Annons

Sökardisplay och toppdisplay visar olika slutartider. Hur är det möjligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Har en EOS 5:a som har börjat skumma sig lite. Ibland visar den olika exponeringsinfo i sökardisplayen och i toppdisplayen. I alla fall om jag kör på P eller Av-läget. Jag kan rikta kameran mot ett motiv och så säger sökaren att det ska vara 1/20 och 4.0 medans toppdisplayen säger 1/60 och 4.0

Hur är detta möjligt?

Testade även ett EF 100/2,8 Macro som gav lite skumma resultat. Med det objektivet ville kameran ha 1/30 och 2,8 men med mitt 70-200 ville den ha 1/60 och 4.0. På samma motiv (grå vägg). Först när vi ställt kameran på Av och ändrat upp macroobjektivet till 4.0 så hittade den rätt tider.

Vad kan vara fel? Har inte sett att mina bilder har blivit direkt felexponerade.

Martin F skrev:
Jag kan rikta kameran mot ett motiv och så säger sökaren att det ska vara 1/20 och 4.0 medans toppdisplayen säger 1/60 och 4.0

Hur är detta möjligt?

När du kollar på displayen så antar jag att du flyttar ögat från sökaren. Då kan ljus smita in bakifrån & in i sökaren & ge fel exponeringsvärden. En reflektion bara men testa att täcka för sökaren när du kollar displayen & kolla om du får samma värden.

//Larsa

Re: Re: Sökardisplay och toppdisplay visar olika slutartider. Hur är det möjligt?

.Z. skrev:
När du kollar på displayen så antar jag att du flyttar ögat från sökaren. Då kan ljus smita in bakifrån & in i sökaren & ge fel exponeringsvärden. En reflektion bara men testa att täcka för sökaren när du kollar displayen & kolla om du får samma värden.

//Larsa

Ja, så borde det vara.
Till 10D satt det en täckbricka på halsremmen som skulle sättas på sökaren vid t.e.x. användning av fjärrkontroll. Varför det inte finns till min 20D vet jag inte...

Re: Re: Re: Sökardisplay och toppdisplay visar olika slutartider. Hur är det möjligt?

Foto-Gabbe skrev:
Ja, så borde det vara.
Till 10D satt det en täckbricka på halsremmen som skulle sättas på sökaren vid t.e.x. användning av fjärrkontroll. Varför det inte finns till min 20D vet jag inte...

själv fick jag med en på remmen till min 350d.
kanske ska kolla med affären kan ha glömt den ju...

anders

Re: Re: Re: Re: Sökardisplay och toppdisplay visar olika slutartider. Hur är det möjl

anders_j skrev:
själv fick jag med en på remmen till min 350d.
kanske ska kolla med affären kan ha glömt den ju...

anders

Undrar om Canon har missat den?
Ingen spak vid sökaren och remmen som följer med 20D är av samma eller liknande typ som 1D (med röda linjer längs remmen).
Kan de ha skickat med remmen till 1D och glömt att det inte går att släcka sökaren på annat sätt? Ingen annan med 20D som kan kolla hur det såg ut i er utrustning?

Ingen täckbricka på min 20D heller.. Dock på 10D jag hade förut. Canon verkar ha rationaliserat bort den.

Det ska finnas med till 20D oxå ...
men den är mycket sämre än tidigare det är mer en gummi-bit än en plast-bit nu ... men den fungerar ...
ska dock försöka använda min täckbricka från Eos33

Ja det fanns en en spak redan på 60-talet- Canon Pellix har en sådan och canon t-90 också. Tacka vet jag hederliga gamla kameror =)

Riktigt störigt med andra ord.
Ingen som kan ta en bild på rem och bricka så man får se hur det skulle sett ut?

Tack Anders!
Fattar inte var den kan tagit vägen.
Jag använder aldrig remmen för att jag ständigt tycker att den är i vägen och därför borde brickan sitta kvar tycker jag. Får väl leta överallt som kameran har varit... kommer du ihåg om den satt på remmen eller om du själv fick sätta dit den?

Martin F: Har du kollat upp om det blev annorlunda med något som täcker sökaren? Det var inte meningen att sno din tråd på det här sättet.

Foto-Gabbe skrev:

Fattar inte var den kan tagit vägen.

Efter ytterligare en närmre titt så sitter gummibiten på min oanvända rem... pinsamt!
Troligtvis missade jag den p.g.a. mina referenser till 10D's täckbricka, som ser ganska olika ut.

Har inte kollat närmare, men det låter helt rimligt. Testade lite snabbt inomhus i jämn belysning och då blev det inga problem.

De senaste gångerna jag kan minnas har jag antingen stått i solljus eller fotat mörka motiv med ljus himmel ovanför mig.

ANNONS
Götaplatsens Foto