Annons

Saker som stör mig något ofantligt.

Produkter
(logga in för att koppla)

j2^

Aktiv medlem
(Jag är varesig sur, bitter eller upprörd. Jag HAR dock ett kort språkbruk... lev med det ;) )

Jag har länge stört mig på att fotosidan är uppbyggd på ett sätt som (i mitt tycke) inte gör mycket annat än att _försvåra_ diskussioner / dialoger / kritik. Jag skrev i november ett blogginlägg där jag listade upp ett antal sidor (som de flesta inte har ett dugg med foto att göra) på vilka, iallafall jag, får mer vettig feedback på mitt fotograferande än på fotosidan.se.

Vi börjar med de stora grejjerna.

Två-nivå-kommentarsystemet.
Hallå! Nittiotalet ringde, de ville ha tillbaka sin kodstruktur! Att bara kunna lägga en kommentar, och därefter kan bildägaren lägga en kommentart på kommentaren och vill man fortsätta diskussionen så får man lägga en ny grundkommentar... detta är SKITLÖJLIGT. Ge mig EN vettig anledning till att det inte går att kommentera kommentarer? Det är ju SÅ man får igång en diskussion kring något.

Radera / Nedprioritera kommentarer.
Jag må vara småelitistisk, men jag orkar verkligen inte med kommentarer "Skitsnygg bild!". De tillför verkligen inget förutom att jag får lust att hänvisa personen till bilddagboken eller Facebook. Eller ja, på tal om facebook... det är ju en idé kanske, klistra dit en "gilla-knapp" vid bilderna så kanske vi slipper de menlösa kommentarerna? Javisst, jag har också sätt bilder som får mig att tycka "Holy centralslutare Batman!" där jag verkligen inte har något egentligt att tillägga, de gångerna får jag som regel anstränga mig för att få till en bra kommentar.

FOrumets platta trådstruktur.
Okej, fine, jag gissar att vBulletin ligger i grunden? Den genererade koden får mig att tro det iallafall?
Men allvarligt, forum med platta trådstrukturer är också så nittiotal, trädstrukturerade forum ÄR det enda vettiga, eftersom alla oväsentliga nonsensunderdiskussioner försvinner ut i en egen gren och kan ignoreras.


Okej, nu tar vi de mindre grejjerna.
Bloggräknaren.
Kan någon förklara för mig varför "antal läsningar" inte visas varesig när man går "Min sida -> Blogg"? eller i "Underhåll blogginlägg".

Bloggräknare och cookies.
Bloggarna verkar inte ens försöka kolla om det är "Jag själv" som läser mina egna blogginlägg, räknaren verkar räkna upp iallafall?

Döda grupper:
Okej, naturligtvis upp till gruppadministratören, men finns det några grupper som _verkligen_ är aktiva på ett kreativt sätt. Denna punkt hävdar iallafall jag hänger ihop med punkten om tvånivå-kommentarsystemet.

Recensionerna:
Det vore uppskattat om recensionerna gick att filtrera på hur LÄNGE personen som skrev recensionen haft produkten innan han skrev recensionen. Låt oss vara ärliga, att någon skriver en recension av en produkt samma dag som de köper den ger ju i ärlighetens namn inte så mycket som regel.

...jag skulle troligen kunna fortsätta en bra stund... och ptja, jag kommer nog att fylla på ;)

Jag inser att jag öppnar upp mig för kommentaren "Men gör det bättre själv då!" Jag skulle akta mig lite för den kommentaren... Jag har åtskilliga tusen timmar i Eclipse och Zend Studio i ryggen, samt fler nätbaserade projekt i ryggen än vad som är roligt med tanke på hur få av dem som varit betalda arbeten ;)
 
Senast ändrad:
FOrumets platta trådstruktur.
Okej, fine, jag gissar att vBulletin ligger i grunden? Den genererade koden får mig att tro det iallafall?
Men allvarligt, forum med platta trådstrukturer är också så nittiotal, trädstrukturerade forum ÄR det enda vettiga, eftersom alla oväsentliga nonsensunderdiskussioner försvinner ut i en egen gren och kan ignoreras.

Just den här punkten blev jag väldigt nyfiken på. Jag trycker det låter helt lysande och skulle gärna se ett exempel på ett forum med trädstruktur. Har du nåt exempel?

/Lennie
 
Vovves forum är tex sådant, och dpreview. Det är förfärligt, jag skulle sluta använda fs forum om denna styggelse infördes. Det är tex hopplöst läsa via en mobil, och att scanna igenom en tråd tar lätt tre ggr så lång tid.
 
Ok, nu känner jag igen det. Har ingen direkt åsikt om vilket som är bäst. Jag läser forum via RSS och det går rätt snabbt att skumma igenom då.
 
Vovves emplementation är HEMSK.

Kika på vad Helgon.net använder exempelvis. Deras forum fungerar tillochmed i Lynx på en textkonsol.

Eller se det såhär: Ett trädstrukturert forum KAN man bygga rätt. Det kan man man inte med ett platt.
 
Men hallå!

Det går väl utmärkt att besvara en kommentar via "besvara med citat"! På så sätt slipper man ju tappa fortfästet och hamna i andra trådare (eller s.a.s. tappa tråden:). Fattar kanske inte vad du menar men om du menar att man skulle hamna i en sidotråd när man besvarar en kommentar så tycker jag det verkar helt koko. Tycker det är logiskt och funkar bra som det är. Ju mer likt ett vanligt samtal ett forum är desto mer ger det i alla fall mig!
 
Tonyeagle;1617042Ju mer likt ett vanligt samtal ett forum är desto mer ger det i alla fall mig![/QUOTE sa:
Handen på hjärtat.. hur många samtal mellan >2 personer känner du till som helt linjärt följer en och samma tråd? Har du aldrig varit med om att en grupp börjat tala om en sak, och en tid senare diskuterar två personer en sak, och två personer en annan sak. DET är att efterlikna ett riktigt samtal.
 
Den här tråden är förövrigt ett utmärkt exempel på varför platta strukturer är värdelösa.

Okej, nu har vi sett några inlägg kring platt/träd. Om nu någon vill bemöta en annan av delfrågorna, vad är egentligen bäst? Att det mitt i inläggen om platt/träd börjar dyka upp inlägg rörande två-nivå-kommentarerna, eller att dessa lade sig i en egen undertråd?

När någon sen vill bemöta de döda grupperna, så har vi _tre_ frågor, troligen med olika intressenter som hamnar i en enda struktur. Hur KAN man tycka att det är bättre?
 
DÄr har vi ju ett exempel på icke-produktiva-kommentarer.

"Träd är värdelösa.... på grund av att [fyll i en motivering här]" hade ju faktiskt tillfört något till det hela.
 
FOrumets platta trådstruktur.
Okej, fine, jag gissar att vBulletin ligger i grunden? Den genererade koden får mig att tro det iallafall?
Men allvarligt, forum med platta trådstrukturer är också så nittiotal, trädstrukturerade forum ÄR det enda vettiga, eftersom alla oväsentliga nonsensunderdiskussioner försvinner ut i en egen gren och kan ignoreras.

Härligt med lite feedback! Jag citerar en av frågorna för att det inte skall bli helt galet svåröverblickbart.

Platta trådar har helt klart den nackdelen. Nästlade forumtrådar har problemet med överblickbarheten. Personligen tycker jag nästlade forum (tex Dpreview) är mkt svårare att få koll på vad som sägs, och jag tycker inte fördelen med att lättare att kväsa/självdöende OT-inlägg överväger.
 
Härligt med lite feedback! Jag citerar en av frågorna för att det inte skall bli helt galet svåröverblickbart.

Platta trådar har helt klart den nackdelen. Nästlade forumtrådar har problemet med överblickbarheten. Personligen tycker jag nästlade forum (tex Dpreview) är mkt svårare att få koll på vad som sägs, och jag tycker inte fördelen med att lättare att kväsa/självdöende OT-inlägg överväger.

Jag ser inte varför ett träd är mera svåröverskådligt sålänge det har:

Sammanhålling av subtrådar
Möjlighet att (persistent) kollapsa de subtrådar man inte är intresserad av.
Navigering som är (sub)trådkontextkänslig.

Återigen, kika på Helgon.net eller Likström. Du kan välja att se de trådade diskussionerna som en platt kronologisk tråd med ett enkelt klick.
 
Motiveringen finns ett par steg upp, och min icke-produktiva sågning hade gått lika bra om detta varit ett träd.

Jag vet. Jag valde att svara sådär för att påvisa att man måste hoppa omkring i tråden för att hålla ihop kommentarerna. 1-0 till trådade forum ;)

Javisst hade det gått lika bra i ett trådat forum, men då hade det inte stört de produktiva huvudtrådarna.

Vidare så baserar du dina erfarenheter av trådade forum på två fruktansvärt dåliga implementationer av det.
 
Jag tycker att dpreviews forumstruktur är svår att hitta i.
Jag antar att själva inläggens innehåll och "kvalitet" är mer avgörande för läsbarheten än strukturen.
T.ex så är det jobbigt många gånger när det är uppenbart att de som skriver nya inlägg i en tråd uppenbarligen inte har läst igenom tidigare inlägg. Det skapar onödiga upprepningar och tragglande. Risk för missuppfattningar och polemik föreligger då.

Däremot är dpreveiws bildvisning i forumen bättre än här.
 
och jag tycker inte fördelen med att lättare att kväsa/självdöende OT-inlägg överväger.

DÅ vänder vi på steken och kikar på det här med diskussion som ett verktyg för informationsspridning.

Titta på alla de trådar då någon hoppar in på sidan umpton med kommentaren "Jag såg originalinlägget, och stjäl tråden lite för en annan fråga".

Vad är då bäst? En ny gren i ett träd, eller att en helt ny dialog startar upp mitt i den befintliga?
 
Jag tycker att dpreviews forumstruktur är svår att hitta i.
Jag antar att själva inläggens innehåll och "kvalitet" är mer avgörande för läsbarheten än strukturen.
T.ex så är det jobbigt många gånger när det är uppenbart att de se skriver nya inlägg i en tråd uppenbarligen inte har läst igenom tidigare inlägg. Det skapar onödiga upprepningar och tragglande. Risk för missuppfattningar och polemik föreligger då.

Däremot är dpreveiws bildvisning i forumen bättre än här.

Då kan vi ju kika på "karma"-systemet i exempelvis Slashdot's forum. De som upprepade gånger "havererar" trådar får ju så låg karma att deras inlägg som standard filtreras bort.

Vidare, kika på min kommentar till David med fenomenet "Jag lånar den här tråden lite".
 
På helgon.net får jag bara upp en vit sida och på Likström behöver man logga in (registrera sig) för att se något forum.
 
ANNONS