Annons

Samsung NX11 vs. Pentax K-5 IIs

Produkter
(logga in för att koppla)

dHb

Aktiv medlem
Har nu en Samsung NX11 och funderar på att uppgradera till en bättre kamera.

Kikar jag på DxO så har Pentaxen bättre CD 23.9 mot 22.7 och DR 14.1 mot 10.8 och även bättre ISO egenskaper.

Fotar mest landskap och macro och använder ofta gamla Pentax objektiv med K-bajonett som Pentax-M 50mm F1.7 (även med reverse adapter), Pentax 100mm F4 Macro och Pentax-M 200mm F4, passar dessa på K-5 IIs utan adapter?

Det jag saknar med NX11 är i första hand vädertätning och optisk sökare, tycker även det blir mycket brus i vissa lägen vid högre ISO. Fotar även s.k. light painting i olika former med extremt långa slutartider och då kan NX11:ans max 8min ibland vara i kortaste laget.

Den enda nackdelen jag ser med K-5 IIs är att den väger nästan dubbelt så mycket men det kan jag leva med om allt annat är bättre :)

Så, är det värt att köpa en Pentax K-5 IIs? Kommer jag få bättre bildkvalité?

Här finns bilder jag tagit med NX11:an http://www.flickr.com/photos/dihib/
 

Starslin.se

Aktiv medlem
...
Fotar mest landskap och macro och använder ofta gamla Pentax objektiv med K-bajonett som Pentax-M 50mm F1.7 (även med reverse adapter), Pentax 100mm F4 Macro och Pentax-M 200mm F4, passar dessa på K-5 IIs utan adapter?...

Alla gamla och nya objektiv med K-bajonett passar direkt på kameran.
K och M får du ställa bländare och fokus själv på.
A-objektiv har däremot bländarkoppling.
 

Fogel70

Aktiv medlem
För landskapsbilder så kommer du dra stor nytta av det högre dynamiska omfånget hos Pentax kamera (om du fotograferar i RAW).

Tycker du K-5II är för tung så finns även K-30 eller K-50 som är lättare, och som i mycket har samma hårdvara som K-5II.

En annan fördel med Pentax kameror är att dina manuella Pentax objektiv blir bildstabiliserade.
 

dHb

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Bildstabilisering i huset är även något jag saknar med min NX11.

K-30 och K-50 ser också fina ut och verkar vara betydligt prisvärdare och vad jag kan se skiljer det inte speciellt mycket. Dock har jag fastnat lite för K-5 IIs men det nästan dubbla priset känns inte direkt motiverat.

Jag får fundera vidare, kanske vänta på att Pentax släpper efterföljaren, om inte annat borde priset på K-5IIs då gå ner.

Jag hittar inte heller om Pentax kamerorna visar vart fokus ligger, detta skulle vara till väldigt stor hjälp när man använder manuella objektiv.
 
ANNONS