Annons

Samyang 35/1,4 AS UMC är nu officiell

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Trevlig nyhet. Blir den lika skarp som 85;an så är jag kund på objektet.
Det kan du nog glömma tyvärr. En ljusstark 35:a lär vara otroligt mkt svårare att tillverka än en 85:a. Det verkar bättre att jämföra med andra tillverkares objektiv med samma brännvidd och ljusstyrka;-)
 

Tell

Aktiv medlem
Hoppas hoppas den blir minst lika billig som 85an! O sen får dom hemskt gärna bygga sig en 24/1.4 också. :D
 

Maxieboy

Aktiv medlem
En 85:a för småbild är bland det enklaste man kan konstruera och tillverka. En ljusstark vindvinkel för småbild är inte enkel. En indikation på det är att man börjar använda asfäriska linser för att försöka minska problemen.
Tycker du synd om oss konsumenter eller tycker du synd om producenterna?
Jag skiter väl fullständigt i hur svårt det är att tillverka om objektivet är "prisvärt" när det kommer. Och i det fallet är det jag som avgör om jag skall köpa eller inte. Om det håller en bra kvalitet i förhållande till pris så är det ju intressant. Om det inte blir bättre än andra producenters 35;or och kostar det samma eller mer så kommer det dels inte att ha någon marknad och är då hellre inte intressant för mig.

Jag bara vet att 85mm/1,4 är jäkligt skarp och väldigt mycket objektiv för pengarna! Det är nog bara Nikkor 50mm/1,8 som ger mer / krona. Fast det är ju ett etablerat märke med stor volym på sina gluggar. Priset på det är kanske helt rätt, i förhållande till vad det kostar att tillverka en 50mm glugg.

Hur många 85;or har du tillverkat eftersom det är så "lätt" ;-)
 

Olle

Aktiv medlem
En redig klump är det i alla fall. Ännu större än Nikons nya och Canons gamla. Jag undrar hur mycket det väger?

Olle
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Faktum är att Samyang faktiskt lyckats väldigt bra med sin 14mm supervidvinkel, den är skarp som få och ganska välbyggd, och det till ett pris på drygt tretusen, Canons motsvarighet kostar 20 tusen till. Jag skulle tippa att de lyckas väl med sin 35/1,4, som ju är enklare att konstruera än supervidvinkeln, men att den, precis som deras 85mm, är ganska dålig på full öppning. Och då tappar man kanske poängen mot t ex ett Canon 35/f2.
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Tycker du synd om oss konsumenter eller tycker du synd om producenterna?
Ingen av dem. Jag kommenterade enbart att det är enklare att uppnå bra kvalité på en ljusstark 85:a än en ljusstark 35:a, så att använda 85:an som en garant för att 35:an blir lika bra gör att man kanske kommer att bli besviken. Det innebär naturligtvis inte att 35:an är dålig eller inte prisvärd, men att jämföra den med 85:an gör den nog inte rättvisa.

Jag skiter väl fullständigt
Har du inget bättre vokabulär du kan använda?

Hur många 85;or har du tillverkat eftersom det är så "lätt" ;-)
Har inget med saken att göra.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Om du tycker att den är "dålig" vid full öppning så undrar man ju lite vad du har rökt. Var har du fått det ifrån?
Du tycker oftast en massa om allt utan att ha rökt, och i detta fall så är det faktiskt så att Samyang 85/1,4 är mjuk på full öppning i centrum, där man vill ha lite skärpa. Det till skillnad mot t ex Nikons motsvarighet som är betydligt bättre i bildcentrum på 1,4. Men inget konstigt med det, man får ändå mkt för pengarna.
 

Makten

Aktiv medlem
Du tycker oftast en massa om allt utan att ha rökt, och i detta fall så är det faktiskt så att Samyang 85/1,4 är mjuk på full öppning i centrum, där man vill ha lite skärpa. Det till skillnad mot t ex Nikons motsvarighet som är betydligt bättre i bildcentrum på 1,4. Men inget konstigt med det, man får ändå mkt för pengarna.
Det är du nog ganska ensam om att tycka. Har du provat själv? Kanske du (eller testaren som du gjorde testet du läst) fokuserade fel?

Här har du en jämförelse med Canon EF 85/1,2: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/910168/0#8584386

Bläddra ner lite för 100% förstoring. Om du kallar det "oskarpt" så vill man ju veta vad du jämför med:) Nikon 85/1,4 är knappast bättre vid f/1,4 är vad Canongluggen är.

Tillägg: Det är inlägg #18 det handlar om. Av någon idiotisk anledning kommer man inte till det inlägget när man länkar till det.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
man kan läsa tester, eller kolla på bilder man själv har tagit, när jag testade samyangen så kändes den soft, sket i att köpa den, och provade flera ex.
 

Makten

Aktiv medlem
man kan läsa tester, eller kolla på bilder man själv har tagit, när jag testade samyangen så kändes den soft, sket i att köpa den, och provade flera ex.
Vad har du haft att jämföra med? Jag tyckte den var helt sjukt skarp vid f/1,4. Skarpare än de två Nikkor 85/1,4 jag provat; dock inte vid samma tillfälle. Skarpare än alla andra f/1,4- och f/1,2-objektiv jag provat faktiskt. Och det är några stycken.

Vad som är "skarpt" är relativt. Man kan ju inte gärna jämföra med ljussvagare objektiv vid full öppning, eftersom dessa naturligtvis kommer att vara mycket skarpare.
 
ANNONS