Annons

Samma motiv i olika positioner i samma bild

Produkter
(logga in för att koppla)

M. Wolf

Aktiv medlem
Hej
Jag såg en bild som jag skulle vilja ta ide`n ifrån. Det var en ryttare som red en volt och i bilden så är ryttaren med i flera positioner genom hela volten (om det beskriver vad jag menar)?
Är det photoshop som gäller eller finns det något annat sätt? Utifall det är i photoshop det görs, tar man då de olika bilderna som lager och sammanfogar de?
 

Makten

Aktiv medlem
Det finns säkert många sätt att göra detta, men det enklaste borde vara att ha kameran stationär (alltså på stativ), ta en bunt bilder med exakt samma inställningar (manuellt läge så inget kan ändras) medan vad-det-nu-är som du vill fånga på bild händer. Sen lägger du alla bilderna på varandra som lager i PS eller liknande program, och "suddar genom" lagret ovanför så att vad-det-nu-är som ska synas i lagret under kommer fram. Då kan du få samma person på flera ställen i samma bild utan särskilt mycket krångel.

Om du utgår från råfiler kan det vara värt att spara varje delbild som JPG först eftersom en fil med massa lager i 16 bitarsdjup tar en herrans massa plats. Kan bli tungt för datorn medan du håller på, om inte annat.

Edit: Det funkar förstås också för handhållna bilder, men då måste du först på något fiffigt vis linjera upp alla bilder eftersom du förmodligen inte kan stå tillräckligt still tillräckligt länge vid fototillfället.
 

martley

Aktiv medlem
Lite mera avancerade gamla filmrullekameror kunde ha ett läge för multipla exponeringar, dvs man kunde spänna slutaren utan att dra fram filmen. Något motsvarande borde finnas i lite mer avancerade digitalkameror också kan man tycka.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Lite mera avancerade gamla filmrullekameror kunde ha ett läge för multipla exponeringar, dvs man kunde spänna slutaren utan att dra fram filmen. Något motsvarande borde finnas i lite mer avancerade digitalkameror också kan man tycka.
Det gör det.

Ex:
 

martley

Aktiv medlem
Det blir inte bra. Man måste göra det i efterbehandlingen.
Det beror väl på vilket syfte man har med dubbelexponeringen och vad man vill åstadkomma. Bilderna på sidan Petter länkade till tyckte jag var riktigt spännande, men om man t.ex. vill visa flera positioner i samma bild med ryttare till häst eller en friidrottare, t.ex. en stavhoppare under hoppet så lär ju antingen bakgrunden bli överexponerad eller varje enskild delbild av det som rör sig bli halvt genomskinlig. Är det inte den effekten man är ute efter utan vill ha normalexponerad bakgrund och solida bilder av varje position så är nog den beskrivna metoden att sudda i lager i Photoshop den bästa tekniken. Att låta kameran göra allt förefaller annars vara en bekväm metod, men jag förstår att det kan vara svårt att kontrollera resultatet.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det gör PS åt dig.

Öppna bilderna i var sitt lager.
Välj dem och utnyttja funktionen Auto Align.
Fungerar det verkligen? Auto align fungerar utmärkt när man handhåller något som ska stackas, men om man ett rörligt objekt och ett fast så tror jag inte PS kan få till det, men har aldrig testad. Dock har jag fått avslag i align när växter har blåst.

Enklast måste vara som sagts att prova dubbelexponering i kameran, kommer inte ihåg vad D7100 klarar men man borde kunna sätta ihop ett antal bilder, inte bara två
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fungerar det verkligen? Auto align fungerar utmärkt när man handhåller något som ska stackas, men om man ett rörligt objekt och ett fast så tror jag inte PS kan få till det, men har aldrig testad. Dock har jag fått avslag i align när växter har blåst.

Enklast måste vara som sagts att prova dubbelexponering i kameran, kommer inte ihåg vad D7100 klarar men man borde kunna sätta ihop ett antal bilder, inte bara två
Ja det fungerar. Men det finns givetvis grader i helvetet också.
Använder tekniken handhållet med slalomåkare o det funkar.

Men enklast är garanterat att kameran är still.
 

martley

Aktiv medlem
Åfan, bra att veta! Jag kör gamla PS CS6, så osäker på om den funktionen finns där. Men det borde den väl eftersom panorama-stickning finns och (oftast) funkar.
Finns inte funktionen så är det inte helt omöjligt att göra det manuellt. Jag har inte Photoshop men det fungerar likadant som i Gimp skulle jag tro. Börja med att ladda in alla bilder i varsitt lager. Släck alla lager utom det understa (så att de inte visas). Tänd sedan det näst understa, lägg till transparens (alfakanal) och sudda bort det som inte ska vara med. Man kan använda en sudd med viss "luddighet" för att få en mjukare övergång. Man kan börja med att grovt ta bort de största delarna innan man börjar sudda genom att markera det som ska vara kvar med godtyckligt markeringsverktyg, t.ex. en ellips, välja invert selection och trycka Delete. Då framträder lagret under och det är lätt att justera positionen på det lagret så att det matchar lagret under. Upprepa proceduren lager för lager till och med det översta lagret.
 

M. Wolf

Aktiv medlem
Tack! Att "manuellt" ta flera bilder med kameran fixerad och sen lager i Photoshop låter givet. Ska också undersöka möjligheten med flerexponering och vad det ger.
Tack! /👍👍👍
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack! Att "manuellt" ta flera bilder med kameran fixerad och sen lager i Photoshop låter givet. Ska också undersöka möjligheten med flerexponering och vad det ger.
Tack! /👍👍👍
Några av nikonvarianterna kunde enbart göra multiexponeringar i jpg, så körde man raw kunde man inte välja detta, hur det är med D7100 kommer jag inte ihåg
 
ANNONS