Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

RW2 + Lightroom 4 = OSANT

Produkter
(logga in för att koppla)
En stor besvikelse utbröt då jag försökte importera bilder från min nyinköpta Panasonic GX7.
Varken LR4 eller PS 6 läser RW2!!!!!

Hur löser man detta?`

/Ola

CS6 ska du nog kunna uppdatera Camera Raw i via uppdateringsfunktionen. För Lightroom får du hosta upp några kulor för uppgradering till LR 5, om du inte vill sitta och konvertera filerna till DNG.

Gammal programvara stödjer inte ny kamera, så brukar det vara. Dina val står mellan att uppgradera till LR5 som stödjer GX7 eller nyttja DNG-converter.

ACR och LR använder separata program för att tolka rawfiler, så du behöver lösa både LR och PS biten för sig.

Gammal programvara stödjer inte ny kamera, så brukar det vara. Dina val står mellan att uppgradera till LR5 som stödjer GX7 eller nyttja DNG-converter.

ACR och LR använder separata program för att tolka rawfiler, så du behöver lösa både LR och PS biten för sig.

Jaha :( Det ante mig. Adobe tvingar in en i Adobe CC för eller senare :(
Under tiden får jag väl göra som ni förslår. Konvertera i Adobe DNG Converter 8.3 och sedan läsa in bilderna i LR4.

Det funkar men hade hoppats att man kunde lösa det gen en uppdatering.
Men Adobe vet vad de gör.

Tack för vägledningen

Ola

Men än så länge uppdaterar Adobe stödet för kameror till Camera Raw i CS6. Däremot tillkommer inte några nya funktioner.

För att köra LR5 så behöver du ju inte prenumerera på CC. Det går utmärkt att köpa en vanlig uppgradering, som med Adobemått mätt får betecknas som billig. Fast om du kräver att LR och PS ska ligga i fas versionsmässigt så blir du förstås tvungen att köra CC.

ANNONS
Götaplatsens Foto