Annons

Rovfågelbo

Produkter
(logga in för att koppla)

Piabobacka

Aktiv medlem
Jag har hittat orsaken till att vi sett tornfalk rätt ofta här, dom har ett bo uppe i en gran ungefär 2 km upp längs en skogsväg. Jag stövlade iväg, ovetandes om var boet fanns, för att ta mig en titt, och genast fick jag varnande skrin från pappa falk efter mig. Han började cirkla ovanför mig medans mamma falk satte sig i toppen på en annan gran för att titta. Jag passade på att ta några foton när jag ändå var där och störde, fascinerad som jag var. Detta var första gången jag varit så nära rovfåglar.

Nu undrar jag lite. Tornfalkar, brukar dom återvända till samma bo flera år i rad? Jag vet att många är emot bofotografering eftersom det stör fåglarna, och det sista jag vill göra är att stressa dom stackarna. Så än vet jag inte vad jag ska göra. Att ta sig upp till boet är ändå uteslutet, men att bara finnas där i närheten och hoppas på att få kanske någon närbild av fåglarna, det tycker jag inte låter alldeles brutalt. Jag har läst att tornfalkarna lägger ägg senare ju längre norrut de häckar. Våra falkar finns ungefär i höjd med Umeå (dock på Finska sidan), så kan man räkna med att ungarna kläcks snart då? Och en annan sak, blir föräldrarna mer aggressiva när de har ungar istället för ägg? Idag när jag störde försökte de inte dyka ner på mig eller något, hanen bara cirklade ovanför mig några varv innan han for vidare över fältet.

Sen har jag läst att många tornfalkar dör, och för det mesta av svält. Vi har hittat två döda tornfalkar genom åren, varav en vi stoppade upp för länge sedan. Det var en hona som dött av svält. Är svältproblemet något vi kunde åtgärda i vår tornisfamilj? Jag är inte så säker på hur det är med sork och mössbeståndet här i år. Godkänner fåglarna döda möss om man till exempel lägger ut dom på en sten i närheten, eller vill de endast ta något som rör sig? Eller är risken för stor att de slutar jaga själva om vi lägger ut lite mat åt dom?
 

Bilagor

  • 6.jpg
    6.jpg
    7.8 KB · Visningar: 684
  • 3.jpg
    3.jpg
    6.6 KB · Visningar: 523
ANNONS