Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja Canon cashback-checkar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men häfte är inte samma sak som pengar. Jag skickade in en kupong och en kod i September efter att ha köpt ett EF-S 10-22 sprillans nytt. Fick sedan en bekräftelse på att det mottagits.
Jag har dock inte fått några pengar och tvivlar starkt på att dom kommer.

BugEyes skrev:
Men häfte är inte samma sak som pengar. Jag skickade in en kupong och en kod i September efter att ha köpt ett EF-S 10-22 sprillans nytt. Fick sedan en bekräftelse på att det mottagits.
Jag har dock inte fått några pengar och tvivlar starkt på att dom kommer.
Har heller inte fått ett öre. Skickade in i Juni och Canon påstår att de betalat mig den 2 Aug, men Nordea ser ingen inbetalning av 900kr.
Jävla skämt alltihopa, skulle inte ge en spänn för ett häfte. Kostar mer än det smakar att att få tillbaka rabatten.

Jag orkar inte bråka och låter det bero, hade köpt gluggen med eller utan cashback. Men nästa cashback kampanj kommer jag att ignorera och sätta upp på det berömda blåskontot.

Allvarligt talat så har jag hemskt svårt att förstå detta oerhört fåniga system!

Trodde såna där rabattkuponger var nåt förlegat? Bara ett sätt att krångla till det för alla parter.

Samtidigt så har ju självfallet Canon en vinsttanke med det hela, hoppas innerligen att det misslyckades så att dom lägger ned det & sätter priserna på normalt sätt i stället...

//Larsa

Måste man inte ha köpt ett kamerahus under kampanjtiden för att kunna utnyttja rabatten ?

Jag var då tvungen att ange serienummret på kamerahuset när jag ansökte om rabatt på ett objektiv jag köpte.

Powershooter skrev:
Har heller inte fått ett öre. Skickade in i Juni och Canon påstår att de betalat mig den 2 Aug, men Nordea ser ingen inbetalning av 900kr.
Jävla skämt alltihopa, skulle inte ge en spänn för ett häfte. Kostar mer än det smakar att att få tillbaka rabatten.

Så där var det för mig också, ett jävla krångel som jag absolut inte kommer att utsätta mig för igen, jag var tvungen att skicka ett vanligt brev till Irland (e-mail vet dom inte vad det är för något) med en massa uppgifter bla mitt kontonummer, bankens namn, address, telefonnummer mm.
sen tog det ca: 3 månader innan jag fick pengarna, men 900 spänn fick jag inte, jag fick 840, dom tog 60 spänn i avgift också, för banköverföringen.

Zoso skrev:
Så där var det för mig också, ett jävla krångel som jag absolut inte kommer att utsätta mig för igen, jag var tvungen att skicka ett vanligt brev till Irland (e-mail vet dom inte vad det är för något) med en massa uppgifter bla mitt kontonummer, bankens namn, address, telefonnummer mm.
sen tog det ca: 3 månader innan jag fick pengarna, men 900 spänn fick jag inte, jag fick 840, dom tog 60 spänn i avgift också, för banköverföringen.
Får jag inte SEK 900 så exploderar jag. Hur de för över pengarna är deras problem. De kan ge mig 900 i handen, det är gratis överföring, men om de vill använda någon dyr banktjänst så får de stå för kostnaderna....eller ange i villkoren att det kostar 60 att överföra.

Dom tog inga pengar för överföringen till mig... *konstaterar*

Har Nordea och pengarna överfördes till ett vanligt personkonto.

Zoso skrev:
Måste man inte ha köpt ett kamerahus under kampanjtiden för att kunna utnyttja rabatten ?

Jag var då tvungen att ange serienummret på kamerahuset när jag ansökte om rabatt på ett objektiv jag köpte.
Jag förutsatte att det var den köpta produktens serienummer snarare än kamerans som efterfrågades. Att det står att man skall ange ett fiktivt serienummer för blixtar (som inte verkar ha serienummer) talar nog för att det är som jag säger.

Jag fick mina pengar efter någon månad eller så men det är väl rimligt att tro att det blivit betydligt högre belastning vartefter årsskiftet närmar sig och alla kommer på att de nog borde skicka in pappren.

Inte heller för mig gjordes något avdrag så det är i alla fall inget som görs regelmässigt.

Jag har för mig att man fick e-post med något nummer eller liknande för att man skulle kunna gå in på webben och se statusen på ens egen anmälan. Kanske något för dem som har problem?

Jag har utnyttjat cachback för 17-40 och 70-200 och det fungerade hur bra som helst. Det tog några veckor innan pengarna kom in på banken (SEB).

Den här tråden påminde mig för övrigt om att jag nog kanske ska skicka in kupongerna för min 580EX och 1,4 extender - vore ju synd att slänga bort 900:- :)

.Z. skrev:
Allvarligt talat så har jag hemskt svårt att förstå detta oerhört fåniga system!
Det är ett effektivt sätt för en leverantör som säljer genom fristående återförsäljare med många olika fabrikat att få kunderna att vara märkestrogna i valet av tillbehör och att försäkra sig om att slutkunden får rabatten och inte återförsäljaren.

Det är tydligt att det påverkar oss konsumenter vid våra inköp och leverantörerna ser försäljningsökningar vid kampanjerna som överstiger administrationskostnaden och därför förekommer det.

Har skickat in två gånger

Jag har skickar in två kuponger vid olika tillfällen och båda gångerna har pengarna kommit in efter ett par veckor.

Jag skickar alltid rekommenderat - det har ju faktiskt ett visst värde, då kan man se när det är mottaget.

P.R. skrev:
Att det står att man skall ange ett fiktivt serienummer för blixtar (som inte verkar ha serienummer) talar nog för att det är som jag säger.

Min nuvarande EX-blixt har serienummer. Jag har för mig att min numera sålda EZ-blixt också hade det, men jag är inte 100%.

P.R. skrev:
Det är ett effektivt sätt för en leverantör som säljer genom fristående återförsäljare med många olika fabrikat att få kunderna att vara märkestrogna i valet av tillbehör och att försäkra sig om att slutkunden får rabatten och inte återförsäljaren.

Det är tydligt att det påverkar oss konsumenter vid våra inköp och leverantörerna ser försäljningsökningar vid kampanjerna som överstiger administrationskostnaden och därför förekommer det.

Precis! Ytterligare ett argument är att Canon slipper ändra på listpriserna till ÅF, vilket alltid ställer till problem med volymrabattsatser m m. Dessutom ändras inte det rekommenderade priset (till konsument), vilket gör det lättare att tillfälligt möta uppsatta försäljningsmål (trots hårdare konkurrens) utan att ge upp möjligheten till högre priser längre fram. Det är normalt svårare att få igenom en prishöjning än en indragen kampanjrabatt. Visst, det är egentligen samma sak, men mer rationella än så verkar vi människor inte vara!

Per Krook skrev:
Min nuvarande EX-blixt har serienummer. Jag har för mig att min numera sålda EZ-blixt också hade det, men jag är inte 100%.
Ja nu när du säger det så hittar jag ett nummer på min blixt också. Konstigt att man inte skall uppge det då. Men det kanske ändå inte är ett serienummer utan modellnummer eller något annat?

På min 420EX står det 0T0105.

P.R. skrev:
Men det kanske ändå inte är ett serienummer utan modellnummer eller något annat?

Ja, det är möjligt. Objektiv har ju både ett serienummer och ett nummer som innehåller info om tillverkningsår m m. Min blixt har i vilket fall som helst ett sexsiffrigt nummer utan bokstäver. Någon som vet?

P.R. skrev:

Alltså. Ett rekommenderat pris sätts & återförsäljarna sätter sina priser efter det, oftast lägre än det rekommenderade.

Om Canon skippade detta system & i stället sänkte sina rekommenderade priser så kan inte jag se varför återförsäljarna skulle roffa åt sig överskottet eller varför kunderna skulle svika märket?

Den av återförsäljarna som gör det blir inte långvarig då priskriget gör att alla pressar sina priser, utifrån det rekommenderade priset alltså.

Jag kan dock gå med på tankegångarna att många blir mer märkestrogna & köper en originalpryl genom att dom ser denna möjlighet till att få tillbaks pengar. Detta påvisar dock enbart att Canon lyckats & att många är lättlurade, om dom ändå inte skulle köpt prylen vill säga. Jag förstår nämligen att man utnyttjar systemet när det finns men tycker ändock att systemet i sig är, urfånigt...

//Larsa

.Z. skrev:
Alltså. Ett rekommenderat pris sätts & återförsäljarna sätter sina priser efter det, oftast lägre än det rekommenderade.
En leverantör får inte ens ange ett rekommenderat pris. De kan möjligen ange ett cirkapris för att press och kunder skall ha en aning om var det hamnar men åf är inte på minsta vis bundna till det.

Någon som är mer insatt i konkurrenslagstiftningen kan säkert utveckla detaljerna men så vitt jag vet är leverantören fullständigt förbjuden att påverka åf:ens prissättning.

Att åf:ar skulle tvingas följa fabrikantens kortvariga priskampanjer är därför otänkbart. Att lagstiftningen på detta vis förhindrar en leverantör att beordra prissänkningar är givetvis negativt men jag tror ändå att vi konsumenter skall vara tacksamma för detta då en prisstyrning vanligen annars skulle verka till vår nackdel.

Jag kan dock gå med på tankegångarna att många blir mer märkestrogna & köper en originalpryl genom att dom ser denna möjlighet till att få tillbaks pengar. Detta påvisar dock enbart att Canon lyckats & att många är lättlurade,
Jag skulle också önska lägre priser istället för kampanjer och kuponger men eftersom vi konsumenter tydligen som du säger är lättlurade och leverantörerna nästan alltid ser förbättrad försäljning av dem kommer de att fortsätta.

Mats och Kent, avgiften har inget att göra med Canon, det är banken som tar denna för att administrera överföringar av typen "wire-transfer". EU-betalningar som körs via IBAN och SWIFT verkar de bjuda på även om det ska utgå typ 2kr eller nåt sånt.

Dock har det företaget som Canon anlitar för att köra deras Cash-back(alltså inte Canon själva) haft problem mot just Nordea. Första omgången studsade det flera gånger, så då fick de köra wire-tranfser och då utgick avgift på 90kr. Jag ringde och gnällde på både bank och Canon, slutade med att jag blev bortkopplad i en härva av telefonister typ. Men faktum är att det står i användarvillkoren hos bankerna djupt nere någonstans. Kort sagt, vill du att banken ska ta emot pengarna för det så kostar det, annars får man köra något annan metod.

Finns en tråd här på Fotosidan om just det problemet sedan tidigare i år.

Första cash-backen var det grova problem med, den andra gick klockrent, nu får vi se hur det blir med den 3e. Ev, funderade jag på en 430ex innan årsskiftet, men tror inte jag har varken tid eller ork för att det ska vara värt ersättningen.

ANNONS
Götaplatsens Foto