Annons

Ryggsäck

Produkter
(logga in för att koppla)

JC 59

Medlem
Tänkte köpa mej en ny ryggsäck, så min undran är ska jag välja Tamrac eller Lowepro ?? Vill ha en som är stabil och bra kvalite, valet väger lite på Tamrac expedition 5 och Lowepro mini trekker !
Har haft en Lowepro mini trekker, men tycker den var lite slapp !! Snälla ge mej ett GOTT råd

Försökte kolla på din profil hur mycket du ska ha i ryggan men såg bara ett hus och en glugg.
Du skriver att du provat minitrekker och tyckt den inte varit stabil nog så min rekommendation blir Lowepro Naturetrekker. Jag har den förra modellen och den är ruskigt skön att bära och stabil. Även om jag bär mitt 2,5 kg stativ på ena sidan märker man inte av någon snedbelastning. Jag är 176 cm och då passar höftbältet perfekt. Det kan nog sitta lite högt om du är 185cm och längre.Bra remmar, bra skydd, regnskydd, bra stativhållare och gott om plats. I min får jag ner 2 hus, 70-200/2.8, 28-105, 50/1.8, ext 2x, kikare, blixt, filter och film och då har jag inte packat i locket än. Behöver du packa mer kan man ju alltid hänga på fickor på utsidan.
Enda nackdelen är väl egentligen tomvikten på ca 2,5 kg samt priset. Den ligger runt 2000kr.

Jag föll för medlemserbjudandet och köpte DaKines fotoryggsäck genom fotosidan. Den rymmer allt jag behöver (2 kameror, en lång telezoom, div mindre objektiv + extrakläder och fika). Den är för stor för ett hus och ett objektiv, men utrustningen tenderar ju att öka linjärt med tiden... Själv är jag dock inte helt tillfreds med komforten, säcken känns fortfarande stel, lite som ny, men det ändras nog när den används mera. Du kan ju fundera på den i alla fall.

Frågan LowePro respektive Tamrac är som att fråga om Canon är bättre än Nikon (eller tvärt om för att undanröja eventuella missuppfattningar), det är en smaksak. Personligen föredrar jag LowePro och har ägt de allra flesta av deras ryggsäckar, plus en handfull av de andra. Fortfarande finns en hel del att önska, i synnerhet i bärsystemet och det gäller framför allt om du är lång, men det problemet anser jag gäller båda.

Men, är verkligen inte Exp 5 rätt mycket större än LP Mini Trekker?

Jag har en expedition 5. Får plats med
2 hus med motorer, 70-200/2.8, 28-105,
20-35/2.8, blixt, en massa filter.. Men då får man pressa ned filmen! Tycker den är lite opraktisk men jag får ju plats med det jag behöver.. FIlmen har jag ändå i fickan eller en bältesväska från domke

Är det någon som har sett en fotoryggsäck med ett riktigt bra bärsystem. Eller blir man tvungen att bygga om en "riktig" ryggsäck?

Jag är inne på min andra ryggsäck efter jag sålde min mini trekker. Jag sålde den bara på grund av att den var för liten, inget annat.
Den har varit i stall, på tävlingar, i grus, i regn, öppnad flera gånger per dag osv.

Jag är 160 cm lång och tycker att den setat jättebra.

Vi håller på med teknisk sömnad på jobbet och jag kan säga att det är mycket hög kvalitet på deras jobb. Jag har burit 7 kg kamerautrustning i bara en av axelremmarna nästan jämt.

Den såg helt fräsch ut när jag sålde den efter 2-3 års användning. Nu är min pro trekker på väg :-D

Jag har inte testat något annat märke, så det kan jag inte uttala mig om.

"Ryggsäcksval"...

Jo(hnny...), Jag har en Tamrac Exp 5:a så Jag "sätter en slant" på den. Som nå'n tidigare debattör påpekat är den tämligen mycket större än Din tidigare säck. De två kamerahusen+all optik Du angivit får "ledigt" plats i säcken, OCH, Jag vill BESTÄMT HÄVDA att "5:an" är UltraKomfortabel att bära!!! Jag är "en-å-åttifem". Ta OCHSÅ i beaktning det Ulf Svensson så OERHÖRT EXAKT lät påskina: "utrustningen tenderar att öka linjärt med tiden"...
TACK, "Uffe", för den "lilla pärlan"...
Lycka till i RSV, Johnny!!!

PS. RSV= RyggSäcksValet..."får man" ha kul åt sina egna(7-ka???)skämt? Jag h-a-r det, hur-som-helst...DS

Mvh: Stefan S

Jag köpte en LowePro MiniTrekkerAW för någon månad sedan. Använde den en hel dag när jag var uppe i fjällen och den satt mycket skönt på mig (är 192cm). Tycker den känns stabil, kraftig och robust. Det regnade hela förmiddagen och då fick jag användning av det inbyggda regnskyddet. Hade två hus och 5 objektiv plus en blixt i det utan att det kändes "jobbig/tungt".

Är mycket nöjd..

//Thomas

divander skrev:
Är det någon som har sett en fotoryggsäck med ett riktigt bra bärsystem. Eller blir man tvungen att bygga om en "riktig" ryggsäck?

Nej tyvärr men de allra största ryggsäckarna från LP har ändå ljusår bättre bärsystem än Mini-Photo Trekker. Ryggen är längre och dom har ordentligare bärremmar och riktigt höftbälte (som dessutom hamnar där det ska).

En sådan säck rymmer förvisso mer (och tyngre) utrustning men jag menar att den utrustning, viktmässigt, som rymms i en Mini (eller åtminstone Photo) Trekker borde ha ett motsvarande bärsystem.

Hur en del relativt långa personer kan hävda att Mini Trekker sitter bra förstår jag inte. Har ni verkligen dessa fullpackade?

Själv är jag omkring 195 och ska erkänna att även jag använder Mini Trekker en hel del. Men att den sitter bra ska jag inte påstå.

Kontakta jättegärna mig om du hittar något riktigt bra alternativ.

ANNONS
Götaplatsens Foto