Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför tror vi dyrare Zeiss bara måste vara bättre än NN

Produkter
(logga in för att koppla)
Prylar man gillar kan ju dessutom vara precis vad som helst i sammanhanget så även det blir ju mest en intetsägande floskel.
"Prylar" i detta sammanhang bör väl vara objektiv?

För min del är det större skillnad mellan kameror jag gillar respektive ogillar[1] än mellan objektiv jag gillar respektive ogillar[1]. Ett fåtal kameror känns bara Helt Rätt att använda, medan jag inte kan säga samma sak om objektiv. Förmodligen för att objektiv inte har lika många frihetsgrader att manipulera.

Hur resultatet sen blir har bara delvis att göra med om prylarna känns Helt Rätt att använda. Mindre hos objektiv än hos kamerahus.

[1] Läs "ogillar" som både tycker illa om och är likgiltig inför.
 
Har du (o)medvetet missat min poäng i inlägget där jag understryker andra aspekter på fotoprylar än jakten på tekniskt mätbar perfektion? Det går att ta skitbilder och mästerverk oavsett utrustning där konstnärligt skapande handlar om andra saker än teknisk utrustning. Smaken är delad som baken, tack och lov, det som anses vara floskler för den ene kan var ledstjärnor för den andre.

Har du (o)medvetet missat att denna tråden handlade just om vissa mätbara jämförelser som gjordes när två olika objektiv jämfördes? Det som var min poäng var ju just den förväntan eller kalla det gärna förutfattade mening som en del "testare" har inför sina "tester" och som ofta styr slutsatserna som vi som läser dem ibland läser inför exv. köpbeslut.

Det här var inte ett inlägg där jag förväntade mig en massa floskler kring att det minsann är fotografen som skapar bilderna och inte någon kamera på autopilot. Den har jag och säkert de flesta här på FS redan hört från dig eller andra.och den tillför nog inte så mycket i just det här fallet.
 
"Prylar" i detta sammanhang bör väl vara objektiv?

För min del är det större skillnad mellan kameror jag gillar respektive ogillar[1] än mellan objektiv jag gillar respektive ogillar[1]. Ett fåtal kameror känns bara Helt Rätt att använda, medan jag inte kan säga samma sak om objektiv. Förmodligen för att objektiv inte har lika många frihetsgrader att manipulera.

Hur resultatet sen blir har bara delvis att göra med om prylarna känns Helt Rätt att använda. Mindre hos objektiv än hos kamerahus.

[1] Läs "ogillar" som både tycker illa om och är likgiltig inför.

Tack, i detta fall handlar det bara om objektiv och just den jämförelse som jag refererat till.
 
"Prylar" i detta sammanhang bör väl vara objektiv?

För min del är det större skillnad mellan kameror jag gillar respektive ogillar[1] än mellan objektiv jag gillar respektive ogillar[1]. Ett fåtal kameror känns bara Helt Rätt att använda, medan jag inte kan säga samma sak om objektiv. Förmodligen för att objektiv inte har lika många frihetsgrader att manipulera.

Hur resultatet sen blir har bara delvis att göra med om prylarna känns Helt Rätt att använda. Mindre hos objektiv än hos kamerahus.

[1] Läs "ogillar" som både tycker illa om och är likgiltig inför.

Jag ser för min del större skillnad på olika hus[1] jämfört med kameror (eller objektiv för den delen).

[1] Vi håller på att kika på ett nytt fastighetsförvärv, och där märker man verkligen stora skillnader emellan olika objekt. Förmodligen för att det är fler parametrar som skall stämma in.
 
ANNONS