Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker vass kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasM

Aktiv medlem
Hade en köprådstråd ute förut angående systemkamera men då jag avskrivit systemkamera så söker jag nu efter en riktigt bra kompaktkamera. Har idag en Olympus C5050-Z men vill ha något som kan lite mer.

Det jag inte gillar med Olympusen är 3x optisk zoom som jag tycker är en begränsning, även bristen på vidvinkel vid zoom gör att vyer inte blir så bra. Inte helt hundra nöjd med makroresultaten samt att jag börjat störa mig en hel del på bruset i bilderna, vybilder i naturen t ex ger en hel del brus trots dagsljus och låga isotal.

Det har givetvis tagits en mängd bilder som jag är nöjd med så kameran är inte dålig, är kanske mer att vi inte är på riktigt samma nivå längre.

Jag gillar att fota natur och djur, har bland annat en hund som väldigt ofta hamnar framför linsen. Vad gäller natur så gillas, förutom dagfoton, även skymning och gryning med allt vad det innebär. Lek med bländare och sluttider kan ge riktigt trevliga bilder.
Arkitektur är ett annat område som är kul att fota, gammalt som nytt. Sen ska det även fungera till vardagliga bilder både inom- och utomhus förstås. Makro är ett område som även det kommer att utforskas mera, dock inte en prio i början.

Kraven jag har är mao bra vidvinkel samt bra zoom, behöver inte vara 40x zoom men hyffsad iaf. RAW ska stödjas samt att jag vill ha vinklingsbar skärm. Vill gärna kunna leka med skärpedjup också.

Har kollat runt lite och de flesta kameror har ungefär F2,8-F5,6 medans min gamle har F1,8-F2,6 om jag inte minns helt fel. Just det här känner jag mig osäker på, vad betyder det i praktiken? Är de nya inte lika ljusstarka och tappar lite i mörker jämfört med gammeln eller är jag helt ute och cyklar?

De modeller jag kikat på är följande:

Nikon CoolPix P7100 - 3 990 kr
Bildsensor storlek: 1/1,7''
Upplösning bildsensor: 10 100 000 pixlar
Upplösning bild (effektiv): 3648 x 2736
Kompressionsstandard: JPEG, RAW
Objektiv: Motsvarande 28-200mm på 35mm kamera
Ljusstyrka optik: 2,8–5,6
Optisk zoom: 7,1x

Panasonic Lumix DMC-FZ150 - 4 490 kr
Bildsensor storlek: 1/2,3 High Sensitivity CMOS
Upplösning bildsensor: 12 100 000 pixlar
Upplösning bild (effektiv): 4000 x 3000
Kompressionsstandard: JPEG , RAW
Objektiv: Motsvarande 25-600mm på 35mm kamera
Ljusstyrka optik: 2,8-5,2
Optisk zoom: 24x

Fujifilm X-S1 - 6 790 kr
Bildsensor storlek: 2/3 EXR-CMOS
Upplösning bildsensor: 12 000 000 pixlar
Upplösning bild (effektiv): 4000 x 3000
Kompressionsstandar: JPEG, RAW
Objektiv: Motsvarande 24-640mm på 35mm kamera
Ljusstyrka optik: F2.8 - F5.6
Optisk zoom: 26x

Canon PowerShot G12 - 4 790 kr
Bildsensor storlek: 1/1,7" High Sensitivity CCD
Upplösning bildsensor: 10 000 000 pixlar
Upplösning bild (effektiv): 3648 x 2736
Objektiv: Motsvarande 28-140 mm på 35mm kamera
Ljusstyrka optik: 2,8-4,5
Optisk zoom: 5x

Canon G1 X - 6 990 kr
Bildsensor storlek: 1,5 CMOS (18,7 x 14 mm)
Upplösning bildsensor: 14 300 000 pixlar
Upplösning bild (effektiv): 4352 x 3264
Objektiv: Motsvarande 28-112 mm på 35mm kamera
Ljusstyrka optik: 2,8-5,8
Optisk zoom: 4x

Alla verkar ha möjlighet till fjärrstyrning antingen trådad eller trådlös, möjlighet att använda filter via antingen konverteringsring eller inbyggda gängorna samt att alla har nån form av bildstabilisator vilket känns positivt så är ingen sån funktion som är avgörande.

Ska jag vara ärlig så säger mig objektiv-infon ingenting, har för dålig kläm på det.

Men rent spontant så är jag tveksam till om X-S1 är värd pengarna då den är ganska dyr i sammanhanget. Priset är inte vad som styr köpet men ett högre pris ska ge en bättre kamera.

G1 X är väl den som på pappret verkar mest kompetent, är väl den enda som har möjlighet till motljusskydd och macrolite av dessa modeller. En lite mer avancerad bildstabilisator osv. Det som gör mig tveksam är den lite nödtorftiga zoomen, 4x är inte så stor skillnad mot 3x som jag har idag vilket känns som en deal breaker.

Så vad säger den samlade expertisen, vilket kamera tror ni passar mig bäst av ovanstående eller finns det alternativ jag missat?

Tack på förhand! )

Mvh
Thomas

Kravet på vinklingsbar skärm, eliminerar de flesta.
Fast om du kan acceptera en vinklingsbar EVF istället, så har både Panasonic LX5 & Olympus XZ-1 sådana.

Du har en 2/3" stor sensor på din nuvarande kamera, som parat med den extrema ljusstyrkan för att vara på en kompakt, faktiskt ger dig så bra skärpedjupskoll, som man kan få av en P&S.

Fujifilm har ju längre zoom, så skärpedjupskoll kan ju åstadkommas vid dess längre brännvidder. Annars så har ju Canons G1X den största bildsensorn, men funderar du på den, så ta istället och gå på en spegellös systemkamera från Panasonic, t.ex. G3.

Sonys nya RX100, har ju samma sensorstorlek som Nikon 1, men saknar den vinklingsbara skärmen.

Långzoomen Panasonic Lumix DMC-FZ150 är trevlig, kan leverera råfiler dessutom, fast har då den minsta sensorn, så du har inte mycket i bländarväg att laborera med. Motsvarande från Fujifilm, blir en rejäl pjäs. Du borde kolla in dessa i affären.

Om jag avslutningvis skulle ge rekommendationer, så blir det dessa:
• Fujifilm X-S1
• • Panasonic LX5
• • • Olympus XZ-1
• • • • Sony RX100

Jag tror att du måste klämma och känna på dessa kameror i butik, helst kanske t om testplåta med eget minneskort som du sedan kan studera närmare på egen dator när du kommit hem.

Jag tror även att du skulle behöva göra en slags prioriteringslista bland de önskemål och krav du har på vad kameran ska kunna. En kompaktkamera är en kompromiss och jag tror att det är svårt (förmodligen omöjligt) att hitta en modell som uppfyller alla dina önskemål, och därför kan en prioriteringslista vara bra till hands så du bestämmer dig vilka funktioner som är viktigast och vilka du kan tänka dig att välja bort.
T ex brukar superzoomar ha längre skärpedjup (= mindre möjlighet till skärpedjupskontroll)

Jag är personligen sugen på att skaffa en Canon G1 X då den verkar uppfylla mina krav på en bra porträttkamera (stor sensor, bra bildkvalitet, vinklingsbar skärm mm + att mina canonblixtar fungerar till den).
Men den verkar inte vara bra på makro (lång närgräns) och inte heller speciellt wow när det gäller maximal vidvinkel – där är säkert någon av de andra modellerna du nämner vidvinkligare.

Det är mina två cent. Hoppas att du hittar en kamera du blir nöjd med!

Jag blir lite konfunderad över önskemålet att leka med bländare. Med dessa små sensorer finns inte så mycket skärpedjup att leka med, tyvärr. Nästa sak att beakta är att Canon G1X tyvärr inte har så bra närgräns att förstoringsgraden blir nämnvärd. F ö dock en bra kamera.

Skall man ha en avancerad kompakt med hyffsat mycket zoom men ändå hålla storlek och brus nere är det ju egentligen P7100 som gäller. Med lite mindre zoom finns ju G12.

Tittar man på kategorin superzoomkompakter som annars är ett alternativ har samtliga f u Fuji XS-1 små 1/2,3" sensorer med brusreducering (även i råformat faktiskt) som smetar ut finare detaljer även vid bas ISO. Kvarstår egentligen bara Fujin som avancerad superzoomkompakt.

Jag har själv ägt en C5050Z och den var fantastisk på flera punkter: härlig byggkvalitet, gott om kontroller, liten men fin TFT skärm med härlig färgåtergivning. Sedan hade den förstås långsam autofokus och störande brus vid ISO 200.

Det var dock den sista generationen av kompaktkamera innan brusreducering smög sig in. Visserligen ger dessa modernare kameror användbara bilder direkt ur kameran säkert tre eller fyra ISO-steg högre än C5050Z men samtidigt kommer man tyvärr inte i närheten av pixelskärpan hos denna gamla going.

Tänk dock på att TFTn på C5050Z behövde nästan vara vinklingsbar då den hade med moderna mått mätt en snäv betraktningsvinkel och var dålig i solljus. Moderna TFT har en mycket bredare betraktningsvinkel och är bättre i solljus. Det är inte givet att man behöver en vinklingsbar TFT på samma sätt idag.

Det som dock främst begränsar dina val är zoomomfånget. Om du behöver makro utan närlinser faller tyvärr G1X bort som annars är mest kompetent. Nya Sony RX100 kan också vara att överväga - har inte koll på närgränsen dock.

Behövs en kompetent kamera med mer zoom och G12, G1X eller P7100 så finns nog egentligen bara XS-1 som avancerad modell med längre zoom.

Betänk också att under huven sker mycket behandling i dagens JPEG och det krävs rätt program och en nogrann hand för att göra lika bra brusreducering i raw som kameran kan med sina JPEG. Vinsten med raw är inte lika stor längre hos kompakter.

Vill du ha allt återstår nog en spegellös systemkamera som t ex Panasonic GX-1 kanske med den lilla pankakszoomen PZ14-42 och 45-200 (eller PZ45-175) eller med 14-140 superzoom. Här kan man köpa till ett makroobjektiv och få allt.

Är lite synd att det inte finns nån riktigt kompetent kompaktare, systemkamera går som sagt bort pga ett handikapp som ställer till det med att använda zoomringen.

Just makro är något som kan ha lägre prio, är inget jag pysslar med i nån större utsträckning ändå. Vinklingsbar skärm är nog något jag kan hoppa också om det innebär en bättre kamera. Tyvärr så gör väl dessa två saker inte så mycket för urvalet.
Sen så behövs det verkligen ingen superzoom, orsaken att det kom med några sådana är att jag valde vidvinkel, vikbar skärm och raw som kriterier på cyberphoto och då dök dessa upp. :)

Ska kolla upp Sonyn iaf, sitter vägg i vägg med en Sonysupport som bland annat pysslar med kameror så en sån ska jag nog kunna få klämma på. Inte mycket till zoom dock på den rackarn, 3,6x. :)
Kan ju passa på att kika på deras småsystemare också men jag tror det är ganska kört med system, man ska kunna använda dem på folkvis så de inte blir liggande bara.

Men det kanske blir större skillnad på zoomen än man tror om man går upp till säg 4-5x zoom, det kanske räcker för att jag inte ska se zoomen som ett issue?

Bor för övrigt ute på vischan i Härjedalen så det är inte det lättaste att hitta butiker med vettigt utbud på kameror. Var in till Östersund (15 mil enkel resa) och kikade på Elgiganten och liknande men de hade riktigt dåligt utbud.

Senast ändrad:
När det gäller zoomratio är det lite lurigt. Låt oss säga att zoomen börjar vid 25mm. Då blir 25-75mm 3x zoom och 25-100 blir 4x zoom. Skillnaden mellan 75 och 100mm är bara 3/4 snävare bildvinkel på diagonalen med 100mm mot 75mm - knappast av någon stor betydelse.

Jag skulle definitivt föreslå en titt på panasonic LX5 eller Olympus XZ1 som båda är väldigt kompetenta. Olympusen har återigen en f/1,8-2,5 zoom som är väldigt skarp och användbar vidöppen. Dock har dessa båda ett nättare och mindre proffsigt gränssnitt än gamla C5050Z. De närmaste arvtagarna till denna är idag G12, G1X och P7100 och faktiskt en spegellös systemkamera - Panasonic GX1 med PZ 14-42 zoomen. 14-42 zoomen har nämligen motorzoom som kanske underlättar för dig, dock har jag för mig att zoomspaken sitter t v på objektivet vilket kanske ändå ställer till det för dig.

Både XZ1 och LX5 är väldigt prisvärda idag - ca 3000:- då det ryktas om ersättare snart.

En nackdel, tycker jag, med alla dagens kompakter är att TFTn blivit så stor att det är svårt att få ett riktigt bra grepp till skillnad från klassiska C5050Z (eller C5060, C7070 och den underbara C8080).

Jag har en C7070W sedan 2006 och det är en fantastiskt och kompetent kamera på många sätt men besvärande långsam ibland. Bruset kan också vara ett problem i vissa situationer.

Jag hoppas nästa version av XZ1 har vridbar skärm, då kan jag nog inte hålla mej längre utan köper den.

Annars ligger faktiskt Canon PowerShot S100 bra till tycker jag trots att den inte har vikbar skärm. Det är det nätta formatet och bildkvalitén som lockar.

Var faktiskt iväg på lite bilevanemang i helgen och fotade, körde med stativet. Strålande sol och för att bilarna inte skulle bli en liten prick nyttjades 3x-zoomen till max. Blev helt ok bilder förutom det där rackarns bruset som förstör, i 100% ser det inte kul ut. Har man väl börjat störa sig på nåt är det kört. :D

Har även märkt att den börjat få lite problem med autofokusen, är precis som om den tappar fokuspunkten ibland och fokuserar på nåt helt annat.

Aja, ännu ett tecken på att lätta på pluskan.

Velig som jag är har jag funderat lite, en systemare kan nog fungera så länge den sitter på ett stativ. Sen så kör man med en vettig kompaktare för övrig fotografering. :)

Som det ser ut nu kommer en P7100 att inhandlas först då G1X känns lite för mycket om det ändå ska köpas en systemare sen.

ANNONS
Götaplatsens Foto