Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

RSE lägger alltid på skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Hej!

Efter flitig användning av RSE har jag märkt att programmet alltid lägger på en viss skärpa. Även om man har rutan ”Apply sharpning” avbockad. Bifogar en bild och 100% utsnitt från den. Man ser tydligt det vita strecket. Hur jag än gör (även om jag drar Sharpening bias längst till vänster) går det inte att bli av med det. Är det bara så programmet fungerar eller finns det några omvägar?

Bilagor

• dsc_3656-01.jpg
    dsc_3656-01.jpg
    53 KB · Visningar: 274
.Z. skrev:
Kolla in denna tråd, där tror jag du finner lösningen.

Om man inte gör det jag förklarar där så skärper RSE alltid. Man ska alltså gå in i "Processing bias parameters" & ställa om detta för alla känsligheter.

Jo, jag har varit i den tråden.:) Som du kan se har jag lämnat även ett spår där.:)

Jag har testat att dra även på detail exctraction, både i bias och och i programmet. Resultatet bifogas. Tycker att det vita strecket finns kvar även om det är mer suddigt nu.

Man kan alltså dra slutstsen att programmet lägger något slags oskarp mask i alla fall.:-/

Bilagor

• dsc_3656-03.jpg
    dsc_3656-03.jpg
    16.2 KB · Visningar: 173
Har testat ACR med standardinställningar. Finns inget vitt streck. Men det finns ett svart.:) Även om det är klart mindre störande.

Jaja, nu vet vi det i alla fall.

Bilagor

• dsc_3656.jpg
    dsc_3656.jpg
    19.1 KB · Visningar: 155
ANNONS
Götaplatsens Foto