Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"sammanställning" av sv-filmer?

Produkter
(logga in för att koppla)

TBone

Aktiv medlem
Hej!

Att sv-filmer har olika karaktär är ingen direkt hemlighet. Att man får testa sig fram för att se vad man själv tycker om är det vanliga tipset och det är rimligt.

För att spara tid (och frustration) så undrar jag om det är någon som har någon "jämförelse" mellan lite olika filmer?

Det kan ju knappast vara så att jag är den första som undrar detta...

/Magnus

bra synpunkt!
borde finnas för färgfilm och dia också.
varför inte som kameraöversikten här på sidan.

Samma sida har också motsvarande sidor för dia och färgneg:

http://www.phototechmag.com/buying_slides.htm
http://www.phototechmag.com/buying_colorflm.htm

Här är en annan sida:
http://www.photo.net/equipment/film

Själv tycker jag att alla liknande "såhär är filmerna"-sidor ska tas med en liten nypa salt och en stor nypa "pröva och se".
Ofta är mycket av informationen rent subjektiva saker (eller tillverkarens egna säljargument). Vissa jämförelser är bättre än andra, men man bör ändå själv prova, ta på sig objektivitetshatten och verkligen fråga sig om man faktiskt upplever samma sak. Det kan vara bra att ha som grov vägledning till vilken film som kan tänkas passa (efter de behov och önskemål man själv har), men man bör inte lita på det blint, utan pröva alternativen också.

pola skrev:
Verkar vettigt :)

men det kan ju vara bra att ha någon sånär hum om hur det blir...

Jo, det är trevligt att ha en ungefärlig karta över terrängen även om det inte gör att man kan gå på kompasskurs ;-)

Fast det jag egentligen menade (men inte skrev...) var just jämförande bilder. Naturligtvis så spelar ju val av framkallare etc en stor roll, men som sagt: något att utgå ifrån och jämföra sina egna erfarenheter mot.

/Magnus

Finss det ingen sida där man jämför film som man ibland jämför kameror ex:

blixt sync bilder/sek
EOS 1 1/250 8
EOS 5 1/125 3

osv.

Sedan byter man ut det mot färmättnad kornighet osv om ni förstår vad jag menar!

Det finns inget noggrannt, konkret sätt att mäta egenskaper hos film på samma sätt som man kan ange parametrar för en kameras prestanda och finesser.
Det är en sak att jämföra några olika filmer sinsemellan, men det är en helt annan (betydligt svårare) sak att uppfinna en vettig, objektiv bedömningsskala. Dessutom finns inte alltid något "rätt" och "fel", utan bara saker som upplevs som bra eller dåliga (och som upplevs olika av olika personer).

Tidningen FOTOGRAFI gjorde tester av de vanliga svartvita filmerna på marknaden, runt 1992. Bilderna togs med samma kamera och samma framkallare användes till alla filmer, och sedan studerades negativen i mikroskop för att avgöra skärpan och kornigheten.

Som någon skrev tidigare så kan det vara lite vanskligt att jämföra filmer. De kan uppföra sig olika i olika framkallare, och efter hur de exponerats, t.ex.

Jag har jämfört Efke 25 och 50 med Ilford Pan F+ och fann att Pan F+ är lika finkornig som Efke 25 i min framkallare.

AGFA APX 100 är kanske lite finkornigare än Efke 100, men den senare har större tolerans för exponering och framkallning.

J. Patric skrev:
Jag har jämfört Efke 25 och 50 med Ilford Pan F+ och fann att Pan F+ är lika finkornig som Efke 25 i min framkallare.
...och så har vi det där med skärpan. Ilford själva anser till exempel att Ilford Delta 100 är skarpare än Ilford Pan F+ även om Pan F+ är den finkornigare av de två.

Utöver kemins karakteristik och de personliga arbetsmetoderna så måste filmen karakteristik bedömmas i kombination med papprets karakteristik.

Ingen kombination passar för alla ändamål. Dessutom är det inte kombinationen som avgör om det är en bra bild eller ej. De stora tillverkarna gör ''bra'' produkter, välj en kombination och kör med den ett tag. Om du är osäker så snacka med din favoritsäljare och köp en kombination som har vettig tillgänglighet.

Om man nu ska säga något så har ofta ''traditionella'' filmer bättre separation i skuggorna och de ''nya'' filmerna har ofta bättre liv i de ljusa partierna. Sedan är ofta de ''traditionella'' filmerna mer slarvvänliga än de ''nya'' filmerna.

Pej skrev:
...och så har vi det där med skärpan. Ilford själva anser till exempel att Ilford Delta 100 är skarpare än Ilford Pan F+ även om Pan F+ är den finkornigare av de två.

Med Rodinal eller Agfa 8 (Glycin) lär man ju få upp skärpan en del, men då mister man ju lite av finkornigheten. Men med så pass finkorniga filmer i grunden så gör det knappast något, speciellt i 120-formatet.

TBone skrev:
Hej!

Att sv-filmer har olika karaktär är ingen direkt hemlighet. Att man får testa sig fram för att se vad man själv tycker om är det vanliga tipset och det är rimligt.

För att spara tid (och frustration) så undrar jag om det är någon som har någon "jämförelse" mellan lite olika filmer?

Det kan ju knappast vara så att jag är den första som undrar detta...

/Magnus

Boken "Mörkrumsteknink för fotografer" av Björn Anderson och Erik Osvald är tämligen uttömande i ämnet, i den finns tabeller över filmer och fotopapaer och över deras egenskaper. Det är en bok jag varmt kan rekommendera, den är bra att utgå ifrån om man inte har tid och lust själv att hitta bra kombination av fotopapper och film.

Mvh/fredric

Det är tydligen en fråga om att spara tid, pengar och frustration. Får man fråga hur ni resonerar? Vad tror ni händer om ni råkar välja fel film till fel tillfälle? Jag kan avslöja en liten hemlighet. Det händer inte så mycket. Filmvalet är sällan avgörande för om bilden blir bra eller ej. Det är klart att rätt film till rätt tillfälle ger det där lilla extra men vi pratar om en erfarenhetsbaserad fingertopskänsla. Om man bara är lite metodisk så får man den snabbare än man tror.

Välj en film med hygglig tillgänglighet och kör några rullar med den tills du kan den. Nu på det ljusa halvåret klarar man sig ofta med ISO 100 handhållet men man är mer flexibel med ISO 400 och kornstorleken ökar inte mer än att det är överkomligt. Visst, vill du ha silkeslena barnrumpor så får du också krypa ner i ISO-tal. Om du känner att du är en slarvpelle i mörkrummet eller om du är på jakt efter den klassiska look:en så bör du kanske välja en traditionell film och komplettera det med ett traditionellt papper. Annars är de moderna filmerna också trevliga och då kan du komplettera det med ett modernt papper. Det är inte svårare än så.

Pej skrev:
...Vad tror ni händer om ni råkar välja fel film till fel tillfälle? Jag kan avslöja en liten hemlighet...

Lysande inlägg.

Så enkelt är det ju, så länge man har koll på exponeringen (inte underexponera) och framkallningen (helst inte framkalla för kraftigt) så kommer nästan vad som helst på den svenska marknaden ge bra bilder.

Jag skriver ”nästan” för det finns faktiskt några papper jag inte skulle släppa in i mitt mörkrum.

Pej skrev:
Det är tydligen en fråga om att spara tid, pengar och frustration. Får man fråga hur ni resonerar?

Jag resoner väl ungefär på samma sätt som när jag tänder i trapphuset på väg hem: jag vet vilken våning jag bor på och jag vet vilken dörr som är min. Av någon outgrundlig anledning så väljer jag att tända ljuset trots att jag kan treva mig fram längs väggen och räkna antalet trappsteg. Kalla mig lat, men det är så jag resonerar.

look:en så bör du kanske välja en traditionell film och komplettera det med ett traditionellt papper. Annars är de moderna filmerna också trevliga och då kan du komplettera det med ett modernt papper. Det är inte svårare än så.

Precis. Svårare än så är det inte. Man väljer en traditonell film. Hmmm, att triX är traditionell undgår inte ens mig. Vilka andra? Hmmm, det får jag nog kolla upp...var då? Hmmm, undrar om det finns en sammanställning någonstans? Hepp, så var vi där igen! :)

/Magnus

ANNONS
Götaplatsens Foto