Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Så... står ni på Mark III-väntelistan?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Så... står ni på Mark III-väntelistan?

StudioG skrev:
Jepp..Tror jag är Nr 1 på Cyberphots lista i Finland.Hur mycket får man för en toppenfin MkII då ?

Alldeles för lite! Om man betänker att en ny 1DMkIIn går att få för 29.000 går det ju lätt att räkna ut vad folk är villiga att betala för en begad 1DMkII.

Själv anser jag bruksvärdet på en i toppskick bör ligga på 20.000 c:a, men marknadsvärdet lär nog tyvärr hamna på 15-17000 SEK. Bättre att behålla som andrahus om man nu måste ha en MkIII.

Jag tror också att värdet blir rätt lågt, speciellt om kameran är lite mer använd. Jag lutar åt att försöka få råd att behålla MkII:an och labba lite mer med fjärrstyrning. Borde ge kul möjligheter för sportfoto.

Anders Östberg skrev:
Jag tror också att värdet blir rätt lågt, speciellt om kameran är lite mer använd. Jag lutar åt att försöka få råd att behålla MkII:an och labba lite mer med fjärrstyrning. Borde ge kul möjligheter för sportfoto.

Den nya trådlösa sändaren från Canon kan styras via webben, så har man bara ett wifi-nät vid kamerans position så kan man styra den hemmifrån ;)

Så uppfattade ivf jag informationen från Canon.

Angående värdet, kan man få 20000 kr för en 1Ds så bör man rimligtvis kunna få samma pengar för en 1D MkII. Jag håller lite koll på begmarknaden och de flesta brukar landa runt 20 (1Ds).

15 är på tok för lågt för en så pass bra kamera, om jag skulle köpt en kamera till så hade jag behållt min.

20 000.. helt otroligt så stabilt dessa priser ligger.
För mig ? tja 15 000 för en beggad mkII, max.
lite+ 20 000 för en mkIIn låter däremot ok.

Du milde fantasi

Niclasfoto skrev:
20 000.. helt otroligt så stabilt dessa priser ligger.
För mig ? tja 15 000 för en beggad mkII, max.
lite+ 20 000 för en mkIIn låter däremot ok.

Du milde fantasi

Jaja.. 15000 NOK då.. ;)

Men självfallet så sjunker priserna hela tiden. en 1D kostar ju en bit under 10000 (8000 såg jag en för nyss).

En kamera är precis så mycket värd som den fotoglädje man får ut av den. Sedan må begagnatmarknaden värdera den hur den vill.

Ponera nu att en nöjd 1DMkII-ägare faller till föga och säljer sin trotjänare för 15 papp och skaffar MkIII.

Om hans/hennes fotoglädje då nästan tredubblas (även efter "smekmånaden") så är väl MkIII värd det.

Blir man bara mariginellt nöjdare så är det nästan 25 papp åt skogen. Kapitalförstöring.

Motsvarar inte kameran ens trissade förväntningar så är det ju närmast både en ekonomisk och känslomässig tragedi.

sant så sant

Min egen 1D mI .. för de 4000-5000(max) den är värd i mina ögon så producerar den mer än jag kräver av en kamera idag. 4000 + 32000 för en ny mkIII.. ojoj. Kanske ok för mig som handlar momsfritt här där jag bor.?.hehe

Varför halvt pris i förhållande till marknaden ?,, hehe pga att ingen av er har sett hur ful den verkligen är.. ;) :lol:
Utseendet är värt många tusen på marknaden..

MVH Niclas,

Jeppe skrev:
Den nya trådlösa sändaren från Canon kan styras via webben, så har man bara ett wifi-nät vid kamerans position så kan man styra den hemmifrån ;)
...

Jo, men vill man verkligen ställa sin nya blänkande Mark III i grussprutet från rallycrossbilarna? :)

Bättre att använda den gamla redan slitna Mark II:an med Pocket Wizards.

Anders Östberg skrev:
Jo, men vill man verkligen ställa sin nya blänkande Mark III i grussprutet från rallycrossbilarna? :)

De som använder kameran som ett verktyg har nog inga problem med det.. Fast de brukar ju med fördel placeras bakom plexiglas :)

Jeppe skrev:
Någon som vill köpa min 1D MkII för 99000 kr + moms?

Se där! Antar du har regad firma. Sälj den då till det nedskrivna värdet och köp tillbaks den för 99000 plus moms genom Egen insättning.

Resultatet blir ju definitivt förhöjt och du får behålla din fotoglädje!

Vidarebefordrat tips från Ebberöds Bank!

Såg att den kostar 41800 på Fotovideo. Tur att man har bestämt sig för att inte uppgradera, ännu ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto