Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja Canon cashback-checkar?

Produkter
(logga in för att koppla)
P.R. skrev:
En leverantör får inte ens ange ett rekommenderat pris. De kan möjligen ange ett cirkapris för att press och kunder skall ha en aning om var det hamnar men åf är inte på minsta vis bundna till det.

Någon som är mer insatt i konkurrenslagstiftningen kan säkert utveckla detaljerna men så vitt jag vet är leverantören fullständigt förbjuden att påverka åf:ens prissättning.

Något sådant förbud finns inte. Grossisten för dock inte bestämma priset vilket är en annan sak.
On nikon rekomenderar i sina prisistor att utpriset bör vara 17900 så är det OK så länge man inte försöker hindra handlare från att lägga sig på en annan prisnivå.

Att åf:ar skulle tvingas följa fabrikantens kortvariga priskampanjer är därför otänkbart. Att lagstiftningen på detta vis förhindrar en leverantör att beordra prissänkningar är givetvis negativt men jag tror ändå att vi konsumenter skall vara tacksamma för detta då en prisstyrning vanligen annars skulle verka till vår nackdel.

Håller med

Det är inte ovanligt att grossister sätter rekomenderade priser och sedan utövar press på de som är billigare. Det finns många sett bl.a uteblivna leveranser, säljare som inte kommer och hälsar på och dyligt till småbutiker som inte följer "reglerna". Detta VET jag existerar, speciellt i brancher som har en stark Svensk generalagent.

Dajo skrev:
Något sådant förbud finns inte. Grossisten för dock inte bestämma priset vilket är en annan sak.
Okej, jag har sett många prislistor under de senaste åren där man bytt från termen rekommenderade priser till cirkapris och därför trodde jag det var förbjudet men du har rätt.
http://www.kkv.se/foretagare/prissattning.shtm

Däremot får ju som du också säger leverantören inte tvinga åf:arna att följa priserna varken uppåt eller nedåt vilket omöjliggör centralt kontrollerade priskampanjer.

F.G. skrev:
Det är inte ovanligt att grossister sätter rekomenderade priser och sedan utövar press på de som är billigare.
Nej jag vet också det men att många leverantörer använder mer eller mindre tveksamma metoder för att kringgå lagen men det är knappast lämpligt att använda som bas för en kampanj.

Faktum kvarstår: det är svårt att hitta ett sätt som garanterar att slutkunden verkligen får del av en prissänkning utan någon form av direktkontakt med tillverkaren.

Hanteringen kunde helt klart vara enklare... Jag har gått och tänkt flera månader att imorgon ska jag fixa Canon-cashbacken... Skickade i veckan som gick. Får se hur lång tid det tar. Jag hade inte prylarna med mig på jobbet, där jag fyllde i ansökan, så jag tog serienumret från kartongbitarna. Där fanns dock två olika nummer, så jag skrev båda. Hoppas de fattar!

/Pontus

Så, nu har Cash back hört av sig igen. De vill att jag ska dubbelkolla med nordea om det verkligen inte kommit några pengar den 2/8 i år. Jag har ju redan kollat detta med nordea och inga pengar kom in i närheten av detta datum.
Snacka om att de är tröga. Måste vara bättre om de själva dubbelkollar med Nordea.

-Catherine- skrev:
Tomten har nog fullt upp med att ta hand om alla klappar till de barn som har skött sig hela året, men skulle du stöta på honom så hälsa honom från mig att en liten gåva till Rädda Barnen skulle glädja mig mkt, mkt mer än en gåva till mig som redan har allt jag behöver :)

God Jul!

/C

Ok, jag adresserade gåvan till barnen i Pakistan.
Orderbelopp: 300,00
Till företag: Rädda Barnens Riksförbund
Ordernummer: 8105006334

God Jul!

Eeros skrev:
Ok, jag adresserade gåvan till barnen i Pakistan.
Orderbelopp: 300,00
Till företag: Rädda Barnens Riksförbund
Ordernummer: 8105006334

God Jul!

Tack Eero, nu gjorde du mig väldigt glad :)
Väldigt hedervärt av dig.

God Jul önskar jag dig och de dina!

/C

Hej,

är det någon som har någon "cashback" över till ett 70-200 f/4L och en Extender EF 1,4x II tro.

mvh Janne

När måste man senast skicka in kuponger o streckkoderna för Cashback kampanjen? Någon som vet?

Gällde väl för köp fram till den 31/12 har jag för mig...

Vad jag har förstått så ska inköpen av produkten/produkterna vara gjorda före 31/12...

Sista acceptabla poststämpling är 060131 (enligt infon i cash-back häftet)

Så med andra ord så har man till den siste januari att skicka in sina kvitton..

Om man ska vara säker på att få pengar så skicka brevet senast 060129.. så kan man vara väldigt säker på att datumet på brevet blir rätt...

Jern skrev:
Hej,

är det någon som har någon "cashback" över till ett 70-200 f/4L och en Extender EF 1,4x II tro.

mvh Janne

Sorry.... Jag har användt mitt. Det borde finnas en del här på FS som har kvar sina ....

Vet att det i någon tråd var ett flertal som var beredda på att ge bort sina kuponger...

Jag sökte och hittade en tråd där några ville ge bort sina kuponger:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=46920&highlight=cashback

På Canons sajt kan man läsa att cash-back erbjudandet för EF 300 mm f/4L IS USM och EF 70-200 mm f/4 L USM är förlängt. Canon accepterar försäljningskvitton med datum upp till och inklusive 31 januari 2006 för dessa två produkter.
Hoppas det kommer att finnas några objektiv att köpa före det datumet!

Curt

hmmm en liten fråga

tror ni att det går att utnyttja cashback om man köpt grejjerna på avbetalning? jag vete fasen om man fick nåt kvitto då direkt

jag hatar sånt här krångel...jag begriper mej helt enkelt inte på blanketter

Henrik_L skrev:
hmmm en liten fråga

tror ni att det går att utnyttja cashback om man köpt grejjerna på avbetalning? jag vete fasen om man fick nåt kvitto då direkt

jag hatar sånt här krångel...jag begriper mej helt enkelt inte på blanketter

Kvitto bör du ha fått....

Henrik_L skrev:
jag får leta då.....*suck*

Med tanke på att dom krävs för en eventuell reklamation i framtiden så börman spara kvitton på ett bra ställe.

Själv har jag en pappersmapp där alla kvitton hamnar i tidsordning (nyast längst upp).
Där finns allt från kvitton på skor till kvittot på bilen...

Så ahr jag något som ska reklameras så vet jag att kvittot finns i mappen bara jag vet på ett ungefär när jag köpte prylen.

Dajo skrev:
Med tanke på att dom krävs för en eventuell reklamation i framtiden så börman spara kvitton på ett bra ställe.

Själv har jag en pappersmapp där alla kvitton hamnar i tidsordning (nyast längst upp).
Där finns allt från kvitton på skor till kvittot på bilen...

Jag gör likadant som du.... om man inte behöver dem för ev reklamation så åtminstonde ur försäkringssynpunkt. Bra samtidigt att ha allt samlat på ett ställe så man slipper leta.

PITCH skrev:
Jag gör likadant som du.... om man inte behöver dem för ev reklamation så åtminstonde ur försäkringssynpunkt. Bra samtidigt att ha allt samlat på ett ställe så man slipper leta.

Jag plockade just fram mappen.
Tror du man behöver ha kvar kvitto på skoinköp på 500kr från 1999?
Skorna är utslitna och kastade sedan flera år.

Det är nog dags att städa lite i den mappen...

hehe ni känner itne mej :p

jag vet inte var mitt idkort är, det har gått ur och jag vet inte var det är. :p jag vet itne vart ett endaste kvitto är nånstans....usch :p

ANNONS
Götaplatsens Foto