Annons

Sån't här finns väl inte här.....eller

Produkter
(logga in för att koppla)

Sonnaren

Aktiv medlem
Nedanstående saxat från http://www.kenrockwell.com/tech/7.htm
Där denna underliga typ beskrives under rubriken "Seven levers of photographers"
Equipment Measurbator: Bottom Level 1 (equivalent to "Hell" in Christian mythology)

"These men (and they are all men) have no interest in art or photography because they have no souls. Lacking souls they cannot express imagination or feeling, which is why their images, if they ever bother to make any, suck.

Most seem to come from technical avocations, like engineering, computers and sciences. These people worry so much about trying to put numerical ratings on things that they are completely oblivious to the fact that cameras or test charts have nothing to do with the spirit of the final image. Because they worry so much about measuring camera performance we have dubbed them "Measurbators." Unfortunately, many of them wander into KenRockwell.com looking for information on camera performance.

Many of them also play with audio equipment, computers or automobiles. They enjoy the toys just like their cameras for their own sake, but rarely if ever actually use them for the intended purposes.

Younger ones play video games or engage in chat rooms and web surfing. Older ones join "camera" clubs. (You should join photography clubs, but never camera clubs or any clubs that try to score art, since art is entirely subjective and cannot be scored numerically.) Likewise, these people never create anything notable with any of this other gear either, but they sure get excited by just having, getting or talking to you about it.

The one type of gear these people ignore is the only type of gear that actually helps: lighting.

They are interested solely in equipment for its own sake. They will talk your ear off for hours if you let them, but as soon as you ask to see their portfolio their bravado scurries away, or they think you want to see their cameras or stocks.

Someone with a decent portfolio is not an equipment measurbator. Someone with more cameras than decent photos just may be. People with websites teeming with technical articles but few interesting photographs probably are.

Do not under any circumstances deal with these people, talk to them or read their websites. To the innocent they seem like fonts of knowledge, however their sick, lifeless souls would love to drag you into their own personal Hells and have your spirit forever mired in worrying about how sharp your lens is. If you start worrying about this and you'll never photograph anything again except brick walls and test charts.

These people are easy to identify. If you've read this far you've probably seen their websites. They always have lots of info about equipment, but very few real photographs. Beware of any information from any website not loaded with photography you admire.

I had to pull most of the photos of equipment off my site because these people were spending more time looking at my equipment than my art! The bandwidth for which I pay was being eaten up by these idiots looking at my lenses, instead of looking at the photos in my gallery which is the whole point of this site. That's why all the stupid pages like this one are in yellow, so that their eyes hurt too much to waste too much time on the nuts and bolts.

Many people who e-mail me through this site unfortunately belong to this unenlightened bottom group. Many of them stalk the Internet, and spend hours getting off "contributing" to technical websites and photography chat rooms like Photo.net, www.dpreview.com, photocritique.net and the German Forum fur Nikon-Fotografen und Sammler instead of making photos."
 
Senast ändrad:
Så d-la bra. Tror inte hellar jag sett någon sådan här på sidan. En "Measurbators" alltså...

Tack nu känns dagen lite roligare igen.

Mvh
Maverick
 
Ulf!
Himla bra citat! Så klarsynt och så välformulerat!
Dylika tragiska och destruktiva existenser må hålla sig borta från trevliga fotosidor och fotoklubbar!

/ragnar
 
Mycket bra länk, stort tack! Tänkvärt och roligt! Angående din titel på tråden "Sån't här finns väl inte här.....eller" Ironi är förbjudet i forumtrådarna ;)
 
Hmmmm...Jag kände mig lite träffad av texten faktiskt. Jag är faktiskt både väldigt intresserad av foto-teknik+prylar i allmänhet (med allt vad det innebär...) OCH själva plåtandet.
Får man vara det? Det ena utesluter väl inte det andra? :)
 
Roligt att länken uppskattades. Glöm för all del inte att titta närmare på Kens Galleri!!! Samma länk.
Den grabben kan fotografera landskap!
Mycket idéer att hämta/(stjäla)....;-))
Us
 
Intressant, men vart hamnar Ken själv i denna skala på 1-7 då? jo - Whore: Level 6.. (men det tänkte han antagligen inte på när han skrev det) :)
 
Det är väl inte nödvändigt att horan föraktar sig själv? Horan är väl i regel en produkt av sin omgivning och uppväxtmiljö eller självvald. Inte i något av fallen finns det anledning för henne/honom att förakta sig själv.

Som i så många andra fall inom fotografin ligger föraktet hos betraktaren. Jag vet en yrkeskår som horar betydligt mer än fotografer i alla fall. Men eftersom jag funderar på att göra ett litet fotoprojekt på det så avslöjar jag inte vilken.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Det är väl inte nödvändigt att horan föraktar sig själv? Horan är väl i regel en produkt av sin omgivning och uppväxtmiljö eller självvald. Inte i något av fallen finns det anledning för henne/honom att förakta sig själv....
Maverick

Då gör jag en Jim - sätter mig ner med popcornen och väntar på det stora skådespelet.
 
Om han nu är så mot utrustning och själv inte tycker att det är det som är det viktiga, hur kan han då lägga upp en bild med sig själv och en JÄTTE KANON till objektiv på första sidan :)

Borde det inte vara en bild utan teknik?
 
Senast ändrad:
Om du läser igenom det hela en gång till så inser du att det är inte apparaturen som sådan han är emot. Däremot är den endast ett medel att åstadkomma bilder med, inget annat. Ungefär som att en målande konstnär har en stor uppsättning penslar. Men han tillbringar inte sitt liv med att diskutera dessa och får frossbrytningar av glädje när han ser dem - bara för att de finns.....så läs en gång till.
Us
 
Japp, det gjorde jag och jag hävdar ändå att denna bild inte stämmer med hans resonomang. Om han nu ogillar alla som blir kåta på en jätte kanon och feta kameror så varför har han då lagt ut en bild på sin fetaste tub?

Varför inte en collage på hans bilder eller ett bra foto på honom själv :)
 
Haha! Mycket bra text. Den påminner om medlemmarna i Nikonians. Forumen tycks ibland bara bestå av inlägg från Measurbators...
 
hehe, kanske en bild på honom med en kompaktkamera. :)

necromancer skrev:
Om han nu är så mot utrustning och själv inte tycker att det är det som är det viktiga, hur kan han då lägga upp en bild med sig själv och en JÄTTE KANON till objektiv på första sidan :)

Borde det inte vara en bild utan teknik?
 
....det är inte apparaturen som sådan han är emot. Däremot är den endast ett medel att åstadkomma bilder med, inget annat...
Det finns gott om fotografer som är otroligt duktiga OCH skarpt gillar sina prylar för dess egen skull.
Vem ryser inte av välbehag när man skruvar på perfekt smörjda reglage och rattar av metall och hör det distinkta tickandet metall-mot-metall... Det är grejjer det.
 
Senast ändrad:
necromancer skrev:
Japp, det gjorde jag och jag hävdar ändå att denna bild inte stämmer med hans resonomang. Om han nu ogillar alla som blir kåta på en jätte kanon och feta kameror så varför har han då lagt ut en bild på sin fetaste tub?

Varför inte en collage på hans bilder eller ett bra foto på honom själv :)
Då kan du väl ta och titta på hans bilder
här ===> http://www.kenrockwell.com/gallery.htm . Och sedan läsa om det hela igen. Verkar som det inte var någon annan som missuppfattat vad som säges......
 
Jag tycker bilderna var rätt så trista men texten är fortfarande kul. Han har väl lite självdistans, det tror jag man måste ha när man bara använder bländare 22 och har stativet som sitt viktigaste redskap...
 
Jag har gått igenom hela sajten och sett hans bilder! Har också läst all text som han har skrivit, och tycker det stämmer mycket med min verklighet.

Men det han skrev i sin artikel upplever inte jag, att folk diskuterar kameran mer än bilderna.

Att jaga perfektion är väl inte fel, om det är i kompositionen och i skarpare bilder i form av bättre utrustning. Tyckte väl att han tog i för mycket. Betygsättningar har ju alltid funnits inom konsten, det gäller bara att inte bry sig så mycket om vad andra tycker så länge man själv är nöjd!
 
ANNONS