Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Rolleicord 5
- Trådstartare Anderzon
- Start datum
Sidde
Aktiv medlem
J. Patric, imponerande samling!
Har du upplevt skillnad i bildkvalitet mellan -flex/cord på färgbilder (negativ/dia). Har själv upplevt lite blå, kall, ton från min Rolleiflex 3,5 MX-EVS (c:a 1954). Skall prova med uv-filter nu i sommar eftersom multicoating-tekniken säkert inte var så fulländad på 50-talet? Har du några andra tips?
Har du upplevt skillnad i bildkvalitet mellan -flex/cord på färgbilder (negativ/dia). Har själv upplevt lite blå, kall, ton från min Rolleiflex 3,5 MX-EVS (c:a 1954). Skall prova med uv-filter nu i sommar eftersom multicoating-tekniken säkert inte var så fulländad på 50-talet? Har du några andra tips?
J. Patric
Aktiv medlem
Sidde skrev:
J. Patric, imponerande samling!
Japp, jag har märkt samma sak med min "MX-EVS" med Tessar. Aningen kalla bilder. Om det beror på den blåaktiga antireflexbehandlingen eller på optikens färgkorrigering låter jag vara osagt. Jag kan kolla upp det.
Jag föreslår ett skylightfilter typ B+W KR 1,5 eller ännu hellre B+W 81 A för varmare resultat. Filtrena finns att köpa nya i bajonettfattning från www.aifo.se B+W, som ägs av Schneider-Kreuznach är dessutom de bästa på marknaden.
Om UV-filtret du har är ett lite äldre Rolleifilter som har en lätt varm ton, så prova det och se vad du tycker. Rolleifiltren är ju också av hög standard. Schottglas som är färgat i glasmassan och inte fönsterglas eller kittade gels.
Rolleiflexernas optik fick visst MC-behandling rätt sent. På 70-talet om jag inte missminner mig.
Sidde
Aktiv medlem
Jo det är ett original Rolleifilter. Får se vad det ger, förhoppningsvis blir det tillfälle att köra igenom några 120-rullar i helgen...
Apropå coating så ser Heidosmatobjektivet (=övre objektivet) mer "modernt" ut, med en blålila ton jämfört med tagningsobjektivet.
Kan du rekommendera någon som är duktig på att byta mattskiva?
Apropå coating så ser Heidosmatobjektivet (=övre objektivet) mer "modernt" ut, med en blålila ton jämfört med tagningsobjektivet.
J. Patric
Aktiv medlem
Sidde skrev:
Jag ser ingen skillnad i färgen på reflexerna på de båda objektiven. Kan vara att det ser lite annorlunda ut pga de grå slutarlamellerna i tagningsobjektivet. Med ar-behandlingen väljer de medvetet vilket ljus som släppas igenom mest, och vilken färg rest-reflexerna således ska ha. Gamla kameror utan ar-behandlade objektiv kan ha en beläggning i alla fall. Glasytan oxidera, och i vissa vinklar kan man se ett regnbågsaktigt skimmer. Det fungerar som en mild antireflexbehandling.
Jag köpte nya mattskivor som jag bytte ut de gamla i ett par Rolleicord. Det var skivorna för Rolleiflex GX som är mycket ljusstarka, men är nästan dubbelt så tjocka, så det blev att justera sökaroptiken. Sedan bytte jag tillbaka till originalmattskiorna och sålde de nya jag köpte. Mest för att jag behöve pengar just då.
Jag antar att du har originalmattskivan i din MX-EVS. Den är ju lite mörk i kanterna, men mycket finkornig. En del tycker det är svårare att fokussera på vissa nya mattskivor med fresnellins.
Bästa mattskivorna idag tillverkas av Maxwell Precision Optics i USA. Hyllningarna av Bill Maxwell går höga ute på internet, så gör en sökning. Tyvärr har firman ingen hemsida. Jag har inte provat dem dock, men nånstans har jag Maxwells produktlista. Med mattskivan som passar till äldre Rolleiflexer som MX-EVS medföljer ett par tunna klisterremsor som kompenserar mattskivans tjocklek, så man inte behöver justera sökaroptiken och kan installera den själv. Kostar runt en tusenlapp. Man kan få mattskivorna som man vill, med eller utan mikroprismor och snittbild, bara det ena eller andra, eller utan. Med rutnät eller utan, linjer som visar formatet 6x4,5 så man kan beskära redan i sökaren m.m.
Sökaroptiken kan man i vissa fall justera själv så att skärpan ligger rätt och synkrioniserar med tagningsoptiken, vilket ju är ett måste. Men på MX-EVS finns inte vanliga låsskruvar som man bara skruva lite lösa och sedan skruvar på opbjektivfattningen, utan är lite mer komplicerat. Det bör en fackman fixa. Schönherrs Foto i Stockholm har kontakr med en Rolleireparatör som arbetat hos Rollei i Tyskland unde rmånga år, och är billigare än de flesta andra. Rekommenderas för all repapration/justering av våra kära Rolleis.
Ibland kan spegeln vara dålig i de gamla kamerorna, men de håller förvånansvärt bra i modller som MX-EVS. Kanske hade de bytt ut försilvringen mot aluminisering vid den tiden. Jag köpte en "Sport" Rolleiflex 4x4 från 1938, och lät omförsilvra spegeln hos en firma i USA. www.siruisoptics.com
MattiasL
Aktiv medlem
Jag köpte en Rolleicord V idag. Verkar vara en supertrevlig kamera, och om optiken är så bra som det sägs så blir jag glad. Det roligaste är ändå reaktionerna på på stan. Tre "en gammal hederlig kamera, ser jag" på några timmar, däribland från ett jehovas vittne som jag fick plåta. Och så känns det så mycket mindre påträngande att plåta folk på stan än att trycka upp en systemare i ansiktet. Ska bli kul det här...