Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Saknar 20D spotmätning?

Produkter
(logga in för att koppla)
jo det är sant.. men jag tänkte att den skulle låsa medan jag höll inne knappen eller liknande med är nog som sägs ovan att den hålls kvar i 15 s.

så man får inte lömma tt låsa om exponeringen om tar en bild till inom 15 s..

tycker jag verkar lite dumt.

Varför inte ställa in exponeringen manuellt då, om du ändå vill fotografera på det sättet?

Oscar skrev:
och den verkar ha låst exponeringen även efter att jag tryckt av dvs den mäter inte om ljuset till nästa bild.
Då skulle jag säga att du har fel på din kamera för så har jag aldrig upplevt att den fungerar.
Har du testat att läsa manualen? Har för mig att det stod rätt tydligt hur det fungerade där.

Hur kommer du fram till att den inte mäter om ljuset? Får du samma slutartid i Av-läget vad du än skjuter på efter bilden som du ljusmätte alltså?

Som jag har fått Canons system beskrivet för mig behöver man inte hålla in knappen utan kan låsa med ett tryck och sen släppa. Jag skulle nog föredra den metoden, om jag nu använde automatik.

Men jag kan ha fel. Jag har aldrig hållit i en Canon nykter.

fhe skrev:
Då skulle jag säga att du har fel på din kamera för så har jag aldrig upplevt att den fungerar.
Har du testat att läsa manualen? Har för mig att det stod rätt tydligt hur det fungerade där.

Hur kommer du fram till att den inte mäter om ljuset? Får du samma slutartid i Av-läget vad du än skjuter på efter bilden som du ljusmätte alltså?

Precis..

Jag låser exponeringen på ngt mörkt och sedan komponerar om och tar en bild.. när jag sedan tar nästa bild på något ljust ligger samma exponering kvar sedan innan.

en annan fråga medans jag har er på tråden.. bilderna som kameran roterar automatiskt med vertikalsensorn kommer aldrig upp roterade i windows. är det någon inst man måste göra ??

Jim:

Jo, men detta "ett tryck" varar bara 15 sek.

På nikon måste du hålla kvar knappen, men styr själv tiden genom att välja hur länge du håller den.

Ok då vet jag. Tycker det verkar dumt men det är nog bara för att jag är van vid minoltas spotmätningsknapp.

Oscar skrev:
när jag sedan tar nästa bild på något ljust ligger samma exponering kvar sedan innan.
Det låter i mina öron inte speciellt normalt (har dock inte tid att testa själv, tycker bara att jag skulle märkt om det fungerade så).
Hur har du kommit fram till det? Har du tittat på EXIF-för bilden eller är det bara en känsla?
Lyser *-indikatorn?
en annan fråga medans jag har er på tråden.. bilderna som kameran roterar automatiskt med vertikalsensorn kommer aldrig upp roterade i windows. är det någon inst man måste göra ??
Kameran roterar inga bilder, den sätter en bit i "huvudet" på jpg-filen som talar om att bilden är "stående". Sen är det upp till programmet som visar bilden att ta hänsyn till det.

Jag provade just med att tom hålla för handen över linsen och exponeringen ligger kvar..

antar att dom femton sekunderna inte avbryts bara för att jag tar ett kort.

ok tack skall prova det. men är det inte så att den låsta exponeringen borde avbrytas efter att man tagit ett kort oavsett om det gått 15 s eller inte?

Om du väljer att använda avtryckarknappen som (enbart) exponeringslås så kommer den låsa exponeringen så länge du håller in knappen, varken längre eller kortare.

Om du har *knappen som fokuslås så kommer inte fokus ändras om du släpper den knappen.

Varför kan inte *-knappen göra det fotografen vill?

Om man låser exponering med den gäller 15 sek, om den låser fokus släpper inte fokus om man släpper knappen?

Ok så sant så sant.. synd bara att kombinationen

AF/AE inget lås inte finns. skulle kännas mer naturligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto