Annons

Safariresa Sydafrika

Produkter
(logga in för att koppla)

andcar89

Medlem
Hej!

Vi ska åka på vår första safariresa i Kruger-parken i december i år. Så dags att skaffa en kamera (eller två som jag förstått man behöver för flexibiliteten ibland för att kunna växla med att fota/filma nära och på långt håll).
Har haft enklare systemkamera för ett antal år sedan, men inte fotat på länge. Men vill lära mig och har ju 6 månader på mig innan vi åker. Så vill ha något relativt bra som håller för många resor framöver.
På safarin kommer i både åka på guidad tur i ett högre fordon och köra self-drive i en liten bil. Tänker både morgon-safari och kanske även kvällssafari, så kameran(kamerorna) ska funka i bra ljusförhållanden. Max budget är cirka 20 000 kr. Vill gärna satsa på den kameran som ska ha telezoom och kanske köpa någon billigare men bra begagnad på den andra som ska fota nära.

Så vad föreslår ni?
 

acke

Avslutat medlemskap
Kul med Krugerparken! Jag har varit där flera gånger, och provat både arrangerade turer i ”greater Kruger” och self-drive i ”public Kruger”. Jag föredrar faktiskt att köra själv i egen hyrbil. Då är man helt oberoende och kan stanna så länge man vill när man hittar något sevärt. Man får också mycket trevligare fotovinkel från en låg personbil jämfört med de höga safari-jeeparna. Dessutom är self-drive väldigt prisvärt jämfört med alla andra safarialternativ. 🙂

Jag kan ge dig ett generellt fototips för self-drive. Eftersom man bara får köra på vägarna, inte i terrängen, så är det bra att ha tillgång till lång brännvidd. Jag rekommenderar minst 500-600 mm för fullformat eller 300-400 mm för APS-C. Det händer ofta att man upptäcker katter och andra spännande djur på långt avstånd från vägen. En bönpåse att hänga över fönsterkarmen på bilen är också en väldigt bra grej.

Detaljerade utrustningstips lämnar jag till andra som har bättre koll. 20000:- låter spontant som en tajt budget för en kamera med lång telezoom.
 
Senast ändrad:

niklas_klinte

Aktiv medlem
Jag har rest en del i södra Afrika, dock aldrig med rent fotofokus. Jag var i Kruger 2008 och hade bara en 17-85mm för APS-c med mig. Knappast en optimal lins för ändamålet men jag var ändå väldigt nöjd med resultaten av den enkla anledningen att djuren ofta var i direkt anslutning till om inte direkt på själva vägen. Om man har ett lejon som ligger i gräset någon meter från bilen så försvinner behovet av långa linser snabbt. Vegetationen är också ofta väldigt tät och det kan vara svårt att se långt oavsett lins. En riktigt lång lins ger dig självklart större möjligheter om du inte har lika tur med djuren men är också betydligt dyrare, större och krångligare att ha med. I slutändan blir det alltid en kompromiss och beror på dina egna prioriteringar och vilken typ av resa du är på.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ger några förslag för Nikon men motsvarande finns för andra system. Ett FF hus och ett APS-C ger en flexibilitet, begagnad D750 och en D7200 skulle man kunna få för 10-12000:- objektiv kanske ett begagnat 24-70/2,8 och 100-400 från tex Tamron med lite vilja så kanske man kan få ihop detta för 20 totalt. Men köp i god tid och lär dig utrustningen innan
 

acke

Avslutat medlemskap
Man kan ju också gå ner i sensorstorlek till Micro 4/3 och fortfarande få god bildkvalité med moderna grejer. Jag har dock dålig koll på sådana prylar.

En annan lösning är ju en långzoom-kompakt typ Sony RX10 IV eller liknande.

Tillägg: RX10IV fick lysande recensioner när den lanserades. Den har några år på nacken och säljs nu till kampanjpris. Kanske betyder det att en ny långzoom RX10V är på gång?
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Jag har rest en del i södra Afrika, dock aldrig med rent fotofokus. Jag var i Kruger 2008 och hade bara en 17-85mm för APS-c med mig. Knappast en optimal lins för ändamålet men jag var ändå väldigt nöjd med resultaten av den enkla anledningen att djuren ofta var i direkt anslutning till om inte direkt på själva vägen. Om man har ett lejon som ligger i gräset någon meter från bilen så försvinner behovet av långa linser snabbt. Vegetationen är också ofta väldigt tät och det kan vara svårt att se långt oavsett lins. En riktigt lång lins ger dig självklart större möjligheter om du inte har lika tur med djuren men är också betydligt dyrare, större och krångligare att ha med. I slutändan blir det alltid en kompromiss och beror på dina egna prioriteringar och vilken typ av resa du är på.
Nej, jag håller inte med om att djuren ofta befinner sig nära vägarna i Kruger. Vägnätet i parken är relativt glest. Man kan lika gärna få syn på en leopard i ett träd på 150 meters håll. Eller en flock vildhundar som svischar förbi och snabbt försvinner i fjärran. Då är man som fotograf lycklig över varje extra millimeters brännvidd.

Dessutom, vid de få tillfällen då spännande djur råkar befinna sig precis i vägkanten, då får man snabbt sällskap av ett dussin andra bilar med ”vanliga” safariturister som trängs för bästa fotoposition. Tänk också på att det är svårt att hitta bra fotovinklar när djuren är nära bilen - lejon och geparder fotograferade snett uppifrån från 2-3 meters håll blir sällan bra. Jag fotograferar hellre på avstånd och låter landskapet bli en del av kompositionen.

Apropå lång brännvidd: en liten fältkikare rekommenderas för alla i bilen. Den som rattar bilen på self-drive behöver hjälp med spanandet.
 
Senast ändrad:

niklas_klinte

Aktiv medlem
Nej, jag håller inte med om att djuren ofta befinner sig nära vägarna i Kruger. Vägnätet i parken är relativt glest. Man kan lika gärna få syn på en leopard i ett träd på 150 meters håll. Eller en flock vildhundar som svischar förbi och snabbt försvinner i fjärran. Då är man som fotograf lycklig över varje extra millimeters brännvidd.

Dessutom, vid de tillfällen då spännande djur råkar befinna sig precis i vägkanten, då får man snabbt sällskap av ett dussin andra bilar med ”vanliga” safariturister som trängs för bästa fotoposition.

Apropå lång brännvidd: en liten fältkikare rekommenderas för alla i bilen. Den som rattar bilen på self-drive behöver hjälp med spanandet.
Nu var det ju 14 år sedan så jag vågar inte lite helt på mitt minne. Vi var där i flera dagar och jag minns huvudsakligen täta buskage. Dock körde vi bara själva på de asfalterade vägarna, man kanske kommer ut på öppnare områden om man avviker från dessa(?). Kikare var en god ide, det ska jag komma ihåg nästa gång det blir något liknande
 

acke

Avslutat medlemskap
Nu var det ju 14 år sedan så jag vågar inte lite helt på mitt minne. Vi var där i flera dagar och jag minns huvudsakligen täta buskage. Dock körde vi bara själva på de asfalterade vägarna, man kanske kommer ut på öppnare områden om man avviker från dessa(?). Kikare var en god ide, det ska jag komma ihåg nästa gång det blir något liknande
Du kanske åkte mest i södra änden av Kruger? Där är växtligheten tätare. Längre norrut hittar man mer och mer öppet landskap. Om det är kattdjur man är mest sugen på så rekommenderar jag trakterna runt Satara Rest Camp, mitt i parken. Stannar man där några dagar så har man god chans att få syn på lejon, leopard och gepard. Lejonen är ganska lata - de ligger ibland kvar på samma plats flera dagar i sträck, obekymrade av biltrafiken kring dem. 😊

Ett bra tips är att kika på observationskartorna som finns på varje rest camp. Där hjälps turisterna åt att markera aktuella spaningar. Gäller alla djur utom noshörningen, av förklarliga skäl.

Sorry för avvikelsen från trådens ämne. Jag blev så exalterad! Åter till utrustningsfrågan.
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Hej Erik!

Lite avundsjuk på att du ska besöka Kruger för första gången, premiärresan är ju väldigt speciell. Själv har jag varit där nästan varje år sedan början av 1990-talet, ofta en månad åt gången. Vill du ha tips utöver kamera är du välkommen att skicka ett pm.

Själv har jag länge använt Canon 7D med Canon 100-400 (både mk1 och mk2) och har svårt att tänka mig lämpligare utrustning. I dag skulle jag dock föreslå det nya kamerahuset R10, på grund av det fantastiska AF-systemet. Det kostar 11000. Resten av budgeten räcker till ett beg Canon 100-400, eller liknande från andra tillverkare.

Jag föredrar Canons 100-400 framför andra tillverkares 150-600 för att det är jämförelsevis litet, lätt och smidigt, och väldigt välbyggt. När jag har jämfört har jag inte heller kunnat se högre detaljering i bilder tagna med t ex Tamron @600 mm än med Canon 400 mm.

Sen behöver man förstås en kamera med någon typ av normalzoom också (eller en bra kompaktkamera). Och en riktigt bra kikare!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nej, jag håller inte med om att djuren ofta befinner sig nära vägarna i Kruger. Vägnätet i parken är relativt glest. Man kan lika gärna få syn på en leopard i ett träd på 150 meters håll.
Det är ju både och. Att man har lejon, leopard eller vildhund så nära bilen att man skulle kunna klappa dem – för att inte tala om hyena – är inte alls ovanligt i Kruger. Å andra sidan är det väldigt ofta man ser intressanta saker 30-40-50 meter bort. Eller mer. Så flexibilitet är extremt värdefull, man vill helst ha brännvidder från 28 mm till 600 (FF-ekvivalent) till hands.
 

acke

Avslutat medlemskap
Det är ju både och. Att man har lejon, leopard eller vildhund så nära bilen att man skulle kunna klappa dem – för att inte tala om hyena – är inte alls ovanligt i Kruger. Å andra sidan är det väldigt ofta man ser intressanta saker 30-40-50 meter bort. Eller mer. Så flexibilitet är extremt värdefull, man vill helst ha brännvidder från 28 mm till 600 (FF-ekvivalent) till hands.
Helt klart är det så! Två kameror, varav den ena med långzoom, är att föredra. Ditt förslag med EOS R10, som har APS-C-sensor, och EF 100-400 låter som en idealisk kombo. EF 100-400 är en riktigt bra optik, skarp över hela zoomområdet på full bländare!
 

Hasseg

Aktiv medlem
Jag använde en Canon 7d samt 70-200 2,8 med + en konverter 1,4 (borde man inte kunna få detta under 20.000 i dag)
Med mig hade jag också en Olympus TG6 den var bra man kom riktigtn nära i bland
Våra guider var super bra att hitta allt, vi fick se big five + mycket mycket mer
allt var offroad. Man sov i tält i på en camp, en kväll gick det larm lejon inom området men det är en annan historia
Mina bilder finns här under

Hoppas det blir en fin tur för dig
Mvh Hasse
Ps det var en resa vi kan tänka oss göra om
 

ErlandH

Aktiv medlem
Helt klart är det så! Två kameror, varav den ena med långzoom, är att föredra. Ditt förslag med EOS R10, som har APS-C-sensor, och EF 100-400 låter som en idealisk kombo. EF 100-400 är en riktigt bra optik, skarp över hela zoomområdet på full bländare!
Ja, AF-systemet på Canons (och Sonys) senaste spegellösa modeller får mig nog att, till slut, överge optisk sökare. Förhoppningsvis har jag en R7 med mig när jag åker ner nästa gång, i december, kanske byter jag ut telezoomen till nya 100-500 också. Fast då är vi ju långt bortom TSs budget ...

Edit: Dessutom är de nya, spegellösa kamerorna väldigt bra att filma med. Och filma vill man nog göra mer än man kanske trodde.
 

andcar89

Medlem
Hej Erik!

Lite avundsjuk på att du ska besöka Kruger för första gången, premiärresan är ju väldigt speciell. Själv har jag varit där nästan varje år sedan början av 1990-talet, ofta en månad åt gången. Vill du ha tips utöver kamera är du välkommen att skicka ett pm.

Själv har jag länge använt Canon 7D med Canon 100-400 (både mk1 och mk2) och har svårt att tänka mig lämpligare utrustning. I dag skulle jag dock föreslå det nya kamerahuset R10, på grund av det fantastiska AF-systemet. Det kostar 11000. Resten av budgeten räcker till ett beg Canon 100-400, eller liknande från andra tillverkare.

Jag föredrar Canons 100-400 framför andra tillverkares 150-600 för att det är jämförelsevis litet, lätt och smidigt, och väldigt välbyggt. När jag har jämfört har jag inte heller kunnat se högre detaljering i bilder tagna med t ex Tamron @600 mm än med Canon 400 mm.

Sen behöver man förstås en kamera med någon typ av normalzoom också (eller en bra kompaktkamera). Och en riktigt bra kikare!
Tack för svar!

Angående kamerahus sneglade jag först på Canon RP för 12000 kr, men du skulle föreslår R10 framför det eller?

Sen har jag sneglat och hittat Canon 70-300 L-serien begagnad för 9000 kr. Men Canons f 100-400 kostar ju runt 8000 kr ny. Skulle du säga att jag kommer märka stor skillnad mellan L-serien och den andra serien? Jag menar är det värt att satsa på ett begagnat i L-serie med den brännvidden eller är det snarare värt att ha större brännvidd fast en lägre serie?

Tack på förhand
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tack för svar!

Angående kamerahus sneglade jag först på Canon RP för 12000 kr, men du skulle föreslår R10 framför det eller?

Sen har jag sneglat och hittat Canon 70-300 L-serien begagnad för 9000 kr. Men Canons f 100-400 kostar ju runt 8000 kr ny. Skulle du säga att jag kommer märka stor skillnad mellan L-serien och den andra serien? Jag menar är det värt att satsa på ett begagnat i L-serie med den brännvidden eller är det snarare värt att ha större brännvidd fast en lägre serie?

Tack på förhand
Nya R10 är ju inte fullformat, vilket har både för- och nackdelar. Men framför allt har det Canons nya, fantastiska af-system som automatiskt hittar djurens ögon. En, i många situationer, enorm fördel på safari.

Jag har inte riktigt koll på det nya 100-400, men ska du köpa begagnat tror jag att 100-400 (även mk1) är att föredra framför 100-300. De gamla EF-objektiven lär fungera alldeles utmärkt på R-hus, med adapter (som man ju nu får på köpet).

Edit: läste på lite, RF 100-400 verkar riktigt bra, löjligt billigt och väldigt lätt. Man tappar lite i ljusstyrka jämfört med EF, men R10 med RF 100-400 verkar vara en extremt bra och fantastiskt prisvärd safariutrustning.
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Nya R10 är ju inte fullformat, vilket har både för- och nackdelar. Men framför allt har det Canons nya, fantastiska af-system som automatiskt hittar djurens ögon. En, i många situationer, enorm fördel på safari.

Jag har inte riktigt koll på det nya 100-400, men ska du köpa begagnat tror jag att 100-400 (även mk1) är att föredra framför 100-300. De gamla EF-objektiven lär fungera alldeles utmärkt på R-hus, med adapter (som man ju nu får på köpet).

Edit: läste på lite, RF 100-400 verkar riktigt bra, löjligt billigt och väldigt lätt. Man tappar lite i ljusstyrka jämfört med EF, men R10 med RF 100-400 verkar vara en extremt bra och fantastiskt prisvärd safariutrustning.
En liten nackdel med R10 är att den har samma lilla batteri LP-E17 som EOS RP. Min erfarenhet är att LP-E17 räcker ungefär hälften så länge som det "klassiska" LP-E6-batteriet som finns i den dyrare systermodellen R7. För att klara en heldag på safari med R10 behöver man en hög extra batterier, i varje fall om man smattrar iväg långa bildserier som jag brukar göra. :)
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
En liten nackdel med R10 är att den har samma lilla batteri LP-E17 som EOS RP. Min erfarenhet är att LP-E17 räcker ungefär hälften så länge som det "klassiska" LP-E6-batteriet som finns i den dyrare systermodellen R7. För att klara en heldag på safari med R10 behöver man en hög extra batterier, i varje fall om man smattrar iväg långa bildserier som jag brukar göra. :)
Sant. Men trots det klarar R10 betydligt fler exponeringar än RP, enligt Cipa. Dessutom kan man ju ladda direkt i kameran, så det är bara att ha en USB-sladd tillgänglig i bilen.

Har man pengar är förstås R7 bättre än R10, men är budgeten begränsad tycker jag att R10 verkar vara ett betydligt bättre val än RP som safarikamera.
 

acke

Avslutat medlemskap
Sant. Men trots det klarar R10 betydligt fler exponeringar än RP, enligt Cipa. Dessutom kan man ju ladda direkt i kameran, så det är bara att ha en USB-sladd tillgänglig i bilen.

Har man pengar är förstås R7 bättre än R10, men är budgeten begränsad tycker jag att R10 verkar vara ett betydligt bättre val än RP som safarikamera.
Ja, min fru har en RP och den slukar batteri irriterande snabbt. Det låter bra om R10 är förbättrad på den punkten. Annars säger ju Murphys lag att batteriet alltid brukar ta slut i det ögonblick då man har safarins mest unika motiv i sökaren. 😉

Ett bra alternativ till USB-laddning i kameran är att köpa en 12V-laddare till LP-E17. Går att hitta för en spottstyver.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ja, min fru har en RP och den slukar batteri irriterande snabbt. Det låter bra om R10 är förbättrad på den punkten. Annars säger ju Murphys lag att batteriet alltid brukar ta slut i det ögonblick då man har safarins mest unika motiv i sökaren. 😉

Ett bra alternativ till USB-laddning i kameran är att köpa en 12V-laddare till LP-E17. Går att hitta för en spottstyver.
Absolut. Det har jag till mina LP-E6. Kostade en hundring på eBay.

’Allt jag har med mig i Kruger går att ladda med USB i bilen. Dator, ficklampor, kameror …
 
ANNONS