara men utan Graphire musen. Har redan en mus från Logitech som jag är nöjd med.

Tar en stund innan man kommer in i användandet av penna, men det är stor skillnad i bildredigeringsprogram när man väl kommer på tekniken.

Här har diverse tankar om ritplattor utbytts.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=20741

Här är länk till de olika Graphire paketen.
http://www.my-graphire.com/main.asp...IONIDSCRABRCD=IDOIAPADOMCGIMMOFBCECIBN&lang=1

Senast ändrad:
Själv har jag en billig från Clas Ohlsson artikelnummer 32-3593. Den kostar 645 kr och är helt likvärdig Wacom Graphire 2. Se mer på www.clasohlsson.se under Datortillbehör/Möss, Joysticks m.m./Pennmöss.

Estethia skrev:
det där är väldigt mycket en smaksak. själv tycker jag A6 är det idealiska.
varenda gång jag går ner från A4 och A5 till A6 så andas jag ut av lycka.
men det är jag det.
som sagt, en smaksak.

Kan nog vara sant, har nog mer med att jag är van vid att rita på A4.

Jag håller med Christel, A6 är precis lagom (för Photoshop-arbete, alltså).

Det är stor skillnad i precision och känsla mellan Intuos och Volito, Intuos 3 är en dröm att jobba med. Vi som är vänsterhänta får finna oss i att det bara finns en uppsättning extraknappar på A6-plattan.

Skurmedel skrev:
Kan nog vara sant, har nog mer med att jag är van vid att rita på A4.
så är det inte för mig.
min första bräda var en wacom ultrapad A4 oversize (kvadratisk) som jag använde flitigt i flera år.
slutade använda den när jag fick ont i axeln och fick ett par år senare en graphire 2 A6 i present.
det var för mig en lycklig insikt att det gick mycket smidigare och helt smärtfritt att rita på graphiren.

nu har min graphire sagt upp sig (eller snarare pennan) och jag har beställt en intous 3.
A6 förstås. ;o)

Samma här. Min första instinkt var - ju större ju bättre. Så jag köpte en A4. Slutade med att jag ställde om den så att endast en liten del av brädan användes.

Nu när jag uppdaterade till nya 3:an så köpte jag A6. Skönt med mer plats på skrivbordet oxå.

Vad ska du ha för storlek? Om du sitter och pratar i telefon och småklottrar på ett A4-papper. Blir det då smågrejer på några kvadratcentimeter eller blir det stora saker.

Fundera på det.

Måste bara få tillägga...

Jag har haft både A4 och A5 och A6-ritbord, men det var inte förrän jag köpte en Tablet PC som jag blev riktigt lycklig.
Det är det mest intuitiva sättet att rita, direkt på skärmen. Wacom har en sådan skärm också, men den är på tok för dyr.
Tablet PC är inte lika billig som ritbord (A6 kostar ju runt 1000 spänn), men om man har pengarna, eller ens jobb kräver det, så är Tablet PC ett mycket tänkvärt alternativ, som slår alla ritbord, enligt mig.

Tillsammans med Painter eller Alias Sketchbook Pro, så är det en fröjd!!

hils/mats

idag kom min nya bräda!
min stackars graphire 2 penna pajade häromdagen (den hakade sig vid ett tillfälle och då vred jag visst lite väl hårdhänt... den ser kul ut inuti, om man säger så) och då tyckte jag det var på tiden att jag fixar mig en sån där bräda som jag blev kär i när jag testade den.
i storleken A6 förstås. ;o)
it's fantastic! :eek:D
budkillen skrattade på sig åt mina lyckoskutt i dörren.
som vanligt lite problem vid installationen av drivisarna men efter två ominstallationer funkar den fint.

min kära gamla, slitna och väl använda graphiren ska få sig en ny penna och sällskapa min gubbe vid macen.

ANNONS
Götaplatsens Foto