Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja bilder med moms.

Produkter
(logga in för att koppla)

pavid

Medlem
Hej, jag har lite funderingar hur jag ska ta betalt för mina bilder och lägga på momsen. Jag jobbar på Bohusläningens ung-sidor och fått lite nya kontakter genom det jobbet. Bland annat har jag gjort ett jobb för en förening som jag ska sälja tre bilder till. vi har gjort upp om ett pris på 720kr +moms/bild. Men kan jag ta ut moms när jag inte har något regestrerat företag?

Sedan så ringde GT/Expressen och ville köpa en bild som jag tagit för Bohusläningen och de ville att jag skulle skicka ut en faktura... Samma sak där. Ska jag skicka ut en faktura som "vanlig" person? Då kan jag väl inte ta ut någon moms och inte betala in pengar till skattemyndigheterna?

Hur gör frilansare? Har ni F/FA-skatt sedel?

Var på skattemyndigheterna här om dagen och fick papper att fylla i men är det ända vägen för att göra rätt för sig? Att skaffa en FA-skattsedel?

Skulle uppskatta svar.
/David Andersson - rauie.com

pavid skrev:
Men kan jag ta ut moms när jag inte har något regestrerat företag?

Nej, det kan du inte. Eller rättare sagt, det skall du inte.

pavid skrev:
Hur gör frilansare? Har ni F/FA-skatt sedel?

Japp, det har nog alla som frilansar. Kan inte se någon annan lösning. Men är det mindre summor så kan man ta det som hobbyverksamhet. Dock fortfarande utan moms.

Säg att vi ta det exemplet där jag får 720kr/bild. Då ska jag betala skatt på det. Min kund som betalar mig. Tar de pengar från mina 720kr för att betala in sociala avgifter?

Om du inte vill dra på stort och bli egen företagare så finns det företag som specialicerat sig på att hantera moms- och arbetsgivaravgifter åt frilansare. Ett av dem som brukar nämnas här på fotosidan är Frilans Finans.
http://www.frilansfinans.se
/Thomas

pavid skrev:
Säg att vi ta det exemplet där jag får 720kr/bild. Då ska jag betala skatt på det. Min kund som betalar mig. Tar de pengar från mina 720kr för att betala in sociala avgifter?
Det beror ju på vad ni har kommit överens om. Men om ni först har kommit överens om att du skall fakturera dem 720 kr + moms, men de istället väljer att anställa dig, så tolkar jag det som att arbetsgivaravgifter och övriga skatter ska dras från 720 kr.

Sen är det långt ifrån säkert att uppdragsgivaren verkligen vill stå som arbetsgivare för dig, med allt vad det innebär av pappershantering, skatteredovisning, pensions- och försäkringsavtal, tjafs med myndigheter och fackliga organisationer samt allt övrigt ansvar man har som arbetsgivare.

Många uppdragsgivare föredrar helt enkelt en vanlig faktura med moms. Och jag förstår dem.

/Thomas

pavid skrev:

Jag är lite osäkrare här. Men jag har för mig att AB kan köpa in bilden rakt av, utan anställningsförhållanden. Du anger ingen moms, AB betalar ingen moms, du tar upp inkomsten i din dekleration och skattar om du tjänar mer än vad som är gällande för nästa år (hobbyinkomst).

Då låter det mest vettigt att regestrera ett företag och få en FA-skattsedel och skicka ut fakturor med moms. Fast det rör sig nog om ganska lite pengar så blir det kanske en hobby verksamhet. ah. skit. jag fattar inte.

tack för ni hjälper mig men jag tycker allt sånt här är skit svårt och blir frustrerad och förstår inte.

David, spana in denna sidan som ett av svaren bestod utav. http://www.frilansfinans.se

Jag tror det är vad du behöver. Fortsätter du sälja bilder i den här farten är det dags att kolla upp med skatteverket om hur du ska starta ett eget företag. Så hjälper de dig med allt

Alltså, när det gäller betalningar från näringsidkare så finns det som jag har förstått det två alternativ:

1) Att näringsidkaren betalar dig som näringsidkare, vilket kräver att du har F/FA-skattesedel. Detta innebär att du själv betalar in skatt och sociala avgifter. Här kommer även momsen in i bilden.

2) Att näringsidkaren betalar dig som arbetstagare (A-skatt) och drar preliminärskatt samt betalar sociala avgifter.

Sen är det en annan sak att man som arbetstagare, om man vill, kan deklarera inkomsten som inkomst av hobbyverksamhet och då få dra av de utgifter man har haft för att få inkomsten.

Som jag har fattar det så innebär det att du (bortsett från andra skattetransaktioner) efter deklarationen och om du (mest troligt) har gått minus på hobbyverksamheten, får tillbaka den skatt som arbetsgivaren har betalat in eftersom inkomsterna du har skattat för inte innebär någon egentlig tjänsteinkomst (det har ju kostat mer än du har fått in, dvs. du har betalat för att få inkomsten).

Eller tänker jag galet nu?

Jag sålde precis en bild till Sydsvenskan för vilken de betalade 660:- + moms (standardpris enl BLF). 660:- + moms blir 825:-. Från detta belopp drog man A-skatt, 257:- (31%) vilket gav mig 568:- i fickan.

Bilden till föreningen vet jag inte, men Expressen borde ju kunna betala dig precis som Bohusläningen gör? De drar skatt och skickar dig resten. Det enda du behöver skicka till Expressen är ett papper där det står att du levererat en bild till dem ett visst datum, vad du ska ha betalt och till vilket konto. Sen drar de prel. skatt på 30 % ? och sätter in resten på ditt konto.

Eller har jag helt fel?

/Viktor

Jo, det går alldeles utmärkt att skicka en faktura som privatperson (även om den då enbart är till för mottagarens/köparens bokföring). Sen betalar tidningen ut ersättningen som lön minus preliminärskatt (vilket de måste göra om du inte åberopar någon F- eller F/A-skattesedel). Någon moms ska inte läggas på beloppet.

Som andra har påpekat, kräver detta viss administration från "arbetsgivarens" sida, men förhoppningsvis har större dagstidningar tillräckligt välfungerande rutiner för detta för att de inte ska knorra.

Zepofan skrev:
Jag sålde precis en bild till Sydsvenskan för vilken de betalade 660:- + moms (standardpris enl BLF). 660:- + moms blir 825:-. Från detta belopp drog man A-skatt, 257:- (31%) vilket gav mig 568:- i fickan.

Om du inte har F-skatt, så kan jag säga att sydsvenskan gjort tokfel. Iof mer pengar till dig :)

Normala priset för en bild utan att man har f-skatt är 660:-, ex skatt (ingen moms).

Jag har sålt en bild till Aftonbladet och sa bara att jag ville ha pris + sociala avgifter för bilden. Fick alltså betalt som lön, inga problem och de drog skatt 30% vid utbetalningen.

Blev förövrigt förvånad att reporter och bilddesken var så seriösa och inte citerade mig med namn i artikeln som jag bad om men skrev ut byline som vi hade kommit överens om.

ANNONS
Götaplatsens Foto