Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja bilder - för hur mycket?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mharya

Avslutat medlemskap
Nu har jag kommit till den delen utav min fotografering att jag vill börja sälja mina bilder. Men jag har ingen aning om till vilket pris. Jag vill sälja mina bilder billigt för att flera ska kunna ha råd att köpa den bilder som de verkligen tycker om och eftersom jag ínte är något proffs direkt, men för att få det att gå runt så vill jag ha betalt. Skulle vara tacksam om någon kunde ge förslag på vad jag kan ta för mina bilder.
Kolla gärna här för att se bilder jag fotat: KLICK!
 

Kvitung

Aktiv medlem
Nu har jag kommit till den delen utav min fotografering att jag vill börja sälja mina bilder. Men jag har ingen aning om till vilket pris. Jag vill sälja mina bilder billigt för att flera ska kunna ha råd att köpa den bilder som de verkligen tycker om och eftersom jag ínte är något proffs direkt, men för att få det att gå runt så vill jag ha betalt. Skulle vara tacksam om någon kunde ge förslag på vad jag kan ta för mina bilder.
Kolla gärna här för att se bilder jag fotat: KLICK!
Det finns olika föreningar dels SFF och BLF som har fasta prislistor som det flesta fotografer och tidningar följer
här kan du se ett exempel
http://www.sfoto.se/grafik/generella/PRISGUIDE 2010 slut.pdf

Mitt tips om du ska försöka sälja kolla då först om det finns någon som är intresserad att köpa och dina bilder måste vara snäppet bättre än vad folk kan ta själv.

Sen bör du ta bort loggan från bilderna och inte blurra ansikten.
Med andra ord måste du också veta vad som gäller för publicering.

Du får lägga upp bild på folk på nätet utan att blurra ansikten, men ha för vana om det går att säga åt den du fotografera att du ska lägga bilden på nätet.

Sen kan du sälja paket istället för att bara säga att du ska sälja bilder.

tex: för XXX kronor får du X A4 utskrift/er i färg av din hund
X högupplösta och
X web anpassade bilder på en CD
 

foto-lina

Avslutat medlemskap
Får man sälja bilder där andra personer är med på bilden ?
Låt säga att jag fotar en fotbollsmatch div 9 damer, och en av spelarna vill köpa en bild på henne
men i samma bild är det flera andra spelare.
Eller spelare som är under 18 år ?

Det finns olika föreningar dels SFF och BLF som har fasta prislistor som det flesta fotografer och tidningar följer
här kan du se ett exempel
http://www.sfoto.se/grafik/generella/PRISGUIDE 2010 slut.pdf

Mitt tips om du ska försöka sälja kolla då först om det finns någon som är intresserad att köpa och dina bilder måste vara snäppet bättre än vad folk kan ta själv.

Sen bör du ta bort loggan från bilderna och inte blurra ansikten.
Med andra ord måste du också veta vad som gäller för publicering.

Du får lägga upp bild på folk på nätet utan att blurra ansikten, men ha för vana om det går att säga åt den du fotografera att du ska lägga bilden på nätet.

Sen kan du sälja paket istället för att bara säga att du ska sälja bilder.

tex: för XXX kronor får du X A4 utskrift/er i färg av din hund
X högupplösta och
X web anpassade bilder på en CD
 

Stoffe69

Aktiv medlem
Kanske en petitess... men efter att tagit en snabb titt på din hemsida så uppfattar jag de upplagda bilderna som kontrastlösa och oskarpa.

Du kanske ska prova att skärpa upp dem litet extra inför publicering på web samt trycka upp kontrasten något och sen använda "save for web" om du använder Photoshop.

I texten kring dig och din kamera skriver du om din första ANALOGA digitalkamera... sådana finns inte . En kamera är antingen analog och använder film eller digital och använder minneskort :)
 

Mharya

Avslutat medlemskap
Kanske en petitess... men efter att tagit en snabb titt på din hemsida så uppfattar jag de upplagda bilderna som kontrastlösa och oskarpa.

Du kanske ska prova att skärpa upp dem litet extra inför publicering på web samt trycka upp kontrasten något och sen använda "save for web" om du använder Photoshop.

I texten kring dig och din kamera skriver du om din första ANALOGA digitalkamera... sådana finns inte . En kamera är antingen analog och använder film eller digital och använder minneskort :)
Egentligen ser inte bilderna ut så, men när man laddar upp dem på weebly blir dem blurriga och fula. :/ Jag ska skaffa mig ett riktigt portfolio i framtiden så bilderna ser bättre ut.
Har jag skrivit analoga systemkamera? xD Tror jag inte riktigt varit vid medvetande när jag skrivit, haha. xD
 
ANNONS