Hej!
Jag grubblar över att investera i en Kamera. Ska ut på en lång resa nu till början av nästa år och vill ha någon bra men hyfsat smidig kamera med mig. Jag har fastnat lite för en samsung nx1000, men vet inte om jag ändå ska sikta in mig på en systemkamera i nikon serien.
Var får man bästa kameran, jag gillar att fota men är inte direkt något proffs. Behöver lite tips och råd. ¨
tack på förhand!
Hej!
Med en traditionell spegelreflexkamera kan du ta otroligt många bilder på en batteriladdning, mao är du på platser där det kommer vara krångligt att ladda kamerans batteri ska du nog köpa en Nikon om du så önskar.
Jag har en Samsung NX 10 med två fasta gluggar 20 o 30 mm båda är superskarpa och kompakta. Det är med de små pannkakorna eller det 20-50mm objektivet jag anser man ska satsa på om man väljer Samsung för då blir kameran liten och smidig, tyvärr missar man VR.
Det finns en del som resonerar att man måste ha den mest heltäckande zoomen, 18-200mm, för att kunna klara sig på en längre resa, personligen är jag inte helt säker på det, det får inte bli för klumpigt då blir resan förstörd beroende på vad resan har för syfte. Jag reser sällan eller aldrig med syfte att ta bilder.....fotande kommer alltid som nummer två, så är det bara, mat och upplevelser är min prio ett. Är det minnen du ska ha som ska vara skarpa och fina så räcker en Canon G12 eller motsvarande långt. Så fort man ska ha full koll på läget så blir det en systemkamera man behöver, med tillhörande gluggar, vilket gör det hela klumpigare.
En grym kombination kan vara en Nikon D3100/3200 och en 16-85 mm zoom, hyfsat kompakt, otroligt bra, dyrare än en NX 1000. Krasst sett kommer en D3100+18-55 på cyberphoto vara den mest kloka kombinationen, bra pris, bra prestanda, lätt och/men lite klumpigare än Samsungen. Du får nog klämma lite på grejerna i butik för att hitta fram. Glöm inte blocket, Samsung är tokbilliga att köpa där.
Det är svårt att tipsa om kamera när man inte vet var och hur du ska resa.
Hans