Annons

Söker äldre kamera med ovanpåliggande skärpeinställning

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddenacka

Aktiv medlem
Hej
Jag söker en äldre kamera med ovanpåliggande skärpinställning. Någon som har exempel på sådana modeller?
Eller ändå bättre en sådan att sälja.

Mvh
Fredrik

Hej
Jo jag brukar kolla på tradera men jag behöver hjälp med vilka modeller som jag skall leta efter.
Är på jakt efter en sådan kamera men vet inte vilka modeller som inte har skärpinställning på objektivet.

"Ovanpåliggande skärpeinställning" har du ju på exempelvis TLR och Rangefinder-kameror. TLR fungerar som så att du fokuserar med den övre linsen och bilden tas med den nedre.
En Rangefinder-modell kan ha sökaren både inbyggd och extern, exempelvis i blixtskon. Storformatskameror använder ibland rangefinders, speedgraphic är en sådan, men ofta behöver rangefindern införspaffas separat.

Jag fick tag i en Rolleicord 1 Art Deco ska bli kul att se resultatet från en dryga 70 år gammal kamera.

MVH
Fredrik

Hej!

Nikon F, F2, F3, F4, och F5 kan alla förses med ljushacktsökare. Samma gäller Canon F1. Diverse andra "top of the line"-spegelreflexer hade denna möjlighet. Det fungerade så att man lyfte bort prismasökaren och satte dit ett ljusshakt.

//Jan

Aha! Är det ljusschaktsökare som Freddenacka benämner "ovanpåliggande skärpinställning"! Jag måste säga att jag funderade rätt mycket på vad det kunde vara. :)

Per.

De e lite svårt att förklara vad jag menar när jag knappt vet själv, jag tror han blir mer än nöjd med Rolleicorden i alla fall :)
Tack för all hjälp!

Hej!

Nikon F, F2, F3, F4, och F5 kan alla förses med ljushacktsökare. Samma gäller Canon F1. Diverse andra "top of the line"-spegelreflexer hade denna möjlighet. Det fungerade så att man lyfte bort prismasökaren och satte dit ett ljusshakt.

//Jan

Mjo hehe ser man det så, så har väl i princip alla kameror med optisk sökare en ovanpåliggande sådan, jag tänkte snarare att topic gällde en som var extern utifrån bildtagande optik.

Mjo hehe ser man det så, så har väl i princip alla kameror med optisk sökare en ovanpåliggande sådan, jag tänkte snarare att topic gällde en som var extern utifrån bildtagande optik.
En-ögd kontra 2-ögd spegelreflex, sökartypen är dock densamma. Skillnaden är att den 2-ögda inte ger någon sökarblackout. Den efterfrågde typen är det ju helt visst, trådskaparen har ju landat på en Rollei och den representerar den 2-ögda typen.

ANNONS
Götaplatsens Foto