Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Saker som stör mig något ofantligt.

Produkter
(logga in för att koppla)
Förlåt. Det heter ju helgon.se numera.

Ja, det är helt korrekt, det finns inget "öppet" material tillgängligt för ickemedlemmar där.
 
Men allvarligt, forum med platta trådstrukturer är också så nittiotal, trädstrukturerade forum ÄR det enda vettiga, eftersom alla oväsentliga nonsensunderdiskussioner försvinner ut i en egen gren och kan ignoreras.
Jag skulle raskt sluta besöka Fotosidans forum om det infördes trädstruktur. Som en del andra redan påtalat så är det helt värdelöst. Det gör nämligen att man INTE kan följa diskussionen, eftersom två personer kan ha en egen liten privat tråd i tråden.
Det behövs ju ingen överblickbarhet om tråden är "platt", vilket är hela poängen. Man tvingas läsa allt, vilket man verkligen bör göra om man ska vara med och diskutera. Annars kan man lika gärna lägga ner om man är så förbaskat lat att man inte orkar.

Däremot skulle jag gärna se trädstruktur i kommentarer. Det är en helt annan femma.
 
Jag skulle raskt sluta besökaDet gör nämligen att man INTE kan följa diskussionen, eftersom två personer kan ha en egen liten privat tråd i tråden.


Det är ju just de trådarna som är vitsen med det hela. Samtidigt så finns det inget som hindrar att man plattar till tråden till strikt kronologisk ordning för de som vill läsa den så.
 
Samtidigt så finns det inget som hindrar att man plattar till tråden till strikt kronologisk ordning för de som vill läsa den så.

Men vad händer då? Jag gissar att de som haft den lilla privata tråden i tråden inte använt nån citatfunktion, vilket innebär att det blir komplett omöjligt att följa en tillplattad tråd som ursprungligen varit trädformad? Jag besöker i princip bara fotosidans forum så jag har ingen erfarenhet av andra fora. Det är därför jag frågar.
 
Men vad händer då? Jag gissar att de som haft den lilla privata tråden i tråden inte använt nån citatfunktion, vilket innebär att det blir komplett omöjligt att följa en tillplattad tråd som ursprungligen varit trädformad? Jag besöker i princip bara fotosidans forum så jag har ingen erfarenhet av andra fora. Det är därför jag frågar.

Vad som händer är att det ser ut exakt som här. Det försigår ju privata trådar här också.

Vidare så har vettiga fora (som jag sa) navigationskontroller för att även i en "platt" tråd dölja/hoppa över undertrådar.
 
Vad som händer är att det ser ut exakt som här. Det försigår ju privata trådar här också.

Vidare så har vettiga fora (som jag sa) navigationskontroller för att även i en "platt" tråd dölja/hoppa över undertrådar.

Jo, men i en trädformad tråd används väl knappast citatfunktionen av den som själv läser forumet trädformat? Det finns väl liksom ingen anledning till det? Om man sen plattar till en trädformad tråd blir den väl väldigt svår att följa.

Jag tycker FS forum funkar bra, men jag tycker också att citatfunktionen gärna kunde användas flitigare.
 
Jo, men i en trädformad tråd används väl knappast citatfunktionen av den som själv läser forumet trädformat? Det finns väl liksom ingen anledning till det? Om man sen plattar till en trädformad tråd blir den väl väldigt svår att följa.

Jag tycker FS forum funkar bra, men jag tycker också att citatfunktionen gärna kunde användas flitigare.

Självklart hör det till god sed att citera på precis samma sätt i ett träd-forum. Just _på grund av_ att det finns folk som använder RSS-läsare och annat för att läsa innehållet.
 
Jag har väl inte direkt någon stark åsikt om vilken struktur som är bättre i forumen. Nackdelen med trädstruktur är ju att det blir svårare att överblicka exakt vad som skrivs i tråden när nya inlägg kan poppa upp lite här och där, men jag har också varit med i forum som haft en trädstruktur och jag har inte haft några större problem med de heller... Tror ändå jag är svagt för att behålla nuvarande system.

Jag håller med Janne om att tvånivåkommenteringen av bilder och speciellt blogginlägg är lite väl begränsande och försvårar en aktiv diskussion om bilend eller bloggen. Så bort med tvånivåbegränsningen! Lägg istället in en knapp som man kan filtrera bort subdiskussioner med, så att t.ex. endast kommentarer visas men inga svar. (Här passar f.ö. en trädstruktur bäst...) :) Det kunde också vara kul om man kunde kommentera andras kommentarer, speciellt på bloggsidan.
 
Jag håller med om att bildkommentarerna inte har ett välfungerande system idag.

Däremot har jag mycket svårt att se poängen med trädstuket på forum i stil med DPR. Jag tycker inte alls att det är bra.

När det gäller att kunna radera kommentarer så lär det vara att så en hel åker med missbruksgröda. Med tanke på hur dåligt en del tar kritik så lär det leda till att en del sitter och rensar bland kommentarer de inte tycker var till deras fördel. Jag tror inte att FS redaktion strävar efter en sida som fungerar på det sättet.
 
Vad jag gärna skulle vilja se är att man skippar den nuvarande bildkritkdelen helt. Och lägger in den i ett nyare och modernare Forum istället. Där man har t.ex. "Hård Kritik", "Mjukstart", "Landskap", "Macro", "Porträtt", m.m.

Ni förstår nog upplägget, på det sättet så har man som KRAV på t.ex. hård kritik delen att man måste kritisera bilden, annars får man inte lägga en kommentar. Och man får endast ladda upp 1 bild per tråd så att man har fokus på att kritisera en bild, istället för en hel bild serie.

På t.ex. Landskap osv kan man ladda upp flera bilder samtidigt, för där ska det inte vara lika stort krav på kritik om bilderna. Men den stora ändringen jag skulle vilja se är att slopa nuvarande bildkritikdelen helt, integrera den i forumet istället och kunna ladda upp större bilder på minst 1000x1000 pixel och minst 300kb/bild. Så mkt lättare enligt mig då att följa nya intressanta trådar med fina bilder / bildserien osv. Kunna ge varandra feedback utan att behöva betala för det.

Sen de som är betalande medlemmar skulle kunna ha det extra att varje gång de laddar upp en bild, så sparas den i deras egna lilla bildpool. Som man sedan kan ha kvar på "Mina bilder" för att även kunna länka vidare till Portfolion osv.

Låter säkert som ett stot steg detta för vissa gamla rävar. Men tro mig, man skulle få så mkt mer feedback på bilderna, mer lätt överskådligt. Och på så vis större aktivitet på forumet med.

Ang trädstruktur eller inte kan jag tyvärr inte ge ett rättvist svar pga jag aldrig prövat det. Dock tycker jag somsagt att forumet behöver bli uppdaterat, känns lite omodernt så att säga.

MVH
István
 
Slashdot har en trådad kommentarsfunktion där man kan kollapsa deltrådar som försvinner ut i OT-periferin. Mycket praktiskt.

Trådade diskussionssystem är annars överlägsna platta, tycker jag. Speciellt bra blir det om varje inlägg har en länk till vilket annat (eller vilka andra) inlägg det kommenterar samt länkar till alla kommentarer till inlägget, och man kan flytta inlägg (och inläggsträd) till ett annat ämne om en ny deldiskussion bryter ut som passar bättre någon annanstans än i ursprungstråden.

System som är baserade på, eller snarare inspirerade av, FOAs gamla KOM-system (70-talet) har fortfarande många finesser som inte återfinns i "moderna" web-baserade forum.
 
Eftersom många saknar erfarenhet av trådade forum vill jag tipsa om ett ganska väl fungerande forum som har varit igång en lång tid med en trådad struktur: www.postvagnen.com (ett forum för järnvägsintresserade) Forumet är helt öppet (för att skriva krävs en enkel registrering), den använda forummotorn kan visa inläggen i både trådad och linjär form allt efter personlig tycke och smak.

Fördelen med en trådad struktur är att diskussionen inte blir låst av de som svarar snabbast, har du en avvikande uppfattning kan även denna diskuteras inom samma diskussion. Här på Fotosidan tycker jag att diskussionerna allt för ofta låser sig kring någon liten detalj i ett av de första diskussionsskapande inläggen för att därefter ignorera övriga frågeställningar som fanns i ursprungsinlägget.

Försöker någon hålla två ämnen igång i samma diskussion blir resultatet mycket snabbt oläsligt för alla andra än de som har "varit med" hela tiden. Är du borta någon dag är det nästan meningslöst att försöka gå i svaromål, för diskussionen har under tiden rusat iväg i en helt annan riktning (dina svar skulle därför sakna sammanhang).
 
Trådat är ju klart överlägset om det är rätt implementerat. För att ta dpreview som exempel så funkar det ju urkass. Man måste ju trycka nästa. för. varenda. liten. kommentar. Det enda sättet att läsa allting på ett vettigt sätt som jag har hittat är att läsa platt. Helt poänglöst att ha trädstruktur om den inte används vettigt.
Jämför då med slashdot som är bland dom få systemen jag vet som faktiskt visar hela trädet expanderat som standard.

(Skulle läsa mer på dpreview om det inte vore så fruktansvärt omständigt att göra det.)
 
Trädtrådar:
De gånger jag hamnar på ett forum med trädtrådar grips jag av lät panik.
Det är grötigt, svåröverblickat och framför allt så verkar det som om det faktiskt främjar kommentarspår av typen...

Öh...
|__Just det
|___ Ja, inte sant?

osv vilket gör att man helt enkelt inte får mindre "skräp" i trådarna och när man sen plattar till dem för att få något grepp om det hela så ligger allt det här joxet mitt i och i värsta fall så hamnar det syftande till nånåting som inte alls hör ihop med det.

Sen lite av det andra:
Bildkritiken, den är gräslig och kväver allt som skulle kunna vara ett samtal med fler parter än två och till och med två personer har svårt att kommunicera.

Det här är ett forum som baserar sig på foto och följaktligen bilden:
Varför 400px som maxstorlek?
 
Trädtrådar:
De gånger jag hamnar på ett forum med trädtrådar grips jag av lät panik.
Det är grötigt, svåröverblickat och framför allt så verkar det som om det faktiskt främjar kommentarspår av typen...

Jag tillhör dem som helt håller med ovanstående, och skulle aldrig orka med FS Forum med ett träd. Och jag hoppas verkligen inte att FS blir mer likt DPReview som är oerhört svåröverskådligt och plottrigt i mina ögon.

Mvh,
Martina
 
Varför jämställer folk "trådade forum" med de kassa implementationerna som DPreview / Vovve / Liknande använder sig av?
 
Varför jämställer folk "trådade forum" med de kassa implementationerna som DPreview / Vovve / Liknande använder sig av?

Själv har du inte ännu presenterat ett enligt dig välfungerande trådat forum som ens går att komma åt. Alla som folk kan komma åt utan att registrera sig avfärdar du som usla. :)

Tar vi av typen Postvagnen som Sara länkade ovan så tillför det ju nästan ingenting när det gäller att bortse från sidodiskussioner, vilket ju var det som du tyckte var det största problemet. Dessutom förutsätter det att folk svarar på rätt sätt. Att de inte gör det är ju det som orsakar problemet från början så hur ett trådat forum ska lösa det begriper jag inte.

Sedan är det ingenting som hindrar att man har ett val mellan hur man vill att forumet ska presenteras. Har man det så är ju saken en icke-diskussion. IP Board har väl t ex ett sådant val. Jag har iofs för mig att vBulletin också har stöd för trådade forumtrådar :)o)), men jag ska inte svära på det. Jag har dock inte undersökt hur dessa implementationer fungerar då mitt intresse är begränsat.
 
Senast ändrad:
Trädtrådar:
De gånger jag hamnar på ett forum med trädtrådar grips jag av lät panik.
Det är grötigt, svåröverblickat och framför allt så verkar det som om det faktiskt främjar kommentarspår av typen...

Öh...
|__Just det
|___ Ja, inte sant?

QUOTE]

He he, träffande.

Påminner mig om en liten historia jag hörde i början på min karriär:

En grupp psykologer sitter och diskuterar.
Så säger den ene psykologen till den andre
-Eeh, ...Hur mycket är klockan?
-Öh, jag vet inte... Vad tycker du?
 
ANNONS