Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Saknar EF 400/5,6

Produkter
(logga in för att koppla)

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Ville bara påpeka att efter ca 6 mån utan mitt tidigare EF 400/5,6 L USM saknar jag det nå´t så förbaskat. Jag har nu ett 300/4 IS men det matchar inte 400:an varken i färgåtergivning eller skärpa.
Så ni som har ett 400/5,6...håll idet!

Jag tar väl hand om ditt gamla 400 5,6, och är strålande förnöjd. Jag har också ett 300 4L utan is, och det matchar faktiskt 400 i skärpa och kontrast, men inte i snabbheten på på af. Sålde ett 17-40, som jag inte tyckte om alls, nu har jag glömt det jag inte gillade och ser på lyckade bilder. Gräset var grönare på andra sidan, i alla fall med den.
Men visst, 400 5,6 är det bästa under 500 4L innom rimligheten av pris för glada djurfoto amatörer och andra!!

400 5,6 Verkar vara det enda vettiga objektivet som är fast i den pris klass, synd på f5,6 bara men det är ju det som sätter prislappen, kommer antagligen köpa ett sådant så småningom. Kommer det att komma med is eller finns det redan? får väl räkna med en 8000kr till då eller?
Extender till den 1,4 på en eos350d fungerar 7punkts focus då? eller är det bara mittpunkten som det går att använda eller kanske inte ens det?
Finns det nåt liknande 500 objektiv i samma prisklass med samma kvalitet?.

Har ett 400 sedan ett tag tillbaka. Det fungerera finfint med 1,4 ext. Oförskämt bra optisk kvalitét av med denna. 500 mm i denna prisklass finns inte tyvärr. Men detta objektiv (400/5,6) är ett ruggigt bra objektiv!

Det verkar som dom flesta är nöjda med det, får bli ett sånt om ett tag.
Lär ju se ganska skoj ut på en 350d.

original funkar ej

Originalextendrar funkar inte med 400/5,6 och Eos 350 (Bara proffshusen). Däremot funkar vissa piratkonvertrar ( doch bristfälligt i dåligt ljus) pga att de inte rapporterar det verkliga bländarvärdet till kameran. Du kan få även original att funka genom att tejpa kontakter. Finns flera trådar om detta här på FS men du får söka upp dem själv, hinner inte mer just nu. Endast mittsensorn funkar.

Ok det är ju lite trist, men det blir väl ungefär lika som att ha en 1,4 till på en 1d, 350 har ju 1,6 till utan extender så får nog ta och vänta ett tag med en 1d :)...ett tag iaf..

Re: original funkar ej

Tonyeagle skrev:
Originalextendrar funkar inte med 400/5,6 och Eos 350 (Bara proffshusen). Däremot funkar vissa piratkonvertrar ( doch bristfälligt i dåligt ljus) pga att de inte rapporterar det verkliga bländarvärdet till kameran. Du kan få även original att funka genom att tejpa kontakter. Finns flera trådar om detta här på FS men du får söka upp dem själv, hinner inte mer just nu. Endast mittsensorn funkar.

Ville bara förtydliga att orginal extender naturligtvis fungerar att använda på vilket hus som helst. Dock får man bara AF på proffshusen (1-serien och Eos 3). Men med MF fungerar de alltså på alla hus.

ANNONS
Götaplatsens Foto