Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sökarlocket?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Det var en sak som slog mig idag. Det där sökarlocket man får med kameran som ska vara för sökaren när man gör långa exponeringar, är det någon som använder det och gör det någon skillnad? I vilka situationer gör det skillnad isåfall?

Jag använder stativ en hel del i både ljus och mörker, men jag har aldrig använt sökarlocket alls. Skulle jag tjäna på det?

Det är tänkt att förhindra "bakljus" som kommer in via sökaren och in i kamerahuset. Hur mycket den typen av ljus påverkar har jag dock ingen aning om.

Nja, det är inte under exponeringen problemet uppstår. Om du riktar in kameran först, men sedan inte tittar i sökaren (dvs täcker över den...) när du trycker av så kan lite ljus leta sig in bakvägen till ljusmätaren.

FX-kamerorna har för övrigt ett litet "jalusi" som manövreras med en liten spak bredvid sökaren istället för ett löst lock.

Erro: Nej, så långt är jag med. Jag har tagit en hel del såna bilder och aldrig haft problem med ljusläckage, men det kan ju lika gärna vara för att jag inte har tittat efter det. Å andra sidan ser man aldrig att någon förståsigpåare rekommenderar det, de kan ju pladdra om de allra minsta petitesserna annars.

Jag funderar mest på om det är en kvarleva från äldre tider och att moderna kameror är mindre känsliga för det här.

Ztenlund: Menar du att det läckta ljuset inte påverkar bilden utan ljusmätaren? Eller att det är precis när exponeringen börjar och slutar som det kan komma lite ljus in till sensorn?

Ok, Thom Hogan nämner det också i sin artikel om Shot Discipline, men han skriver inget om locket.

Så så länge man fotar manuellt spelar det ingen större roll om man har locket eller inte?

Nja, det är inte under exponeringen problemet uppstår. Om du riktar in kameran först, men sedan inte tittar i sökaren (dvs täcker över den...) när du trycker av så kan lite ljus leta sig in bakvägen till ljusmätaren.

FX-kamerorna har för övrigt ett litet "jalusi" som manövreras med en liten spak bredvid sökaren istället för ett löst lock.

Helt rätt. Jag har faktiskt glömt att sätta på okularlocket några gånger, när jag fotograferat med fjärrutlösare, samtidigt som solen lyst, från låg position, på baksidan av kameran. Blev väldigt mörka bilder. Det var en 5D2.

Senast ändrad:
På min mycket gamla kamera finns det en okularslutare för att utestänga ljus som kommer in via sökaren. Men den har mätarcellerna baktill på prismat.
Det har väl inte moderna kameror, men i stället har de ju delvis halvgenomskinliga speglar som borde kunna släppa in lite ljus bakvägen till både exponeringsmätare och sensor.

Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto