Annons

Sammanslagning av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Chrulla

Medlem
Hej,

Har tre bilder som jag vill lägga ihop till en (alltså "ovanpå" varandra) och jag kör inte Photoshop eller annan betald programvara.

Någon som har tips på hur jag kan göra detta med någon freeware eller liknande som går att hitta där ute?

Stor tack på förhand.

Mvh,

Christian
 

lumor_

Aktiv medlem
Hej,

Har tre bilder som jag vill lägga ihop till en (alltså "ovanpå" varandra) och jag kör inte Photoshop eller annan betald programvara.

Någon som har tips på hur jag kan göra detta med någon freeware eller liknande som går att hitta där ute?

Stor tack på förhand.

Mvh,

Christian
Gratisprogrammet Gimp hanterar lager och lagermasker. Jag antar att det är sådant du behöver men det beror på vad du försöker uppnå med att slå ihop bilder.
 

Chrulla

Medlem
Det är väl "egentligen" en HDR jag vill skapa, fast bilden är inte exponerad olika utan det är samma exponering på alla tre bilderna.

Håller på med en liten bildserie med en docka och en stege, där dockan ramlar från stegen i en av bilderna. Jag har tre bilder från "fallet" (som är taget med kameran på stativ) där dockan befinner sig på olika ställen på stegen med olika mycket rörelseoskäpa på respektive bild. Jag vill testa att få in dessa tre bilder i en och samma bild för att se hur effekten blir av att ha dockan på tre olika ställen i samma bild. Ja, jag tror ni fattar...

Kanske man kan använda en HDR-software till detta?! (eller Gimp som föreslagits då)

Stort tack för hjälpen.

Mvh,

Christian
 

lumor_

Aktiv medlem
Det är väl "egentligen" en HDR jag vill skapa, fast bilden är inte exponerad olika utan det är samma exponering på alla tre bilderna.

Håller på med en liten bildserie med en docka och en stege, där dockan ramlar från stegen i en av bilderna. Jag har tre bilder från "fallet" (som är taget med kameran på stativ) där dockan befinner sig på olika ställen på stegen med olika mycket rörelseoskäpa på respektive bild. Jag vill testa att få in dessa tre bilder i en och samma bild för att se hur effekten blir av att ha dockan på tre olika ställen i samma bild. Ja, jag tror ni fattar...

Kanske man kan använda en HDR-software till detta?! (eller Gimp som föreslagits då)

Stort tack för hjälpen.

Mvh,

Christian
Det du beskriver har inget med HDR att göra.
Gimp passar utmärkt för att göra det du vill. Öppna en av bilderna och kopiera in de övriga två som lager på den. Tilldela lagermasker till de två som ligger ovanpå. Invertera lagermaskerna (gör dem helt svarta). Måla sedan med vit pensel i lagermaskerna där du vill att varje bild ska framträda.
Troligtvis är min förklaring inte särskilt tydlig ifall du aldrig arbetat med lager tidigare. Föreslår i så fall att du googlar t ex "gimp layer mask" eller så...
 

Chrulla

Medlem
Tack, ska försöka ladda ner Gimp och testa. Har kört en del PS förut så lite bekant med att arbeta med lager är jag (även om det var ett tag sen).

Mvh,

Christian
 
ANNONS