Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Saknar Minoltas skaksensor...

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas Olinger

Aktiv medlem
... eller så gör jag det inte...

Efter att ha reklamerat en Konica Minolta 5D med bakfokus så blev det en begagnad Canon 20D. Jag ångrar verkligen inte det köpet. Något mer pengar, men en så mycket gladare amatörfotograf...

Gjorde några prov hemma och tog då en bild av några noter. Här är en 100% crop av från mitten av bilden, dock är hela bilden i ungefär samma kvalitet. Det här handhållet. Jag sitter på en stol cirka 70 centimeter från objektet som hänger ovanför mig på ett skåp. Det var rätt så dunkelt och skumt i rummet så det behövdes en rätt lång slutartid, 2.5 sekunder. Jag tycker att det här är rätt så bra. Undrar hur bra det blivit med 5D:s och skaksensor?

Lite data:
ISO 100, f/14, 54 mm

Efter den här bilden har jag tagit massor med riktigt suddiga bilder på 1/15 och även kortare slutartider. Jo, faktiskt vore det kul med inbyggd skaksensor.

Bilagor

• handhållen 2.5 sekunder 100% crop.jpg
    handhållen 2.5 sekunder 100% crop.jpg
    25.2 KB · Visningar: 498
Hur i halva helvete lyckas man hålla kameran sådär still i 2,5 sekunder??? :-D Antar att du lutade armbågarna mot stolsryggen eller liknande, för annars tror jag dig helt enkelt inte;-)

Jo, jag skulle gärna vilja ha skaksensor i min Nikon D50 också. Men vafasen, jag fick ett trevligare hus istället:)

Håller med Martin. Det där är skitbra på 2.5 sek om det är frihand.
Denna tog jag som testbild vid 300mm, 1/6 men med IS.

Bilagor

• is1.jpg
    is1.jpg
    49.9 KB · Visningar: 272
Jo, jag vet, jag är rätt nöjd själv, men tyvärr är var ju bilden bara en testbild av något helt obetydligt och rätt ointressant.

Jag vet inte riktigt hur jag lyckades, men jag satt ner, med båda armarna mot bröstet och så höll jag andan. Pulsen var nog lite under 40 slag per minut... så bilden togs mellan hjärtslagen. :)

Skämt och sido. Efter den här bilden har jag inte lyckats så bra igen, eller ens i närheten med tider runt 1/10 s och ungefär samma ljus.

ANNONS