Annons

samma inställningar, olika exponering. Fel på kameran/objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

eighteenlives

Aktiv medlem
Har idag vart ute och provat mitt nya 70-200 2,8 till min D90
Fick tre ggr problemet att bilden helt plötsligt blev mörk (fotar alltid manuellt) utan att jag rört någon ratt. Enligt infon på bilden hade dock bilderna samma inställningar. Kan det vara något fel på mitt nya objektiv? Detta har aldrig hänt förr...

Har inte på bracketing eller någon annat exponeringskompensation, det bara hände slumpmässigt.

Vad kan detta bero på?

Bilagor

• DSC_0214.jpg
    DSC_0214.jpg
    21.6 KB · Visningar: 652
  • DSC_0215.jpg
    DSC_0215.jpg
    14.8 KB · Visningar: 646
Jag har märkt samma sak med helt nya grejer förr, jag skulle kunna tänka mig att Nikon har någon form av skyddslack på kontakterna mellan huset och objektivet och innan det slits bort kan det orsaka glapp.

Testa att ta lite T-sprit på en bomullspinne och torka av kontakterna på kameran och objektivet, det kan hjälpa.

Har nu provat objektivet igen och märkt att det bara är FÖRSTA bilden efter att man satt på gluggen som blir riktigt exponerad. Har provat tre gånger att ta av och sätta på och det verkar vara något fel på den. Provade att försiktigt torka av kontaktytorna med en fiberduk, men det gjorde ingen skillnad. Börjar förstå varför jag inte riktigt var så impad av gluggen som alla andra verkar vara...

Mitt objektiv som jag ska ha med till Svalbard är alltså trasigt, och tack vare att jag inte hunnit prova det direkt efter köpet tog det två veckor innan jag upptäckte detta och meddelade butiken. Det betyder att jag inte kan få byta, utan måste skicka in det på service. Det hinner jag inte. Eftersom det är jobb-bilder jag ska ta kommer jag förlora pengar på detta, för att jag fått ett felkonstruerat objektiv. Känns jävligt idiotiskt.

Jag är jätteledsen och vet inte hur jag ska kunna lösa det här... Kan man åberopa konsumentköplagen? Kan ARN hjälpa mig, månntro? Jag åker ju till Svalbard på fredag morgon...

Mitt objektiv som jag ska ha med till Svalbard är alltså trasigt, och tack vare att jag inte hunnit prova det direkt efter köpet tog det två veckor innan jag upptäckte detta och meddelade butiken.

Jag är jätteledsen och vet inte hur jag ska kunna lösa det här... Kan man åberopa konsumentköplagen? Kan ARN hjäpa mig, månntro? Jag åker ju till Svalbard på fredag morgon...

Såee... vad du säger är alltså (ungefär) detta:

Du har köpt ny utrustning för en markant kostnad, som du skall använda i kommersiellt syfte, men du har inte tagit dig tid för att testa det fören ett par veckor innan du skall dra till en jäkligt öde plats i kommersiellt syfte.. och du undrar nu om ARN kan vara behjälplig?

Du skriver att du skall göra ett kommersiellt uppdrag, då utgår jag ifrån att du är företagare?

För det första: ARN hanterar inga tvister där bägge parter är näringsidkare.
För det andra: Konsumentköplagen gäller inte när bägge parter är näringsidkare.
För det tredje: Enligt min högst subjektiva bedömning så är det rätt så mycket "skyll dig själv" över detta.

Skulle det vara så att du INTE är näringsidkare i denna fråga så kan du fortfarande inte göra så mycket innan försäljaren haft upprepade försök på sig att avhjälpa felet.

Som jag ser det så får du väl köpa ytterligare en glugg, låna en glugg eller hyra en glugg om ditt uppdrag hänger på att du har sagda glugg?

Okej, ja då får jag välan skylla mig själv då. Trodde att man var en köpare vare sig man köpte som egen företagare eller som privatperson. Kommersiellt syfte ringer illa i mina öron, då jag mest fotar för konstens skull. Dock hade jag hoppats få dessa bilder sålda på en utställning. Låter kanske fånigt och naivt...

Anledningen att jag inte hunnit testa objektivet beror på högst personliga saker, så där tar jag lite illa upp av din ton... Men förstår såklart att du inte kunnat veta det. =)

Tycker hursomhelst att köper man en produkt som är felmanufakturerad, ska man få en ny, trots att man är några dagar sen med att anmäla det.
Blev inte meddelad om sjudagarsreklamationen, och då butiksbiträdet(JapanPhoto) suckade då jag bad honom kolla att objektivet var "i sin ordning", bad jag inte honom testa det på ett hus, vilket jag ångrar bittert idag.

Okej, ja då får jag välan skylla mig själv då. Trodde att man var en köpare vare sig man köpte som egen företagare eller som privatperson. Kommersiellt syfte ringer illa i mina öron, då jag mest fotar för konstens skull. Dock hade jag hoppats få dessa bilder sålda på en utställning. Låter kanske fånigt och naivt...

Anledningen att jag inte hunnit testa objektivet beror på högst personliga saker, så där tar jag lite illa upp av din ton... Men förstår såklart att du inte kunnat veta det. =)

Tycker hursomhelst att köper man en produkt som är felmanufakturerad, ska man få en ny, trots att man är några dagar sen med att anmäla det.
Blev inte meddelad om sjudagarsreklamationen, och då butiksbiträdet(JapanPhoto) suckade då jag bad honom kolla att objektivet var "i sin ordning", bad jag inte honom testa det på ett hus, vilket jag ångrar bittert idag.

Visst är man en köpare oavsett om man är en privatperson, eller en juridisk person. Men det är INTE samma lagar som gäller.

Vid affärer mellan två affärsidkare så är det köplagen som gäller (inte konsumentköplagen) och kan man inte komma överens så är det tingsrätten som gäller.

En säljare har ingen som helst skyldighet att byta ut något "på stående for" om det är trasigt, utan det är en extra förmån som vissa säljare erbjuder (som regel beroende på vilka servicerutiner som deras leverantör har för just det märket/produkten ifråga).

Ok. Ja, som det ser ut får jag nog åka utan teleobjektiv, köpa nytt är det inte tal om.
Är det värt att ta med sig det tunga objektivet när det kräver att man drar upp tiden ca 6-8 steg utöver ett FUNGERANDE 70-200 för att få en hyfsad exponering?

Efter ytterligare forskning har jag insett att det BARA är första bilden som blir ljustät. Något verkar hända när slutaren öppnas/stängs. Även om man tar flera bilder i ett knapptryck blir bara den första bra.
Dock verkar det som sagt nollställas när man tar av objektivet och sätter på det igen...

Kolla på bakgrundsoskärpan i exempelbilderna. Den är helt olika! Det vill säga, i den underexponerade nedre bilden har bländaren slutits mycket mer. Om inställningarna är samma så är det alltså något fel på objektivet, precis som du misstänkt.

Om bländaren inte gör som den ska så är det ibland så att den inte stänger ordentligt för att lamellerna kärvar. Men i ditt fall är det tydligen tvärtom, och med tanke på att bländaren från början är helt öppen när du kollar i sökaren, så är det rimligen något vaj på hur kameran och objektivet samarbetar när bilden tas. Objektivet bländar ner mer än vad kameran säger åt det att göra.

Tillägg: Kolla så du inte har bracketing eller något annat jox inställt. Nollställ kameran till fabriksinställningen i alla fall, så vet du att det inte är där felet ligger. Lite jobbigt att "bygga upp" alla sina inställningar igen, men det brukar gå rätt fort om man vet hur man vill ha det.

Är det objektivet det är fel på så bör det gå att visa på vilken Nikonkamera som helst. Och jag förstår inte varför man inte skulle kunna kräva ett nytt objektiv bara för att man inte är privatperson. Fel som fel.

Senast ändrad:
Kolla på bakgrundsoskärpan i exempelbilderna. Den är helt olika! Det vill säga, i den underexponerade nedre bilden har bländaren slutits mycket mer. Om inställningarna är samma så är det alltså något fel på objektivet, precis som du misstänkt.

Om bländaren inte gör som den ska så är det ibland så att den inte stänger ordentligt för att lamellerna kärvar. Men i ditt fall är det tydligen tvärtom, och med tanke på att bländaren från början är helt öppen när du kollar i sökaren, så är det rimligen något vaj på hur kameran och objektivet samarbetar när bilden tas. Objektivet bländar ner mer än vad kameran säger åt det att göra.

Tillägg: Kolla så du inte har bracketing eller något annat jox inställt. Nollställ kameran till fabriksinställningen i alla fall, så vet du att det inte är där felet ligger. Lite jobbigt att "bygga upp" alla sina inställningar igen, men det brukar gå rätt fort om man vet hur man vill ha det.

Är det objektivet det är fel på så bör det gå att visa på vilken Nikonkamera som helst. Och jag förstår inte varför man inte skulle kunna kräva ett nytt objektiv bara för att man inte är privatperson. Fel som fel.

Åh tack, du har vakna och observanta ögon! Hade uteslutit glapp efter diverse exprimenterande, och kunde ändå inte se det du såg.

Har lite ångest inför att nollställa kameran, satt och pillade på det i menyn men gjorde det aldrig. Ska prova det nu också. Det ser iaf ut som om du löst mysteriet!

Oavsett om det är köplagen eller konsumentköplagen så har säljaren rätt att försöka reparera objektivet. Ofta upp till tre gånger innan det kan bli aktuellt att ersätta det med ett nytt. Så visst kan du få ett nytt objektiv, OM de inte klarar av att reparera det på flera försök.

För att direkt få ett nytt så pratar vi inom den s.k. ångervecka, då du skulle kunna häva ditt köp. Men då du av olika anledningar inte kollat din vara inom denna tid så är köpet alltså fast. Därefter så gäller garantin och du kan då få fel åtgärdade, men det är inte DU som avgör om det blir ett nytt direkt, det avgör säljaren, som oftast först vill skicka det vidare för felsökning och ev. reparation.

Enda tipset jag kan ge är att snällt be JapanPhoto om en deal, fråga vad de skulle vilja ha i mellanskillnad för att de ger dig ett nytt objektiv och övertar ditt nyinköpta (som behöver på garantirep). Ditt gamla kan de ju sedan sälja till någon annan kund. Hur stor mellanskillnaden blir beror lite på om de anser att de kan sälja ditt "gamla" som nytt eller som nästan nytt, och om du har kvar allt, inkl. allt förpackningsmaterial som plastpåsarna, manualer, garantibevis mm.

eftersom objektivet uppenbarligen kan blända ner verkar det ju inte vara något problem med 'tröga' lameller. men jogga bländarspaken bak på objektivet lite iaf och kolla för säkerhets skull.
annars får jag kanske lov att dra av ett långskott:
kanske är kamerans eller objektivets bländararm skadad/böjd. eftersom du säger att andra gluggar funkar OK, börjar vi med att misstänka objektivet.

min hypotes är att kanske den lilla 'spaken' bak på objektivet som styr bländaren är kass och motsvarande arm i kamerafästet 'tappar' den då bländaren ska öppnas efter exponering.

då kan du testa detta:
1) montera objektivet normalt, och se efter så att bländaren öppnas helt när du vrider fast objektivet.
2) ta ett 'självporträtt' på bländartal runt f5.6-8 och 1-2 sekunder. se efter att objektivet bländar ner.
3) se efter om bländaren åter öppnas helt efter exponeringen, eller om den istället kryper ihop till minsta möjliga och fastnar där.

är du sedan modig (desperat!) så går det kanske att laga själv med en fin tång. (?!) ;)

förresten - om du fotar på full glugg (f2.8), får du samma fel?

Senast ändrad:
Objektivet bländar ner mer än vad kameran säger åt det att göra.
notera att objektivet inte har något att säga till om i frågan om nerbländning. det är kameran som styr hur långt ner bländaren får gå via den lilla spaken till vänster i kamerafästet (sett framifrån). spaken håller bländaren fullt öppen under mätning, och släpper sedan ner bländaren till rätt värde under exponering.
om objektivet får göra som det vill bländar den ju alltid ner fullt i alla lägen. (det märks ju när man tar av objektivet.)

canon (EF), å andra sidan, har en inbyggd motor/stepper i varje glugg som styr bländaren på 'order' av kameran.

Senast ändrad:
Testa med olika bländare varje gång du tar en bild och se om det blir samma. Fokusera även på olika avstånd och med olika brännvidder för att få mer korrekt test. Sen gör du en tabell och ser när och vid vilka värden det blir fel.

Jag tänker på skilladen i ljustyrka när man fotograferar macro när man fokuserar samt när man ändrar brännvidd på de flesta billigare zoomar.

Det kan ha med att göra att den använder bländarvärde som "inte finns" som det ser ut på första bilden. (du får högre ljustyrka vid kortare brännvidd men den används inte och är inte korrigerad för att användas så vitt jag vet)
Bilderna verkar jue inte vara tagna med exakt samma förutsättningar då brännvidden är samma, testa ta en bild(två) vid exakt samma förutsättningar.

Nu ska jag inte svära på det, för det är så små bilder. Men på den översta (normalexponerade) bilden ser både för- och bakgrund oskarpare ut än på den nedre. Framför allt träden i bakgrunden reagerade jag på. Nu ska man väl titta på dem i originalformat och ev. ljusa upp den mörka bilden för att kunna göra en rättvis jämförelse.

Men jag tycker onekligen att det ser ut som att kameran/objektivkontakterna bestämt sig för att använda en mindre bländare på den nedre av bilderna?

Testa med olika bländare varje gång du tar en bild och se om det blir samma. Fokusera även på olika avstånd och med olika brännvidder för att få mer korrekt test. Sen gör du en tabell och ser när och vid vilka värden det blir fel.

Jag tänker på skilladen i ljustyrka när man fotograferar macro när man fokuserar samt när man ändrar brännvidd på de flesta billigare zoomar.

Det kan ha med att göra att den använder bländarvärde som "inte finns" som det ser ut på första bilden. (du får högre ljustyrka vid kortare brännvidd men den används inte och är inte korrigerad för att användas så vitt jag vet)
Bilderna verkar jue inte vara tagna med exakt samma förutsättningar då brännvidden är samma, testa ta en bild(två) vid exakt samma förutsättningar.

Nu har jag testat och gjort en tabell, och kan konstatera att vilken bländare/brännvidd jag än har så blir bilderna mörka. Man kan även se i sökaren att det blir lite mörkare efter den första bilden efter montering. Dock går det att ändra bländare, skärpedjupet och ljusinsläppet ändras.
Om jag sedan tar av objektivet och sätter på det igen (utan att ändra inställningarna) blir bilden första bilden ljus och de efterföljande mörka.

Bilderna är tagna med exakt samma förutsättningar, med ett och samma knapptryck.

notera att objektivet inte har något att säga till om i frågan om nerbländning. det är kameran som styr hur långt ner bländaren får gå via den lilla spaken till vänster i kamerafästet (sett framifrån). spaken håller bländaren fullt öppen under mätning, och släpper sedan ner bländaren till rätt värde under exponering.
om objektivet får göra som det vill bländar den ju alltid ner fullt i alla lägen. (det märks ju när man tar av objektivet.)

canon (EF), å andra sidan, har en inbyggd motor/stepper i varje glugg som styr bländaren på 'order' av kameran.
Jag hade för mig att G-objektiv (utan bländarring) saknade den spaken, men jag kanske minns fel.

ANNONS
Götaplatsens Foto