Annons

Samyang 135/2.0

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jag tror inte att jag håller med helt och hållet. Ja, focus peaking fungerar bättre än att fokusera med en standardmattskivan i en AF-spegelreflexkamera, men jag tycker att jag klarar att fokusera lättare med en snittbild och/eller mikroprismor än med focus peaking, så om det går att byta till en sådan så föredrar jag det.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tycker det är svårt att sätta fokus utan af, hur upplever ni det?
Jag tycker inte alls det, för jag har ju av Sony A7r och en NEX 7 och de har båda EVF och focus peaking. Tricket är att kicka igång förstoringsläget och leta efter peaking blänken i den yta man vill sätta fokus på. Jag har 85:an och den är fantastiskt kul bara den och 135:an verkar vara riktigt bra den med.

Mina kameror har ju ett grovt peakingläge men i detta fall är det alldeles för grovt för att funka. Man måste in i förstoringsläget. Så jag undrar verkligen om det där fokuschipet funkar för Canon och Nikon.

Finessen med att välja manuella objektiv är ju att dessa är speciellt framtagna för manuell fokus och har fokusgängor med mycket låg stigning. Det ger en mycket bättre kontroll än MF på objektiv som är optimerade för AF och högsta möjliga snabbhet. "Det man vinner i kraft förlorar man i väg" fick man ju lära sig i fysiken i plugget men här handlar det inte om kraft utan istället om precision.

OVF är ju ren öken ihop med Samyang-objektiven eftersom bländaren ju gör sökaren mörk nedbländat. Även om det är roligast fullt öppet så är det ju inte alltid man använder de här objektiven fullt öppna. Med EVF så har man inte de problemen man har med OVF på samma sätt. Man kan t.ex välja att ha på förstärkningen hela tiden, vilket ibland kan underlätta fokuseringen om det är mörkt eller slå på "effects on" som gör att EVF:en reflekterar exponeringsinställningen.
 

PMD

Aktiv medlem
OVF är ju ren öken ihop med Samyang-objektiven eftersom bländaren ju gör sökaren mörk nedbländat. Även om det är roligast fullt öppet så är det ju inte alltid man använder de här objektiven fullt öppna.
Det gäller nog för de flesta fattningsalternativen för spegelreflexkameror för Samyangobjektiven, men inte för Nikon. Åtminstone 135:an har ju AI-koppling så kameran gör nedbländningen åt en när man trycker på avtryckaren.
 

Dragoen

Aktiv medlem
Angående ljudet som vissa av oss hör när man vrider och vänder på objektivet så har jag nu fått följande svar från Focus Nordic / Samyang efter att ha skickat in objektivet till dem:

It’s normal situation. In 135mm lens, there is a small ball around the aperture plate and it make some tiny noise.
So, please do not worry about it while it is not a defect.

Ljudet som man kan höra är alltså från bländarens kullager, så det är inget som är fel på objektivet eller påverkar några funktioner.


Inget att oroa sig över om man har detta ljud.
Måste dock vara någon underlig konstruktion av bländaren då jag aldrig tidigare hört 'skrammel' från objektiv på detta vis.
 

torbeno

Aktiv medlem
Angående ljudet som vissa av oss hör när man vrider och vänder på objektivet så har jag nu fått följande svar från Focus Nordic / Samyang efter att ha skickat in objektivet till dem:

It’s normal situation. In 135mm lens, there is a small ball around the aperture plate and it make some tiny noise.
So, please do not worry about it while it is not a defect.

Ljudet som man kan höra är alltså från bländarens kullager, så det är inget som är fel på objektivet eller påverkar några funktioner.


Inget att oroa sig över om man har detta ljud.
Måste dock vara någon underlig konstruktion av bländaren då jag aldrig tidigare hört 'skrammel' från objektiv på detta vis.
Skönt att höra. Då slutar vi oroa oss.
 

PMD

Aktiv medlem
Måste dock vara någon underlig konstruktion av bländaren då jag aldrig tidigare hört 'skrammel' från objektiv på detta vis.
Det har jag. Mitt gamla Olympus OM 200mm f/4.0 skramlar lite om man skakar på det. Jag trodde att det var fel på det och gick tillbaka till butiken men blev övertygad om att det var normalt när jag lyssnade på ett annat exemplar som lät likadant. Detta var cirka 1976. Objektivet fungerar fortfarande bra.

Moderna objektiv med elektriskt styrd bländare låter inte, men mekaniskt styrda bländare har, av naturliga skäl, mer mekanik som kan låta lite när man vrider och vänder på objektivet.

Jag tror inte heller att det är något att oroa sig för på Samyangobjektivet.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Fick mitt i Onsdags. Har mest använt det på min D3200. Att fokusera går lätt som en plätt! Mycket lättare än min Sammy-85:a. Fokusindikatorn hjälper, men oftast går det bra med blotta ögat. På min D600 behöver jag inte ens använda indikatorn. Kvalitén känns som mer rejäl än nåt annat objektiv jag äger, ja kanske förutom mitt Pentax 67 90mm då :)

Och så till skärpan:

WOW! Till och med på min lilla m43 Olympus är det KNIVSKARPT på bländare 2.0. Helt sjukt!

Nu till problemen, största bländare är inte största bländare. Objektivet bländar ner till ca 2.2 även när man ställt in bländare 2.0 på mina Nikon. Märks inte på bilderna, men man ser det om man tittar in i linsen när man tar en bild. Dock så fungerar det perfekt med min "dumma" adapter på min Olympus.

Vet inte vad jag ska tillägga mer. . Samyang 135mm f/2.0 är nog mitt bästa objektivköp någonsin. :)
 

Krille

Aktiv medlem
Vet inte vad jag ska tillägga mer. . Samyang 135mm f/2.0 är nog mitt bästa objektivköp någonsin. :)
Ja optiskt är det helt klart kalas. Personligen hade jag gärna sett det i en version med autofokus. Men med tanke på priset, och det faktum att objektivet klår alla motsvarigheter utom Zeiss 135mm/2, så är Samyang verkligen ett fynd.
 

laxfett

Ny medlem
Skönt att höra, då även mitt objektiv skramlar/rullas runt i lite dovt.

En annan fråga; Är det någon annan som upplever M43 fattningen glapp? På min Panasonic GH3 sitter den inte som handsken som mina övriga objektiv, den går att vrida i fokusringens riktning fram och tillbaka.. Uppskattningsvis en millimeters rörelse ute vid objektivgreppet.


Angående ljudet som vissa av oss hör när man vrider och vänder på objektivet så har jag nu fått följande svar från Focus Nordic / Samyang efter att ha skickat in objektivet till dem:

It’s normal situation. In 135mm lens, there is a small ball around the aperture plate and it make some tiny noise.
So, please do not worry about it while it is not a defect.

Ljudet som man kan höra är alltså från bländarens kullager, så det är inget som är fel på objektivet eller påverkar några funktioner.


Inget att oroa sig över om man har detta ljud.
Måste dock vara någon underlig konstruktion av bländaren då jag aldrig tidigare hört 'skrammel' från objektiv på detta vis.
 
ANNONS