pavid
Medlem
Hej, jag har lite funderingar hur jag ska ta betalt för mina bilder och lägga på momsen. Jag jobbar på Bohusläningens ung-sidor och fått lite nya kontakter genom det jobbet. Bland annat har jag gjort ett jobb för en förening som jag ska sälja tre bilder till. vi har gjort upp om ett pris på 720kr +moms/bild. Men kan jag ta ut moms när jag inte har något regestrerat företag?
Sedan så ringde GT/Expressen och ville köpa en bild som jag tagit för Bohusläningen och de ville att jag skulle skicka ut en faktura... Samma sak där. Ska jag skicka ut en faktura som "vanlig" person? Då kan jag väl inte ta ut någon moms och inte betala in pengar till skattemyndigheterna?
Hur gör frilansare? Har ni F/FA-skatt sedel?
Var på skattemyndigheterna här om dagen och fick papper att fylla i men är det ända vägen för att göra rätt för sig? Att skaffa en FA-skattsedel?
Skulle uppskatta svar.
/David Andersson - rauie.com
Sedan så ringde GT/Expressen och ville köpa en bild som jag tagit för Bohusläningen och de ville att jag skulle skicka ut en faktura... Samma sak där. Ska jag skicka ut en faktura som "vanlig" person? Då kan jag väl inte ta ut någon moms och inte betala in pengar till skattemyndigheterna?
Hur gör frilansare? Har ni F/FA-skatt sedel?
Var på skattemyndigheterna här om dagen och fick papper att fylla i men är det ända vägen för att göra rätt för sig? Att skaffa en FA-skattsedel?
Skulle uppskatta svar.
/David Andersson - rauie.com