Annons

Rx100 III, g7x eller annat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Avancerade porträttbilder är väl inte de här kamerornas starka sida, även om man med lite trix kan förbättra förutsättningarna men nu är det här ingen bedömningstråd så det skippar vi.

För de av oss som använder fullformatskameror är nog alltid syftet med att skaffa en av de här kompakterna att kunna ha en bra kamera med sig i fickan, utan att det både putar ut och tynger (max ca 300 g).

Om vi är vana att fotografera i raw och vill fortsätta med det ställer det en del krav på kamerorna som begränsar modellurvalet. Sonys och Canon (mark II) producerar 14-bit raw med, enligt tester, tillfredsställande hastighet. Jag har tyvärr inte hittat nån uppgift på vad Nikons s.k. premiumkompakt producerar i raw-format.

Jag är inte van att fotografera med hjälp av en skärm och vet inte hur det är men ska faktiskt prova över helgen med en bekants PowerShot G9X.

Skulle vara kul att läsa om nån som använt Nikon DL24-85 med en lös sökare men den är kanske ännu för ny för att någon ska kunna rapportera om det.
 
Börjar luta mot g7x för min del, men då kommer följdfrågan...har nån någon aning om skillnaden mellan g7x och dess efterföljare g7x markII? Är det med andra ord värt att betala 1700 kr mer för markII eller är det bättre att köpa den billigare och i stället köpa batterier etc. För de 1700 man skulle få "över"?
 
Börjar luta mot g7x för min del, men då kommer följdfrågan...har nån någon aning om skillnaden mellan g7x och dess efterföljare g7x markII? Är det med andra ord värt att betala 1700 kr mer för markII eller är det bättre att köpa den billigare och i stället köpa batterier etc. För de 1700 man skulle få "över"?

Bildkvalitetsmässigt så är de nog likvärdiga, men mark II kommer att vara snabbare när det gäller seriebildstagning och autofokus (autofokusen på den nya modellen kommer nog generellt att vara bättre) samt bättre batteritid. Har man budget för det så är det nog värt att köpa den nya. Den kommer också garanterat gå ner i pris efter nån månad.
 
Med det priset man begär för G7X II skulle jag personligen lägga pengarna antingen på RX100 III eller LX100 då jag skulle vilja ha inbyggd sökare. Eftersom G7X II knappast lär användas till sportfoto vet jag inte huruvida snabbare AF (än G7X inte nödvändigtvis än de andra alternativen) eller snabbare råformatslagring spelar praktisk roll. På stilla motiv så är det irriterande med långsam AF men står motivet ändå stilla blir ju bilden samma oavsett AF hastighet.

14 bitar ökar inte DR. Om man tänker på DR som avståndet mellan två våningar är bitdjupet antal trappsteg. 14 bitar ger lite fler nyanser men höjer inte avståndet mellan våningarna (DR).
 
En svår fråga om man kanske inte har haft den kameran jag hade, dvs en Canon 40D...är de här kompakterna (g7x) bättre eller sämre än den dslr? I allmänhet ljusupptagning...vet att man kanske inte ska jämföra kompakter med dslr men vill inte att min kompakta ska vara sämre så fort det inte är väldigt ljust ute/inne...
 
En svår fråga om man kanske inte har haft den kameran jag hade, dvs en Canon 40D...är de här kompakterna (g7x) bättre eller sämre än den dslr? I allmänhet ljusupptagning...vet att man kanske inte ska jämföra kompakter med dslr men vill inte att min kompakta ska vara sämre så fort det inte är väldigt ljust ute/inne...

Oj, jag menade bättre eller sämre när det gäller brus...
 
Det går faktiskt att få lite bakgrundsoskärpa med G7X på porträttavstånd. Den här bilden är tagen på motsvarande 100mm och bländare 2.8.

Betoningen är på lite. Tom väldigt lite.

Men, inget fel i det. Det är ju den typen av tydliga kompromisser man måste köpa när man går ner i sensorstorlek. Svårt att undgå teknikens (iaf nuvarande) och fysikens lagar.
 
TS skall på resa i 6 månader, och söker något smidigt att hantera, TS har vad jag kan tänka mig inga ambitioner att bli någon ny Frank Capra, eller att öppna studio och ta professionella porträttbilder med super snygga bakgrunder. Människor har rest över hela världen i åratal och tagit fina bilder med enkla kompaktkameror.


Kan man ta bilder med en telefon, behöver väl inte TS ha en kamera med stora rattar och vred, handskar blir nog inte nödvändigt eller i Karibien, om han nu inte skall göra avstickare till Island. liten kamera drar också till sig mycket mindre uppmärksamhet, vilket kan vara viktigt när man flänger om kring i främmande länder, större kamera med motljusskydd ala finger typen ser dyrt och exklusivt ut och drar många blickar till sig.


Sand, saltvattenstänk gillar inte kameran eller, bra med någon liten tät väska vid bältet, ekipaget skall också vara lätt att hålla reda på när man tar sig några kalla öl bland gamla och nya vänner, det kan ju bli litet dimmigt framåt nattkröken.


Man behöver inte skämmas för att använda Automatläget eller, dom är ofta förvånansvärt bra i dagens kameror ( laddat ämne bland fotonördar men det kan man strunta i tycker jag )


Lycka till på din resa.
//Bengt.
 
Människor har rest över hela världen i åratal och tagit fina bilder med enkla kompaktkameror.

Nu vet jag inte om denna kommentar var riktad emot mig, eller mot andra, men jag har absolut inget emot kompaktkameror. Tycker att kameror i de flesta olika former och storlekar har sitt berättigande, och med sin olika för- och nackdelar. Har själv flera kompaktkameror (Canon med ännu mindre sensor än den 1":variant som diskuterats här).

Min kommentar var endast att det, "beviset" att man kan få fin bokeh och oskärpa med en 1"-sensor - snarare visade på just det motsatta.

En kompakt är fantastisk och kanon på många sätt - speciellt dessa entusiastkompakter med 1"-sensor är riktigt bra för sin storlek - men man skall inte felaktigt överhypa och ge sken att de har egenskaper som de kanske inte riktigt besitter (tycker exempelbilden talade sitt eget klara språk här).

Har dessutom full förståelse att man inte alltid orkar släpa på en små spegellösa kameror - orkar inte ens själv göra det i många fall. Då kan absolut både bättre telefoner och bättre kompaktkameror vara ett utmärkt alternativ.

Säger inget som helst emot det (om det skulle tolkats så).
 
Tänk också på att ta med extrabatteri (er).

Tänk också på laddare. Sony laddas i kameran - mindre smidigare laddare men kan inte ladda ett batteri då kameran används med det andra. Separat laddare blir å andra sidan ungefär lika stor som kameran i packningen.
 
Vad jag menade i sin enkelhet vara bara att för inte så länge sedan så dominerande dom enkla kompaktkamerorna, ofta köpta i någon elektroniklada till sommar rea pris, köparen tänkte inte så mycket på skärpe djup eller brus, man tog helt enkelt bara bilder, tack vare det ofta nästan oändliga skärpedjupet så hjälpte det till att få ganska så skarpa bilder på ett enkelt sätt.


Sedan tog telefonerna över den marknaden mer eller mindre, flera modeller fins kvar och ofta av lång zoomar typ, så jag menar det fungerade förr med enklare kameror, hurvida telefonerna är bra på kort skärpedjup eller ej bryr sig tydligen inte dom användarna om så mycket eller.


Jag säger inte att TS skall titta efter någon gammal beg kompaktkamera, utan att det fins klart bättre men dyrare kompakter i dagens utbud. det senaste ofta lite dyrt i början som det brukar vara vilket kan vara synd om man har bråttom med sitt köp.
 
Jag tror att det blir en g7x och då inte mkII:an. Mellan den och rx100III bar båda sina speciella egenskaper men den extra zoom på g7x är för mig mer tilltalande än sökare, men det var jämt. Priset avgjorde för att med mellanskillnaden kan jag i stället köpa extra batterier eller minneskort.
Vill känna på båda i butikk innan jag köper men som lutar som sagt mer åt g7x. Jag kommer nog oavsett att i början känna mig lite missnöjd då jag inte haft kompakt på länge och jämför den nog med min gamla dslr men vänjer mig nog och kommer att njuta av de fördelar den har. Förhoppninfsvist kommer jag att få några schyssta bilder på resan :D.

Tackar alla för era synpunkter och råd, väldigt lärorikt och intressant!
 
En kanonkamera! :)

Smart också att inte jämföra den stenhårt med en bättre DSLR (då riskerar man bara att bli besviken), utan ta den för vad det är - då har du stor chans att bli väldigt nöjd och trivas med den!
 
... den extra zoom på g7x är för mig mer tilltalande än sökare, men det var jämt.
Min erfarenhet är nog att den som är van vid att använda dslr kommer att sakna sökare ganska ofta och mycket. Även om jag på flera sätt gillar G7x mer än RX100 så är jag glatt överraskad av den pyttelilla sökaren på den senare, och skulle valt Sony-modellen om det stod mellan de två.
 
En kanonkamera! :)

Smart också att inte jämföra den stenhårt med en bättre DSLR (då riskerar man bara att bli besviken), utan ta den för vad det är - då har du stor chans att bli väldigt nöjd och trivas med den!

Kan hålla med dig Martin, men det fins en del förbehåll, lite historia hur det såg ut för några år sedan. Du kommer ihåg diskussionerna hur en del vill nämna att en M43-sensor ligger nära en APS-C och att det skulle räcka ( beroende på vilken sensorgeneration man jämför ) och vi frågade oss om inte en 1 tum´s sensor också började att närma sig M4/3 eller att till och med en 1/1,7 kan börja att närma sig 1 tum´s. Det är blev ju lite dravel snack så klart, men ändå med en del sanning i sig, Pannan har någon modell som tex inte läser av hela sensorn, så just den modellen fick inte ut så mycket bruskraft om man kan uttrycka sig så, den var bättre än 1 tum´s men inga jätteskillnader.


Vad jag menade med dom gamla populära kompakt kamerorna ( som trots allt dög för många vid den tiden ) som på sätt och vis blev utbytta mot allt bättre telefoner, så hände någonting att det kom påkostade kompakter med nya 1 tum´s sensorer, många fotonördar blev eld och lågor över den plötsliga kvalitets höjningen och det var kombinationen av att det gick att göra kamerorna klart mindre och mera fickvänliga, vilken sann erfaren fotograf förstod så klart direkt att det så självklart blir en kompromiss, det går inte att stoppa in ett batteri som klarar av 1500 bilder, eller får plats med en stor OVF, den sista meningen här skall så klart aldrig behövas skrivas. Trots den självklara kompromissen, så var kritiken mot dessa kompakter stundtals lite märklig, en del ville i alla fall på något sätt ha stora rattar och knappar, batterierna var alldeles för klena osv.


Du nämner Canon´s S90,S95,S100 osv, det var kameror som höjde sig några snäpp över dom mera billiga varianterna, jäkligt smidiga behändiga kameror, som vad jag kan minnas inte fick så mycket skäll över dåliga batteritider, Foto var ofta lyriska över dom här fina kompakterna, blev väl valda som världens bästa FICK kompakt under några år. Sedan ramlade det in några små kameror med APS-C sensorer som hette NEX, men det är en annan historia.


//Bengt.
 
Bengt, jag säger inte emot dig på en enda punkt ovan. Håller med i det du skriver.

Olika kamera- och sensorstorlekar har absolut sin berättigade plats - med sina olika fördelar och nackdelar. Man skall därför inte heller ha likvärdiga förväntningar på dess egenskaper emellan olika sensorstorlekar och objektiv med olika optiska prestanda. Samma sak gällande ergonomi på olika stora kamerahus.

Du har helt rätt i detta.
 
Efter mycket om och men blir det nog en kompaktkamera efter att ha haft en dslr då jag ska backpacka i 6 månader och storlek är en begränsande faktor.

Har kollat på g7x och rx100 III, eventuell dmc-tz70 men velar som tusan så ni experter kanske kan hjälpa mig.

Lutat lite mer mot g7x men en nackdel med g7x jämfört med rx100 är bristen på sökare, vilket skal vara en nackdel vid stark solljus. Men det jag undrar är då, hur dåligt är det verkligen med skärm vid solljus? Jag menar, jag ska till karibien och vill inte vara helt handikappad och inte se vad jag tar bild på.
Nåt annat jag undrar över är om det är värt skillnaden på 24-70 och 24-100? Vet inte riktigt hur mkt närmare det blir...


Gillar ju egentligen att kunna zooma en del men de flesta som har mkt zoom har dålig ljusstyrka

Tacksam för hjälpen

Jag har för egen del Nikon 1 V1 som jag är väldigt nöjd med. Nu kommer garanterat många att klaga på något av dess egenskaper. Grejen är dock den att kameran är så smidig och rolig att använda att jag har den med jämnt. Kör den enbart med fast optik, har i de flesta fallen 18.5mm (motsvarande 50mm för 35mm), eller 10 mm (motsvarar 28mm). V1 är idag gammal och har ersatts av flera generationer. Den enklare och parallella serien utan sökare har idag nått till J5 som är mycket likvärdig de som nämnt. Jag har även FT-1 adapter som gör att alla Nikons 35mm optik kan användas, brukar köra med min gamla 50/1.4 AI-S det blir som ett fint kortare tele. Huset med 10mm optiken är mycket litet. Jag är nöjd och har tagit mycket bilder med enna kamera. Det jag skulle kunna klaga på är dess lite dåliga ISO på höga värden.
 
ANNONS