Annons

Rx100 III, g7x eller annat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att det blir en g7x och då inte mkII:an. Mellan den och rx100III bar båda sina speciella egenskaper men den extra zoom på g7x är för mig mer tilltalande än sökare, men det var jämt. Priset avgjorde för att med mellanskillnaden kan jag i stället köpa extra batterier eller minneskort.
Vill känna på båda i butikk innan jag köper men som lutar som sagt mer åt g7x. Jag kommer nog oavsett att i början känna mig lite missnöjd då jag inte haft kompakt på länge och jämför den nog med min gamla dslr men vänjer mig nog och kommer att njuta av de fördelar den har. Förhoppninfsvist kommer jag att få några schyssta bilder på resan :D.

Tackar alla för era synpunkter och råd, väldigt lärorikt och intressant!

Hej, jag har den första versionen av G7X och är på det hela taget mycket nöjd med den. Om jag ska lyfta fram några irritationsmoment med den så blir det:

- Luddiga kanter i vidvinkelläget. För det mesta inget större bekymmer, men ibland stör det i praktiken (d.v.s. inte bara när man pixelpeepar).

- Segheten jämfört med systemkameran: En del manövrar/knapptryckningar kan göra kameran obrukbar i en eller ett par sekunder, och seriebildtagningen är lusig. (Exempel: När jag skiftar från Av till M så visas i någon sekund ett meddelande i stil med ”nu kan du välja slutartid och bländare alldeles själv” på displayen, och under tiden är det bara att vänta. Jo, jag vet – det var ju liksom därför jag rattade in M.)

- Dålig batteritid jämfört med systemkameran, ett extrabatteri var nödvändigt för mig. (Jag köpte förresten ett någorlunda billigt Jupio som jag får ut minst lika många bilder av som originalbatteriet.)

Ovanstående låter kanske negativt, men bortsett från de här irritationsmomenten tycker jag att det är en makalös liten manick.

När det gäller avsaknad av sökare så trodde jag att det skulle vara ett problem, men jag hade fel. Skärmen funkar finfint att fota med, och hittills har jag inte haft några problem i solljus etc. (Däremot är det antagligen starkt bidragande till batteritidsproblematiken att man alltid måste ha displayen på.) En fördel med sökare är ju att man kan stabilisera kameran genom att trycka den mot nyllet, och motsvarande (eller bättre) stabilisering med G7X åstadkommer jag genom att fälla ut skärmen och fota med handlederna stabiliserade mot bålen. (Och då skuggar man dessutom skärmen effektivt.)

Ett tips i övrigt är att komplettera med nåt ministativ i stil med gorillapod etc. (En fördel med de här små lätta kamerorna är att en liten gorillapod blir ett riktigt stabilt stativ med massor av användningsmöjligheter.) På senaste semesterresan följde G7X och gorillapod med på varenda ”kvällsflanering” – mycket smidigare än systemkamera med tvåkilosstativ och nästan lika användbart.
 
Hej, jag har den första versionen av G7X och är på det hela taget mycket nöjd med den. Om jag ska lyfta fram några irritationsmoment med den så blir det:

Jag har den första versionen av RX100, det jag saknar mest jämfört med min SLR är bättre kontroller och reglage. Att bara använda skärmen stör mindre. Visst i sol-ljus är det svårt att se men i praktiken är det inte så ofta det förstör för mig. Jag har endast en gång drabbats av att batterit tagit slut, men då är det en fördel att kunna använda samma laddare som till mobilen, den är alltid med och går använda i bilen. Men jag tror att jag skulle gilla handhavandet hos GX7 bättre. När jag köpte Sony-kameran var den ganska ensam i sin kategori, nu har det blivit svårare att välja.

Ett tips i övrigt är att komplettera med nåt ministativ i stil med gorillapod etc. (En fördel med de här små lätta kamerorna är att en liten gorillapod blir ett riktigt stabilt stativ med massor av användningsmöjligheter.) På senaste semesterresan följde G7X och gorillapod med på varenda ”kvällsflanering” – mycket smidigare än systemkamera med tvåkilosstativ och nästan lika användbart.

Håller med!
 
Hej, jag har den första versionen av G7X och är på det hela taget mycket nöjd med den. Om jag ska lyfta fram några irritationsmoment med den så blir det:
.

Sjukt bra tips och bra att höra lite om de saker man kan irritera sig på,Då har jag lite att gå på! Känner mig nu mer laddad inför köpet och blir kul att testa den vid resan.


Kul att så många kommit med inslag och tips så att man får lite mer köpt på benen! Tacksamt
 
Sjukt bra tips och bra att höra lite om de saker man kan irritera sig på,Då har jag lite att gå på! Känner mig nu mer laddad inför köpet och blir kul att testa den vid resan.


Kul att så många kommit med inslag och tips så att man får lite mer köpt på benen! Tacksamt

Du blir säkerligen nöjd med kameran. Då du får lite kvar på mellanskillnaden, tips köp ett fodral, det ingår ju aldrig längre, fast så långt kanske du redan har tänkt.
 
Det följde med en handleds rem till RX100 när jag köpte den, så när jag fiskar upp kameran hur den lilla väskan vid bältet, så drar jag på remmen över handen samtidigt som jag tar upp kameran, jag tycker det är riktigt bra att direkt säkra den från att slinta ur handen. Jag vet inte om det följer med någon handledsrem till G7X i kartongen, men jag tycker det var smidigt och bra med en sådan.



//Bengt.
 
Det följde med en handleds rem till RX100 när jag köpte den, så när jag fiskar upp kameran hur den lilla väskan vid bältet, så drar jag på remmen över handen samtidigt som jag tar upp kameran, jag tycker det är riktigt bra att direkt säkra den från att slinta ur handen. Jag vet inte om det följer med någon handledsrem till G7X i kartongen, men jag tycker det var smidigt och bra med en sådan.



//Bengt.
Också tar man en hårsnodd och virar den några varv runt remmen så kan man säkra den ytterligare genom att dra åt.
 
En vanlig träkula från t.ex. Panduro funkar utmärkt, i varje fall på runda remmar. Trä har jämför med glaspärlor eller andra hårda pärlor fördelen att vara lätta att borra i för att justera hålet att passa remmen. Trä är också snällare mot kameran om det ligger och skaver i fickan.
 
En fråga till er kunniga och kanske mer specifikt ni som har g7x...varför är det så att när jag ändrar bländarvärde så kommer jag bara upp till f:11? Jag är van att på min gamla canon 40d så kunde jag komma till över 20 som bländarvärde. Innebär det att jag inte kan komma upp till samma skärpedjup som på min gamla canon eller är det så att dessa kompaktkameror mäter på ett annat sätt än SLR-kamerorna och att f-värdet motsvara ett högre tal på en SLR?

Är en noob på såna här saker speciellt när jag är van vid SLR..

Tack på förhand
 
Enligt länken nedan så är minsta bländare f/11:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/canon-g7x/canon-g7xDAT.HTM

Det står också att det finns ett ND-filter för att göra bilden mörkare som kan användas om detta inte ger tillräckligt korta slutartider.

Skärpedjupet blir ju betydligt längre på kompaktkameran än med en DSLR. Finns en bra guide för att jämföra: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Min Sony RX100 har också f/11 som minsta bländare, kanske någon slags standard på kompakter?
 
Enligt länken nedan så är minsta bländare f/11:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/canon-g7x/canon-g7xDAT.HTM

Det står också att det finns ett ND-filter för att göra bilden mörkare som kan användas om detta inte ger tillräckligt korta slutartider.

Skärpedjupet blir ju betydligt längre på kompaktkameran än med en DSLR. Finns en bra guide för att jämföra: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Min Sony RX100 har också f/11 som minsta bländare, kanske någon slags standard på kompakter?

På en 1" sensor blir skärpedjupet samma vid samma motivstorlek på bl 11 som vid bl 22 på en APS-C som t ex 40D. De är ekvivalenta i den bemärkelsen. En mindre bländare skulle gett suddiga bilder p g a diffraktion på det formatet och pixeltätheten.
 
Du verkar nöjd med din Sony x 100 iv? Jag funderar själv på den trots priset jämfört med Canon G7XII. Min Canon s100 har gått sönder två ggr så jag är beredd att testa ett nytt märke.
 
Du verkar nöjd med din Sony x 100 iv? Jag funderar själv på den trots priset jämfört med Canon G7XII. Min Canon s100 har gått sönder två ggr så jag är beredd att testa ett nytt märke.

Du kan ju även överväga RX100 III som ligger lite bättre till i pris. Har samma fina sökare som IV (även om lite meckig att fälla ut) vilket Canon saknar.
 
ANNONS