Annons

Säkerhetskopiering

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Svante

Aktiv medlem
Hej,
Lagrar alla mina bilder, både RAW och behandlade, på en extern master-hårddisk. Har haft lite egna strategier för säkerhetskopiering som dock visat sig vara mindre lyckade, så jag behöver hitta ett bättre sätt.

Efter jag importerat nya bilder eller behandlade bilder och lagrat dom på master-hårddisken, skulle jag enkelt vilja kopiera alla ändringar till en andra extern hårddisk (så att diskarna blir helt identiska). Hur gör man detta i MAC världen?

Tacksam för hjälp!
Svante

Hej
Det finns många appar som kan göra det. Själv har jag 3 st externa diskar, varav en är RAID. Sen gör jag en extra kopia på G-dive så man har en kopia utanför huset.

Hej
har en något annorlunda men automatisk lösning.
Jag använder em MAC Mini och denna står på närmast hela tiden.
I kalendern finns det möjlighet till att lägga in automations funktioner som ex. kör ett program vid en specificerad tid, i mitt fall 02:00. Har där lagt in funktioner som startar det program jag använder (FreeFileSync) som kopierar ändrade filer till en USB disk.
Sedan kopieras med samma program, vid ojämna tidpunkter, detta till en separat disk som förvaras på annan plats utanför huset.
Jag körde med ungefär samma system tidigare (2024) och då med ett Windows dator.

Använd klonverktyg / backup-program som t.ex. SuperDuper! eller Carbon Copy Cloner. Där kan du göra inkrementell backup, det är smidigt att tidsinställa så att den görs varje dag/ vecka eller med önskat intervall.

Nu handlar det här väl om Macvärlden, men "Timemachine" är kanske något som liknar det som finns i Windows. Se fortsättning.

Det finns ett inbyggt program i Windows commandofil som heter "Robocopy". Fantastiskt program som sköter all backup som du vill ha den (och som sagt är inbyggd i Windows). Incrementell backup eller "spegling" (som tar bort filer som inte finns på "sourcedisken" - behöver man vara lite försiktig med).

Nackdelen kan vara att man behöver vara lite insatt i hur de gamla doskommandona funkade: ni vet: copy/a: fil b:fil o.sv. + växlar man kan använda.

För mig har det funkat som tåget. När jag gör backup behöver jag bara klicka på commandofiler jag sparat. Finns inga filer att uppdatera även på stora diskar tar det mindre än sekunder för Robocopy att konstatera det. Finns det filer, så går även det fort.

/Tomas

Hej,
Efter jag importerat nya bilder eller behandlade bilder och lagrat dom på master-hårddisken, skulle jag enkelt vilja kopiera alla ändringar till en andra extern hårddisk (så att diskarna blir helt identiska). Hur gör man detta i MAC världen?
Apple program Bilder har allt detta. Importera nya bilder. Göra ändringar (originalet orörd). Allt ligger på din intern hårddisk. Kör TimeMachine. Så har du original och ändringar på två hårddiskar. TimeMachine tar backup en gång i timme hela tiden (går att ändras).Enkel och gott

Hej,
Lagrar alla mina bilder, både RAW och behandlade, på en extern master-hårddisk. Har haft lite egna strategier för säkerhetskopiering som dock visat sig vara mindre lyckade, så jag behöver hitta ett bättre sätt.

Tacksam för hjälp!
Svante
Hej Svante,
På Mac funkar rsync väldigt bra för att spegla diskar: varje gång du vill uppdatera säkerhetskopian kopierar du bara ändringar från master till backup. Exempel i Terminal:
rsync -av --delete /Volumes/MasterDisk/ /Volumes/BackupDisk/
-a = arkivläge (behåller alla rättigheter och metadata)
-v = visar vad som kopieras
--delete = tar bort filer på backup som inte finns på master
Alternativt kan du använda appar som Carbon Copy Cloner eller ChronoSync för grafiskt gränssnitt och schemalagda kopior.

ANNONS
Götaplatsens Foto