Annons

riva sönder bilder i PS

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Örjan,

Det är egentligen inte så mycket Photoshop-skills som behövs, utan snarare en liten portion rit-/teckningskunskap.

Maska bort, alt markera och radera, den del av bilden du inte vill ha kvar (i det här fallet huvudet) och rita sedan dit skuggor, revor och pappersveck.

Jag tror snarare det handlar om att kunna tänka till före när man fotograferar... Jag tror att man skulle lösa det här med att ta två bilder... ett på sönderrivet pappersark och ett på mannen som står i rätt pose (det kan va trixigt att få allt ljus m.m att stämma... så det krävs nog träning)

Sen monteras bilderna ihop... och även det kan innebära en del pill för att det ska se bra ut...

Göran: Absolut är det ju att föredra om man tänker till innan man tar bilden, ju fler källbilder desto enklare och mer verkligt blir det, men som jag förstod frågan så skulle bilden skapas i PS med en redan existerande bild. Ska däremot inte utesluta att jag dragit lite för snabba slutsatser. Det händer någon enstaga gång varje år att även jag har fel ;)

Tackar för tipsen. Jag antar att det bästa är en kombination av båda, att ta en bild som går att jobba med och sedan använda allt man har (och lite till) av photoshopskunnande på attt få det att bli snyggt. Men jag funderar över hur man får bilden att se veckad eller sönderriven ut i PS. Man kan tänka sig en annan bild där någon filur står i mitten av bilden och har dragit bildkanten mot sig, kanske genom att binda ett snöre ute i ena hörnet och sedan dragit till sig hörnet.

jag ska klura vidare på hur man rent tekniskt kan lösa en sådan bild. Det borde gå frågan är sedan naturligtvis vad en sådan bild vill säga men det får man väl ta i nästa steg. Just nu funderar jag bara över hantverket.

Det enklaste är nog att kombinera två bilder, en på motivet och en på ett papper med önskat utseende. Sen lägger man de två i två olika lager i Photoshop och blandar dem med något lämpligt blandningsläge. Frågan är bara vilket? Jag antar att man vill föra över papperbildens ljushetsinformation till motivet för att få med skuggningar och högdagrar av vecken? Någon PS-guru kan säkert förklara vilket blandningsläge som ger rätt effekt.

Finns det inga bra 'crack' penslar i PS som du kan använda för ändamålet.

Sen blir det nog en del maskning, klippning och finputtsning för att få till det.

Jag tycker inte det ser ut som ett papper... mer som ett "drejlerblock" som han har skärt igenom en bit och delat på så det är nog inte mycket maskering och justering i photoshop... Bort med personens bakgrund och huvud och lägg lerbilden som underbild sen klart....

Som någon sade innan så blir det antagligen mycket enklare om man tänker till innan man tar bilden... :)

Nja, om jag har förstått orginalbilden rätt så är det ett emulsionslyft. Nu är jag ingen expert på detta men när jag har varit med och provat så har det gått till så att man har haft en diabild som man fotograferar av på polaroid och sedan stoppar man polaroiden i vatten (tror jag det var) tills emulsionen lyfter, alltså själva bilden, denna kan man sedan lägga på ett annat papper och då får man veck och annat. Jag tror att det är den tekniken som är använd och hur han har lyckats på händerna intakta eller om han har använt mer än en bild det vete katten. Det går säkert att ta reda på om man är intresserad av orginalet, jag funderade mest på hur man skulle göra om man gav sig på ett sådant projekt i PS.

ANNONS
Götaplatsens Foto